    From: "cac" <c...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: pit-36 a składki ZUS
    Date: Sat, 18 Jan 2014 22:03:14 +0100

    Drogi Gotfrydzie!

    > Dla relaksu ustawę o VAT przeczytaj ;)

    dla relaksu wole na łyżwy pójść :)

    > Składki społeczne można po uważaniu zaliczyć w koszty *albo* odliczyć
    > od dochodu. Pisząc "tym samym" popełniasz nieścisłość - bo zaliczenie
    > w koszty nie jest "odliczeniem od dochodu" (...)

    Wszystko rozumiem, niejasno może się wyraziłem - przepraszam. Oczywiście
    doczytałem już i pojmuję to, zgadzam się ze wszystkim co napisałeś odnośnie
    ub. społecznego.

    Ale mi chodzi głównie o temat składek na ubezpieczenie zdrowotne.

    Stosuję wyliczanie należnej zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy przy
    prowadzeniu KPiR zgodnie z algorytmem:
    1. Przychód narastająco od początku roku - koszty narastająco od początku
    roku = dochód narastająco od początku roku.
    2. Nie odliczam nic od dochodów, stąd dochód narastająco od początku roku
    jest jednocześnie = Podstawą do opodatkowania narastająco od początku roku.
    3. Podstawa do opodatkowania narastająco od początku x 18% - 556,02 zł
    (kwota wolna od podatku) = Podatek narastająco od początku.
    4. Podatek narastająco od początku roku - suma zapłaconych składek na
    ubezpieczenie zdrowotne (7,75% podstawy) również narastająco od początku
    roku = Należny podatek narastająco od początku roku.
    5. Należny podatek narastająco od początku roku - zaliczki zapłacone w
    poprzednich miesiącach = zaliczka za dany miesiąc. To wpłacam do US.

    Przychodzi koniec roku, wypełniam PIT-36. Czy stosując powyższy algorytm
    (odliczanie ub. zdrowotnego od podatku, pkt. 4) wpisuję w PIT-36 składki na
    ubezpieczenie zdrowotne (7,75% ...) zsumowane narastająco za cały rok, czy
    to pole pozostawiam puste w rocznym rozliczeniu???

    pzdr, cac