  • 1. Data: 2003-06-30 07:55:44
    Temat: początek działalności gosp.- pytania ?
    Od: n...@o...pl

    Witam,
    Rozpocząłem działalność od 3 dekady tego m-ca. Jeszcze nie dobiegłem do ZUS ...
    a trzeba osobiście.
    I teraz pytania:

    - czy mogę wprowadzić w koszty fakturę wystawioną po dacie zgłoszenia do
    ewidencji działalności ? A może momentem decydującym jest zgłoszenie w US i
    dokumenty złożone po złożeniu NIP1 są dopiero ważne ? Wydaje mi się, że
    wystawione po dacie rozpoczącia działalności moge już wpisywać ...

    - kiedy mogę wystawić pierwszą fakturę ... dziś z końcem miesiąca, czy dopiero
    po uzyskaniu jakiegoś dodatkowego pisma z uznaniem zmiany mojego NIP ? Wydaje
    mi się, ze po zgłoszeniu do US ... już na pewno będzie OK.

    - i kolejne VAT naliczony od faktur zakupowych z paliwem ... rozliczanym przez
    ewidencję przebiegu pojazdu - czy o tym VAT-cie mogę po prostu zapomnieć i
    wpisać go w koszty ?

    Z góry dzięki za informację
    Pozdrawiam
    Nowy :)

  • 2. Data: 2003-06-30 11:00:11
    Temat: Re: początek działalności gosp.- pytania ?
    Od: " Witek" <w...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > dokumenty złożone po złożeniu NIP1 są dopiero ważne ? Wydaje mi się, że
    > wystawione po dacie rozpoczącia działalności moge już wpisywać ...

    Wedlug U.S. Warszawa-Mokotow przyjmowac faktury mozesz od dnia Wpisu do
    Ewidencji lecz wystawiac faktury mozesz dopiero od dnia zgloszenia
    rozpoczecia do US.

    pozdrawiam,

    Witek

  • 3. Data: 2003-06-30 12:40:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jun 2003 n...@o...pl wrote:

> [...]
    >+ po uzyskaniu jakiegoś dodatkowego pisma z uznaniem zmiany mojego NIP ? Wydaje
    >+ mi się, ze po zgłoszeniu do US ... już na pewno będzie OK.

    Masz do wyboru minimum 3 stanowiska :], wybierz sobie:
    http://groups.google.com/groups?as_q=&num=100&as_sco
    ring=r&hl=pl&inlang=pl&ie=ISO-8859-2&scoring=r&btnG=
    Szukaj+z+Google&as_epq=&as_oq=rozpocz%EAcie+rozpocz%
    EAcia+rozpoczecie+rozpoczecia&as_eq=&as_ugroup=*.pra
    wo*&as_usubject=&as_uauthors=&as_umsgid=&lr=&as_qdr=
    &as_drrb=b&as_miny=2001&as_minm=5&as_mind=12&as_maxy
    =2003&as_maxm=6&as_maxd=30

    Krótko: moim zdaniem "wszystko" (w koszty i przychody) można wpisywać
    bezpiecznie *po* terminie zadekraowanym w EDG jako "data rozpoczęcia"
    (planowana) *i po* terminie zgłoszonym do US i ZUS, przy czym
    można do zgłosić do 7 dni "po".
    Przed terminem zadeklarowanym w EDG można odliczać wyłącznie
    wydatki "osobiste" (kupowane "na siebie", jako "imię i nazwisko"
    bez nazwy DG !), "w miedzyczasie" (o ile daty deklarowana i zgłoszona
    się różnią) IMHO wyłącznie koszty "dla DG, ale nie będące prowadzeniem"
    - znaczy, pieczątkę może bym się odważył... ale masz i inne stanowiska
    do wyboru :) - ale odpowiedz proszę na proste pytanie: czy wobec tego
    można zatrudnić 100 ludzi, zakupić materiałów za 1 000 000 zł itp -
    i uznać że *nie prowadzi się* działalności "bo nie mam jeszcze
    sprzedaży" ??

    Należałoby jeszcze uściślić kilka drobiazgów (zresztą w ww postach
    pewnie je znajdziesz):
    1. co masz na myśli jako "datę zgłoszenia do ewidencji" ? IMHO
    zapisałeś to szyfrem lekkim :], bo daty są 3:
    - wtedy kiedy się zgłaszasz celem dokonania wpisu (i tak napisałeś ;))
    - wtedy kiedy dostajesz wpis
    - data zadeklarowana na wpisie jako termin rozpoczęcia

    2. Zakupy; Wolno ci wprowadzić do DG własne środki trwałe (zawsze)
    oraz przy rozpoczęciu towary handlowe. Oczywiście VAT wtedy "idzie
    na straty" :], ale *formalnie* IMHO możesz nabyć sobie "coś dla
    działalności". Z zastrzeżeniem że IMHO kupować masz "ty osobiście" :)
    (a nie na nazwę DG)

    3. Koszty; no coż... IMHO koszt "służący uzyskaniu konkretnego przychodu"
    (w odróżnieniu od "poniesionego w celu prowadzenia działalności")
    może wskazywać że to jest "prowadzenie DG".

    4. VAT; proste: przed staniem się podatnikiem VAT nic nie odliczysz,
    czyli tego musisz dopilnować :), *niezależnie* od terminu zgłoszenia
    do US.

    5. NIP; AFAIK możesz się nie przejmować, dostaniesz *tylko*
    "potwierdzenie" - bo przecież NIP już masz ! Ja dostałem
    po kilku tygodniach.

    6. Termin zgłoszenia do US; AFAIK w przepisach jest "7 dni od rozpoczęcia
    działalności". Zgłaszasz *po* fakcie rozpoczęcia, termin może być
    *IMO* (są stanowiska odmienne) ten sam *lub późniejszy* niż termin
    *zadeklarowany* do wpisu WDG (nie mylić z terminem zgłoszenia się
    po wpis ani otrzymania tegoż :)).

    >+ Nowy :)

    :)
    Mam propozycję: przeczytaj sobie kilkaset ostatnich postów... a później
    jeszcze wybrane tematy :) z archiwum grupy. Nie zawadzi :)

    Tak poza konkursem i z ciekawości (nie bić :))
    - jaką masz pierwszą pozycję w KPiR ? ;)
    (Acha - to że zgłoszenie (w US) prowadzenia KPiR to
    osobna sprawa - pewnie wiesz ?)
    - Co masz na pieczątce ? ;)
    Ww. kwestie były wałkowane :), chyba należą do "częstouchybialnych",
    nawet za błędy w niektórych nie są znane przypadki ukarania (aczkolwiek
    np. znane są słuszne przypadki czepiania się urzędników bankowych - na
    *.prawo było w ostatnich dniach w kwestii pieczątki :)) - a samemu
    na to wpaść... nie da się :[

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-06-30 12:42:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jun 2003, Witek wrote:
    [...ktoś....]
> [...]
    >+ > wystawione po dacie rozpoczącia działalności moge już wpisywać ...

    To "ustnie" czy zeznali zgodnie z Ordynacją (na pisemne pytanie) ?

    >+ przyjmowac faktury mozesz od dnia Wpisu do
    >+ Ewidencji

    ...uzyskania czy daty tam podanej ??

    pozdrowienia, Gotfryd
    (podejrzliwy :))

  • 5. Data: 2003-07-01 21:40:08
    Od: " Witek" <w...@N...gazeta.pl>

    > To "ustnie" czy zeznali zgodnie z Ordynacją (na pisemne pytanie) ?

    "ustnie" a wiec pewnie i tak ktos sie moze czepnac, moja naiwnosc :)

    > ....uzyskania czy daty tam podanej ??

    wpis zostal odnotowany 2 tygodnie przed faktycznym "zgloszonym" rozpoczeciem
    dzialalnosci, liczy od daty startu we wpisie, dobrze mowie? :)

  • 6. Data: 2003-07-01 22:05:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Jul 2003, Witek wrote:
    [...]
    >+ > >+ Wedlug U.S. Warszawa-Mokotow
    [...]
> [...]
    >+ wpis zostal odnotowany 2 tygodnie przed faktycznym "zgloszonym" rozpoczeciem
    >+ dzialalnosci, liczy od daty startu we wpisie, dobrze mowie? :)

    Zajrzyj do tego drugiego wątku i linków tam podanych do dyskusji
    które były w przeszłości.
    Prawdą jest że taka opinia jak wyżej podałeś jest dość często spotykana.
    Niemniej - IMO można tylko *niektóre* koszta tak ponosić :], natomiast
    koszta związane "bezpośrednio" z prowadzeniem DG - hm... można się
    czepiać. Ja bym był przeciw zaliczaniu.
    Standardowo pytam: kupuje gość sprzętu za pół miliona (ŚT i wyposażenia),
    zatrudnia 100 ludzi - ale nie ma przychodu (jeszcze). Czy on *może*
    twierdzić że *nie prowdzi* DG - bo nie ma przychodów ??
    IMHO w przepisach brakuje czegoś takiego jak "DG w organizacji" (które
    istnieje dla spółek), byłaby jasność że tak wolno !!

    pozdrowienia, Gotfryd