  • 1. Data: 2008-12-16 23:30:53
    Temat: ograniczenie w kwartalnym rozoliczaniu VATu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Witam,

    Coś mi się kołacze po głowie, że osoby korzystające z kwartalnego
    rozliczania VATu nie mogą wykonywać pewnych transakcji zagranicznych.

    Konkretnie chciałbym się dowiedzieć, czy rozliczając się w ten sposób
    mogę wyjechać do innego kraju UE i wykonać tam pewną usługę (np.
    szkolenie, konsultacja itp.)? Czy jeśli usługa ta w PL miałaby 22% vat,
    to za granicą mógłbym wystawić fakturę bez VATu? (zw? 0%?)

    --
    Liwiusz

  • 2. Data: 2008-12-16 23:35:29
    Temat: Re: ograniczenie w kwartalnym rozoliczaniu VATu
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-12-2008 o 00:30:53 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(a):

    > Witam,
    >

    > Coś mi się kołacze po głowie, że osoby korzystające z kwartalnego
    > rozliczania VATu nie mogą wykonywać pewnych transakcji zagranicznych.

    ZTCW to to nie ma żadnego znaczenia - jak jesteś małym podatnikiem
    to możesz się rozliczać kwartalnie i tyle.
    Chyba że w ostatniej nowelizacji coś zmienili.

> [...]
    > szkolenie, konsultacja itp.)? Czy jeśli usługa ta w PL miałaby 22% vat,
    > to za granicą mógłbym wystawić fakturę bez VATu? (zw? 0%?)

    IMVHO jeśli już to NP - w końcu fizycznie będziesz tam to wykonywał,
    więc art. 5 uptu nie będzie miał zastosowania.
    Kwestia czy tam nie będziesz musiał się zarejestrować - np w Szwecji
    nie ma zwolnienia podmiotowego i VAT płacisz od pierwszej korony obrotu.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2008-12-16 23:46:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

    > IMVHO jeśli już to NP - w końcu fizycznie będziesz tam to wykonywał,
    > więc art. 5 uptu nie będzie miał zastosowania.

    Czyli VAT-UE nie składam. A dochód opodatkowuje podatkiem dochodowym?

    > Kwestia czy tam nie będziesz musiał się zarejestrować - np w Szwecji
    > nie ma zwolnienia podmiotowego i VAT płacisz od pierwszej korony obrotu.

    Hm... A gdyby tak usługa została wykonana z terenu PL na rzecz
    kontrahenta za granicą - czyli wspomniana już "konsultacja", ale przez
    telefon. Jak wtedy z polskim VATem?

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-12-16 23:49:28
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Liwiusz wrote:

    > Hm... A gdyby tak usługa została wykonana z terenu PL na rzecz
    > kontrahenta za granicą - czyli wspomniana już "konsultacja", ale przez
    > telefon. Jak wtedy z polskim VATem?

    Przeczytaj sobie na temat miejsca świadczenia przy świadczeniu usług
    (art. 27).

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-12-17 00:22:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

    > Kwestia czy tam nie będziesz musiał się zarejestrować - np w Szwecji
    > nie ma zwolnienia podmiotowego i VAT płacisz od pierwszej korony obrotu.

    Zatem aby wykonać to najprościej i nie podpadać pod opodatkowanie za
    granicą, to musiałbym wykonać taką usługę, która w myśl art. 27 ustawy o
    VAT za miejsce świadczenia miałaby Polskę. A co z wysokością polskiej
    stawki VAT?

    Czy rejestracja w Szwecji (bo akurat o takie państwo mi chodzi) jest
    skomplikowana? Jeśli wiesz, to podaj, proszę, hasłowo czynności jakie
    bym musiał wykonać (o szczegóły mogę się dopytać kontrahenta na miejscu,
    tylko muszę wiedzieć o co pytać :)

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2008-12-17 07:08:36
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 17 Dec 2008 00:35:29 +0100, Tomek napisał(a):

    > ZTCW to to nie ma żadnego znaczenia - jak jesteś małym podatnikiem
    > to możesz się rozliczać kwartalnie i tyle.
    > Chyba że w ostatniej nowelizacji coś zmienili.

    Oj zmienili, zmienili.... Ale akurat nie w tej sprawie.
    Przede wszystkim dodali kwartalne dla niekoniecznie-małych.
    I teraz zagadka: spotkałem się, że stwierdzeniem, że z okazji tej
    nowelizacji także mali, którzy już rozliczali się kwartalnie muszą po raz
    drugi zgłosić chęć takiego rozliczania od stycznia 2009. Mnie to zgłoszenie
    nijak z ustawy nie wychodzi. Ale może ktoś się tu wypowie....

  • 7. Data: 2008-12-17 07:32:36
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    jureq wrote:
> [...]
    > drugi zgłosić chęć takiego rozliczania od stycznia 2009. Mnie to zgłoszenie
    > nijak z ustawy nie wychodzi. Ale może ktoś się tu wypowie....

    Czy ta hipoteza była jakoś uzasadniana?

    Spojrzałem do nowelizacji i raczej dla "małych" nic w tym zakresie się
    nie zmieniło.

    Tak więc raczej trudno się doszukać uzasadnienia konieczności powtórnego
    zgłaszania.

    Piotrek

  • 8. Data: 2008-12-17 07:55:23
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-12-2008 o 01:22:38 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > skomplikowana? Jeśli wiesz, to podaj, proszę, hasłowo czynności jakie
    > bym musiał wykonać (o szczegóły mogę się dopytać kontrahenta na miejscu,

    Jeśli masz możliwość to dopytaj kontrahenta. Ja jestem bardziej
    teoretykiem,
    tzn współpracowałem z kontrahentem ze Szwecji i chciałem mieć pewność
    że jest podatnikiem VAT(pod kątem właśnie art 27uptu) - więc wyszukałem
    w necie że u nich zwolnienia podmiotowego nie ma
    więc każda Aktiebolag(nasza Spzoo) musi być podatnikiem.

    A to że tam będziesz podlegał, to wynika mi wprost z dyrektywy -
    "odpłatne świadczenie usług na terytorium państwa członkowskiego
    przez podatnika działającego w takim charakterze", natomiast
    znowu jestem tutaj tylko teoretykiem, więc nie wiem czy to się
    wykazuje na naszym VAT-7 (w polu np. 21)

    ----

    Tak na marginesie - były kiedyś na grupie wątpliwości czy jak podatnik
    VAT sprzedaje prywatne zasoby to taka sprzedaż podlega. Z naszej ustawy
    to nie wynika specjalnie, a w dyrektywie mamy wprost: "przez podatnika
    działającego w takim charakterze".
    Zastanawiam się czemu akurat takich jasnych i klarownych zapisów nasze osły
    nie przetransponowały do ustawy.

    Pozdrawiam,
    Topmek

  • 9. Data: 2008-12-17 07:58:53
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 17-12-2008 o 00:46:33 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(a):

    > Czyli VAT-UE nie składam. A dochód opodatkowuje podatkiem dochodowym?

    Znowu poteoretyzuję - przychód w Polsce wynika z nieograniczonego obowiązku
    podatkowego, ale możliwe że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania ma
    też tutaj znaczenie żebyś w Szwecji nie musiał nic z tym robić.

    > Hm... A gdyby tak usługa została wykonana z terenu PL na rzecz
    > kontrahenta za granicą - czyli wspomniana już "konsultacja", ale przez
    > telefon. Jak wtedy z polskim VATem?

    Zależy co to za konsulatacja, tak jak Piotrek napisał art. 27 uptu
    ma decydujące znaczenie (czy raczej odpowiedni przepis dyrektywy, bodajże
    artykuł 56)

    Pozdrawiam,
    Tomek