  • 1. Data: 2002-03-27 07:20:05
    Temat: płace a deklaracje
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    Sytuacja jest taka (dot. pełnej księgowości).
    W marcu zatrudniono pierwszego pracownika. Z umowy wynika, że wynagrodzenie
    za dany miesiąc będzie wypłacane do 5 następnego miesiąca. Pytania są takie:

    - dla pracodawcy zgodnie z memoriałem wynagrodzenie za marzec będzie kosztem
    marca, prawda?

    - kwestia deklaracji do US i ZUS. O ile się orientuję, to deklaracje
    wypełnia się wg wynagrodzeń wypłaconych w danym miesiącu, tak? Jeżeli się
    nie myle, to co zatem z deklaracjami za marzec - nie składać czy składać
    zerowe ZUSY i PIT-4??? I potem jakie numery deklaracji ZUS ZUA nadawać?

    Proszę o pomoc

    Magdip

  • 2. Data: 2002-03-27 09:08:45
    Temat: Re: płace a deklaracje
    Od: "stopka" <b...@s...pl>

    Cześć
    o ile mi wiadomo kosztem do odliczenia od dochodu może być koszt poniesony w
    miesiącu w którym on zaistniał. Tak więc jeżeli koszt zaistniał 5 kwietnia
    ponieważ jak pisałać wypłacasz 5 następnego to możesz odliczyć w kwietniu.
    (ale sprawdzę to u swoich księgowych którzy prowadzą mi księgi rachunkowe)

    Natomiast ZUS składasz deklarację w maju za kwiecień z numerem 01042002.
    Ponieważ w kwietniu są koszty tak więc deklarację składasz za kwiecień.
    Termin jak wiesz do 15 następnego miesiąca czyli maj.
    Zyskujesz jeden miesiąc. Ale musisz pamiętać że przy likwidacji (pukam w
    malowane) płacisz wtedy podwójnie. Tego akapitu jestem pewien ponieważ już
    to przerabiałem.

    Arkadiusz Ch.

  • 3. Data: 2002-03-27 09:11:47
    Od: "stopka" <b...@s...pl>

    oczywiście chodziło o w niemalowane

    Arkadiusz Ch.

  • 4. Data: 2002-03-27 09:13:01
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    stopka napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >(ale sprawdzę to u swoich księgowych którzy prowadzą mi księgi rachunkowe)

    Ale w pełnej księgowości koszty są memoriałowe, więc czy na pewno płace
    dotyczące MARCA są kosztem dopiero w KWIETNIU???

    I drugie pytanie:
    Zarejestrowałam pracownika 1 marca 2002. Co więc z deklaracjami za marzec -
    nie składać czy zerowe?

    Magdip

  • 5. Data: 2002-03-27 13:04:29
    Od: "basku" <b...@g...pl>

    Moim zdaniem :
    1)Dla pracodwacy wynagrodzenie za marzec będzie kosztem marca - zasada
    memoriału
    2)Co do US i ZUS-u obowiązek powstanie w momencie wypłaty (czyli ja bym
    deklaracji nie złożyła, zerowa deklaracja oznacza, ze obowiązek istnieje ale
    nie ma podstaw do wypłaty) - ale to tylko intuicja
    basku

  • 6. Data: 2002-03-27 13:08:02
    Od: "Anna K." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Magdip <m...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a7s2he$qgt$...@o...ict.pwr.wroc.pl...

> [...]
    > nie składać czy zerowe?
    >
    > Magdip
    >
    > płaca za marzec jest kosztem marca natomiast do ZUS składasz raport
    zerowy tzn zamiast kwot wpisujesz "0"
    A.K.

  • 7. Data: 2002-03-27 21:14:31
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Użytkownik "basku" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Moim zdaniem :
    > 1)Dla pracodwacy wynagrodzenie za marzec będzie kosztem marca - zasada
    > memoriału

    Tak, oczywiście.

> [...]
    ale
    > nie ma podstaw do wypłaty) - ale to tylko intuicja

    Nie do końca tak.
    Za marzec:
    1) do US - nie składamy PIT-4 bo nie ma przychodu u pracowników i nie
    była pobrana zaliczka na podatek i nie było odliczonego ubezpieczenia
    zdrowotnego.
    2) do ZUS - składamy zerową DRA z numerem "01 03 2002" i raporty za
    ubezpieczonych RNA (lub RCA) z kwotami wynagrodzenia i składkami zerowymi.
    ( Boże broń, NIE wykazujemy okresu marcowego na RSA jako przerwy)

    W maju za kwiecień do US i ZUS ( numer "01 04 2002" ) deklaracje od tego
    co zostało wypłacone.

    Skromne rady na przyszłość:
    1) w raportach RNA ( mniej niż 20 ubezpieczonych ) w części III.D
    zestawienie składników wynagrodzenia: liczba dni przepracowanych i dni
    wynikających z obowiązku pracy dotyczy miesiąca, za który wypłacono
    wynagrodzenie, czyli w kwietniu dotyczy marca; w okresach "od" i "do" też
    są daty z poprzedniego miesiąca

    2) w raportach o przerwach w ubezpieczeniu RSA nie jest już tak prosto i
    zależy od rodzaju przerwy i rodzaju wypłacanego świadczenia.
    Generalnie,
    jeżeli ty płacisz, np. 35 dni wynagrodzenia chorobowego, to nieobecność w
    marcu wykazujesz w raporcie za kwiecień (bo w kwietniu wypłacone);

    jeżeli nieobecność jest niepłatna ( np. urlop bezpłatny ) lub zasiłek
    płaci bezpośrednio ZUS, to nieobecność w marcu wykazujesz już w raporcie
    za marzec.
    Sprawdzaj to w informacji ZUS dla konkretnego kodu przerwy lub zasiłku.

    pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 8. Data: 2002-03-28 06:56:25
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    Ryszard G napisał(a) w wiadomości: ...

    [ciach...]

    >pozdrawiam
    >Ryszard G.

    Ryszardzie G. jestes wspaniały! Dziękuję za pomoc i życzę wesołych Świąt

    Magdip