  • 1. Data: 2005-04-18 13:56:58
    Temat: oplaty od umow o dzielo/zlecenie
    Od: "code" <c...@o...pl>

    Witam.

    Jedna z madrych polskich grup dyskusyjnych :) fajnie

    Mam pytanie:

    Nie chce prowadzic dzialalnosci gospodarczej natomiast chce co jakis czas
    stworzyc cos zwiazanego ze stronami internetowego na zasadzie umowy o dzielo
    badz umowe zlecenie. Jestem studentem.

    Interesuje mnie kwestia wielkosci podatkow/innych oplat.

    Chcialbym sie takze dowiedziec czy jask jakis prog, tzn wielkosc
    dochodu/obrotu (na miesiac lub rok) ktorego nie mozna przekroczyc na umowach
    o dzielo/zlecenie? Zdarza mi sie zarobic do 4 tysiecy na miesiac ale nie
    jestem zainteresowany jeszcze zakaldaniem dzialalnosci gospodarczej z racji
    studiow.

    Wiem ze podobne tematy byly juz walkowane ale prosilbym o analize tego
    konkretnego przypadku :)

    Dziekuje bardzo i pozdrawiam
    Lukasz

  • 2. Data: 2005-04-18 14:57:32
    Temat: Re: oplaty od umow o dzielo/zlecenie
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    > Nie chce prowadzic dzialalnosci gospodarczej natomiast chce co jakis czas
    > stworzyc cos zwiazanego ze stronami internetowego na zasadzie umowy o
    > dzielo badz umowe zlecenie. Jestem studentem.

    Drogi Lukaszu!

    W Twojej sytuacji zdecydowanie polecam umowy o dzielo. Pracodawca odlicza Ci
    tylko zaliczke na podatek dochodowy. 19% od dochodu. Przy czym jesli
    przekazujesz autorskie prawa majatkowe do utworu, dochod stanowi jedynie 50%
    przychodu, czyli de facto oddajesz Panstwu tylko 9,5% kwoty brutto. Raz w
    roku zleceniodawca przysyla Ci PIT-a, zdaje sie, 11, z ktorym idziesz do
    biura rachunkowego i na tej podstawie oni wypisuja Ci zeznanie roczne.
    Oczywiscie mozesz tez zrobic to sam.

    Jezeli przekroczysz prog ~40 000 przychodu, musisz zarejestrowac sie jako
    platnik podatku VAT i wystawiac odbiorcom faktury powiekszone o VAT. Podatek
    jest dla Ciebie przezroczysty, to znaczy oni placa go Tobie, a Ty od razu
    oddajesz Panstwu.

    Jesli chcesz odliczac VAT od tego, co sobie kupujesz, mozesz dodatkowo
    zalozyc DG. Ale w tym przypadku tracisz prawo do 50% KUP, czyli dajesz
    Panstwu nie 9,5%, tylko co najmniej 19% dochodu.

    Od razu wyjasnienie dla pozostalych: Mozna byc w VAT-cie, wystawiac faktury
    do umow o dzielo i nie miec DG. Walczylem z prawnikami i roznymi doradcami
    przez pare miesiecy, ale w koncu udalo mi sie uzyskac jasna wykladnie w tym
    temacie. Zainteresowanym podam. Kosztowalo mnie to mnostwo czasu i
    pieniedzy, ale wreszcie mam jasnosc.

  • 3. Data: 2005-04-18 15:02:24
    Od: "code" <c...@o...pl>

    > Drogi Lukaszu!
    >
    > W Twojej sytuacji zdecydowanie polecam umowy o dzielo. Pracodawca odlicza
    > Ci tylko zaliczke na podatek dochodowy. 19% od dochodu. ...

    Wielkie dzieki, rozwiales moje wszelkie watpliwosci. Mysle ze Twoja
    odpowiedz przyda sie nei tylko mi.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-04-19 06:49:59
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 18 kwi o godzinie 16:57, na pl.soc.prawo.podatki, Piter napisał(a):

    > W Twojej sytuacji zdecydowanie polecam umowy o dzielo. Pracodawca odlicza.....
    ^^^^^^^^^^
    Gwoli ścisłości:
    - żaden pracodawca, masz na myśli zleceniodawcę.

    --
    Herbi
    19-04-2005 08:49:58

  • 5. Data: 2005-04-19 07:57:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Apr 2005, Herbi wrote:

> [...]
    >+ ^^^^^^^^^^
    >+ Gwoli ścisłości:
    >+ - żaden pracodawca, masz na myśli zleceniodawcę.

    No ja bym się pospierał: jak umowa o dzieło to *zamawiającego*... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-04-19 08:13:35