    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 18 Jan 2014 18:15:15 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: pit-36 a składki ZUS

    On Sat, 18 Jan 2014, cac wrote:

    > Witam!
    >
    > Mam mętlik w głowie i zgłupiałem do reszty.

    Dla relaksu ustawę o VAT przeczytaj ;)

    > Proszę Was bardzo o podpowiedź.
    >
    > DG jednoosobowa, zw. z VAT, KPiR. Opłacam za siebie składki ZUS (społeczną,
    > zdrowotną i fundusz pracy).
    >
    > Składkę społeczną oraz fundusz pracy wliczam do KUP w KPiR co miesiąc, w m-cu
    > ich rzeczywistego zapłacenia. Tym samym odliczam ją od dochodu (narastająco
    > od początku roku podatkowego).

    No i to jest sedno "problemu" :)
    Składki społeczne można po uważaniu zaliczyć w koszty *albo* odliczyć
    od dochodu. Pisząc "tym samym" popełniasz nieścisłość - bo zaliczenie
    w koszty nie jest "odliczeniem od dochodu".

    Dla ustalenia uwagi:
    - przychód: 10 000 zł
    - koszty: 5000 zł
    - zapłacone składki: 2000 zł

    Wersja pierwsza:
    - dochód: 10 000 - 5000 - 2000 = 3000
    - odliczenie: 0 (zero)!

    Wersja druga:
    - dochód: 10 000 - 5000 = 5000
    - odliczenie: 2000

    W obu przypadkach *podstawa opodatkowania* (dochód minus odliczenia)
    jest taka sama, ale dochód jest RÓŻNY.
    A przepis pozwala na dowolność (dla składki społecznej, dla FP nie)

    > Czy jeśli co miesiąc, przez 12 miesięcy roku podatkowego odliczam składki
    > jw., to w PIT-36 wypełniając za całość roku podatkowego wpisuję łączne roczne
    > sumy tychże składek w odpowiednich polach formularza, czy pozostawiam je
    > puste?

    Skoro zaliczyłeś w koszty, to nie można ich już odliczyć od dochodu.
    Przepis:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    096,20140115,podstawa-obliczenia-i-wysokosc-podatku.
    html
    +++
    Art. 26.
    1. Podstawę obliczenia podatku, [...] po odliczeniu kwot:
    [...]
    13a. Wydatki na cele okreœlone w ust. 1 podlegajš odliczeniu od dochodu,
    jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów [...]
    ---

    > Jak na mój rozum, jeśli są odliczane co miesiąc,

    Przecież piszesz, że NIE są odliczane!
    Są zaliczane w koszty.
    Wtedy nie wolno już ich odliczać.
    A to że wynik odejmowania od odejmowania jest przemienny, nie zmieni
    faktu, że "dochód" to wynik pierwszego odejmowania (przychód minus
    koszty) a nie obu.

    pzdr, Gotfryd