  • 1. Data: 2014-01-18 15:13:10
    Temat: pit-36 a składki ZUS
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    Witam!

    Mam mętlik w głowie i zgłupiałem do reszty. Proszę Was bardzo o podpowiedź.

    DG jednoosobowa, zw. z VAT, KPiR. Opłacam za siebie składki ZUS (społeczną,
    zdrowotną i fundusz pracy).

    Składkę społeczną oraz fundusz pracy wliczam do KUP w KPiR co miesiąc, w
    m-cu ich rzeczywistego zapłacenia. Tym samym odliczam ją od dochodu
    (narastająco od początku roku podatkowego).
    Składki zdrowotnej nie ujmuję w KPiR, lecz co miesiąc odliczam ją od podatku
    (narastająco od początku roku podatkowego).

    I teraz moje pytanie dotyczące wypełniania PIT-36.

    Czy jeśli co miesiąc, przez 12 miesięcy roku podatkowego odliczam składki
    jw., to w PIT-36 wypełniając za całość roku podatkowego wpisuję łączne
    roczne sumy tychże składek w odpowiednich polach formularza, czy pozostawiam
    je puste?

    Jak na mój rozum, jeśli są odliczane co miesiąc, to w PIT-36 nie wpisuję już
    ich, bo to spowodowałoby jakby były dwukrotnie odliczone. Czy dobrze gdybam?

  • 2. Data: 2014-01-18 16:46:53
    Temat: Re: pit-36 a składki ZUS
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 18-01-2014 15:13, cac pisze:
> [...]
    >
    > Jak na mój rozum, jeśli są odliczane co miesiąc, to w PIT-36 nie wpisuję
    > już ich, bo to spowodowałoby jakby były dwukrotnie odliczone. Czy dobrze

    Społecznych nie wpisujesz, bo juz zostaly od dochodu odliczone i sa
    ujete w kosztach dzialalnosci. Zdrowotne natomiast (te odliczalne)
    wpisujesz w odpowiednim polu w PIT-36.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2014-01-18 18:15:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Jan 2014, cac wrote:

    > Witam!
    >
    > Mam mętlik w głowie i zgłupiałem do reszty.

    Dla relaksu ustawę o VAT przeczytaj ;)

> [...]
    > ich rzeczywistego zapłacenia. Tym samym odliczam ją od dochodu (narastająco

    No i to jest sedno "problemu" :)
    Składki społeczne można po uważaniu zaliczyć w koszty *albo* odliczyć
    od dochodu. Pisząc "tym samym" popełniasz nieścisłość - bo zaliczenie
    w koszty nie jest "odliczeniem od dochodu".

    Dla ustalenia uwagi:
    - przychód: 10 000 zł
    - koszty: 5000 zł
    - zapłacone składki: 2000 zł

    Wersja pierwsza:
    - dochód: 10 000 - 5000 - 2000 = 3000
    - odliczenie: 0 (zero)!

    Wersja druga:
    - dochód: 10 000 - 5000 = 5000
    - odliczenie: 2000

    W obu przypadkach *podstawa opodatkowania* (dochód minus odliczenia)
    jest taka sama, ale dochód jest RÓŻNY.
    A przepis pozwala na dowolność (dla składki społecznej, dla FP nie)

> [...]
    > sumy tychże składek w odpowiednich polach formularza, czy pozostawiam je

    Skoro zaliczyłeś w koszty, to nie można ich już odliczyć od dochodu.
    Przepis:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    096,20140115,podstawa-obliczenia-i-wysokosc-podatku.
    html
    +++
    Art. 26.
    1. Podstawę obliczenia podatku, [...] po odliczeniu kwot:
    [...]
    13a. Wydatki na cele okreœlone w ust. 1 podlegajš odliczeniu od dochodu,
    jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów [...]
    ---

    > Jak na mój rozum, jeśli są odliczane co miesiąc,

    Przecież piszesz, że NIE są odliczane!
    Są zaliczane w koszty.
    Wtedy nie wolno już ich odliczać.
    A to że wynik odejmowania od odejmowania jest przemienny, nie zmieni
    faktu, że "dochód" to wynik pierwszego odejmowania (przychód minus
    koszty) a nie obu.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2014-01-18 22:03:14
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    Drogi Gotfrydzie!

    > Dla relaksu ustawę o VAT przeczytaj ;)

    dla relaksu wole na łyżwy pójść :)

    > Składki społeczne można po uważaniu zaliczyć w koszty *albo* odliczyć
    > od dochodu. Pisząc "tym samym" popełniasz nieścisłość - bo zaliczenie
    > w koszty nie jest "odliczeniem od dochodu" (...)

    Wszystko rozumiem, niejasno może się wyraziłem - przepraszam. Oczywiście
    doczytałem już i pojmuję to, zgadzam się ze wszystkim co napisałeś odnośnie
    ub. społecznego.

    Ale mi chodzi głównie o temat składek na ubezpieczenie zdrowotne.

    Stosuję wyliczanie należnej zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy przy
    prowadzeniu KPiR zgodnie z algorytmem:
    1. Przychód narastająco od początku roku - koszty narastająco od początku
    roku = dochód narastająco od początku roku.
    2. Nie odliczam nic od dochodów, stąd dochód narastająco od początku roku
    jest jednocześnie = Podstawą do opodatkowania narastająco od początku roku.
    3. Podstawa do opodatkowania narastająco od początku x 18% - 556,02 zł
    (kwota wolna od podatku) = Podatek narastająco od początku.
    4. Podatek narastająco od początku roku - suma zapłaconych składek na
    ubezpieczenie zdrowotne (7,75% podstawy) również narastająco od początku
    roku = Należny podatek narastająco od początku roku.
    5. Należny podatek narastająco od początku roku - zaliczki zapłacone w
    poprzednich miesiącach = zaliczka za dany miesiąc. To wpłacam do US.

    Przychodzi koniec roku, wypełniam PIT-36. Czy stosując powyższy algorytm
    (odliczanie ub. zdrowotnego od podatku, pkt. 4) wpisuję w PIT-36 składki na
    ubezpieczenie zdrowotne (7,75% ...) zsumowane narastająco za cały rok, czy
    to pole pozostawiam puste w rocznym rozliczeniu???

    pzdr, cac

  • 5. Data: 2014-01-20 07:47:00
    Od: max441 <m...@w...pl>

    W dniu 2014-01-18 22:03, cac pisze:

> [...]
    > na ubezpieczenie zdrowotne (7,75% ...) zsumowane narastająco za cały
    > rok, czy to pole pozostawiam puste w rocznym rozliczeniu???

    Wpisujesz do PIT-36 sumę składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych
    w danym roku. Jeśli nie wpiszesz, to wyjdzie Tobie do zapłaty podatek
    równy sumie składek na ubezpieczenie zdrowotne (przyjmując oczywiście,
    że w PIT-36 ujęte są tylko przychody z DG bez żadnych innych odliczeń i
    miałeś w ogóle dochód z DG). Jeśli wpiszesz te składki, to podatek
    powinien wyjść na 0.
    Składki zdrowotne odlicza się od podatku. W ciągu roku pomniejszasz
    zaliczkę na podatek o zapłacone składki. Obliczanie podatku w PIT-36
    jest tak skonstruowane, że trzeba wpisać te składki żeby wyszło dobrze.

  • 6. Data: 2014-01-20 09:45:07
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    >Składki zdrowotne odlicza się od podatku. W ciągu roku pomniejszasz
    >zaliczkę na podatek o zapłacone składki. Obliczanie podatku w PIT-36 jest
    >tak skonstruowane, że trzeba wpisać te składki żeby wyszło dobrze.

    sprawa już oczywista, dzięki.

    Jakaś mnie pomroczność obliczeniowa w weekend ogarnęła. Dzięki za info i
    sorry za zamieszanie.