  • 1. Data: 2005-12-26 16:32:52
    Temat: podatek od sprzedazy akcji - czy an tej grupie nikt nie zna na to odpowiedzi?
    Od: "Maciek S." <mszczer[spamunielubie]@wp.pl>

    Witam Grupowiczów,
    Zadaje to pytanie po raz trzeci, gdyż chyba tylko na tej grupie moge liczyć
    na pomoc.

    Z centrali mojej firmy (pracuje w polskiej filii międzynarodowej firmy) w
    ramach programu lojalnościowego otrzymałem pakiet akcji firmy. Jako, że
    ilość tych akcji była znikoma wybrałem od razu opcję ich spieniężenia.
    Agencja maklerska pracująca dla mojej firmy sprzedała te akcje w Wielkiej
    Brytanii (agencja maklerska również z Wielkiej Brytanii) za około 800 EUR,
    potrąciła podatek i prowizję w sumie na 200 EUR, a dla mnie pozostała kwota
    w wysokości około 600 EUR. Do zrealizowania w formie czeku lub przelewu.
    Moje pytanie teraz brzmi. Czy po otrzymaniu tych 600 EUR będzie na mnie
    ciążył jeszcze jakiś obowiązek podatkowy? Około 200 EUR podatku zostało
    potrąconych w Wielkiej Brytanii, a z tego co wiem Polska i Wielka Brytania
    mają umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Czy muszę a jeśli tak to co
    wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym?

    Z góry dziękuje za pomoc.
    Pozdrawiam,
    Maciek S.

  • 2. Data: 2005-12-26 18:45:04
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciek S. wrote:
> [...]
    > mają umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Czy muszę a jeśli tak to co
    > wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym?

    Na pewno musisz bo jest to twój dochód.
    Jako że mieszkasz w Polsce rozliczasz się z wszelkich zarobków nieważne
    skąd pochodzą.
    Pozostaje tylko kwestia w jaki sposób możesz uwzglednić fakt, że podatek
    zapłaciłeś już w Anglii.
    Metody obliczania podatku są dwie i zależą od umowy pomiędzy Anglią i
    polską.
    Szczegółów szukaj w ustawie o podatku dochodowych art 27 oraz w umowie o
    unikaniu podwójengo opodatkowania pomiędzy polską i Anglią.

  • 3. Data: 2005-12-28 13:57:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Dec 2005, witek wrote:

> [...]
    [...]
    > Na pewno musisz bo jest to twój dochód.

    Przyznam że widzę spory supeł: bo mowa może być o dwu rodzajach
    dochodów.
    Pierwszym - dochód od firmy w postaci akcji.
    Nie mamy słowa czy ów dochód został doliczony do dochodów z pracy,
    czy był traktowany inaczej (darowizna ?) i czy w związku z tym
    (i JAK) został opodatkowany.

    Jak rozumiem twoja opinia:

    > Jako że mieszkasz w Polsce rozliczasz się z wszelkich zarobków nieważne skąd
    > pochodzą.

    ...sprowadza się do faktu *uzyskania akcji*, tak ?

    Bo nie wiem czy Maciek nie zmierzał w kierunku pytania o podatek
    z tyułu *sprzedaży akcji*... a to już byłby (w .pl) podatek
    od dochodów kapitałowych ("z praw majątkowych"), prawda ?

    Do czego zmierzam: do ustalenia faktu "zarobienia majątku"
    w postaci uzyskania akcji od pracodawcy fakt ich późniejszej
    sprzedaży ma się nijak. Zarobił jak *dostał*, nie jak
    *sprzedał*.
    Chyba że istnieje zwolnienie od podatku lub wpływa na
    jakąś inną ulgę przy sprzedaży...

    I IMHO do tego trzeba dojść - o co Maciek w sumie pyta :)

    Bo jest możliwe że nie był świadomy tego że "zarobił" w momencie
    uzyskania akcji (a nie ich sprzedaży !) i do tego momentu
    trzeba by odnieść rozważania "po pierwsze..." (wg. tego
    generała od Napoleona) :)

    > Pozostaje tylko kwestia w jaki sposób możesz uwzglednić fakt, że podatek
    > zapłaciłeś już w Anglii.

    ...ale zgodzisz się, że w rozumieniu polskich przepisów jest to
    co prawda podatek dochodowy - ale od przychodow kapitalowych,
    i nie ma on NIC wspólnego z podatkiem "od dostania akcji" ?

    Czy jest jakieś zwolnienie "w razie otrzymania praw majątkowych
    od pracodawcy, do momentu ich spienieżenia nie płaci się podatku" ?
    To byłoby zbyt optymistyczne... !

    No i forma (podstawa prawna) otrzymania akcji też gra rolę, bo
    jakby to np. była darowizna a otrzymałby ją nie w GB (tam nie wiem
    jak jest) lecz w USA to podatek byłby dwa razy (opis "dlaczego"
    kiedyś czytałem - w USA nie ma podatku od spadków i darowizn,
    to są "normalne dochody", więc NIE liczą się do umowy o unikaniu
    bo w niej o "dziwnych" podatkach nie wspomniano :))
    Wniosek: "mało danych"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)