  • 1. Data: 2007-09-06 08:34:00
    Temat: podatek od sprzedazy domu
    Od: "glang" <g...@o...pl>

    witam
    4 wrzesnia 2007 sprzedałam dom -grunt pod dom nabyty 13 wrzesnia 2002 -więc
    sprzedaż przed upływem 5 lat i trzeba zapłacić 10% podatek.Na domu była
    hipoteka i aby go sprzedać musiałam spłacić kredyt ale zrobiłam to pod
    koniec czerwca 2007 i wówczas podpisałam umowe przedwstepną z kupującymi na
    zakup domu oraz przelali mi zaliczkę na poczet kupna. Akt notarialny został
    podpisany dopiero we wrzesniu zgodnie z umową przedwstepną.
    Czy wartość spłaconego kredyty hipotecznego przed podpisaniem aktu można
    jakoś odpisać od przychodu ze sprzedazy żeby od tej kwoty nie płacić podatku
    od sprzedaży nieruchomości?Inaczej nie mogłam przecież go sprzedac....
    Przepraszam zę trochę zawile..
    dziękuję za info
    k...@o...pl
    pzdr
    Kasia L.

  • 2. Data: 2007-09-06 08:54:21
    Temat: Re: podatek od sprzedazy domu
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "glang" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    > witam
    > 4 wrzesnia 2007 sprzedałam dom -grunt pod dom nabyty 13 wrzesnia
    > 2002 -więc sprzedaż przed upływem 5 lat i trzeba zapłacić 10% podatek.

    Niezłe, dla 10 dni stracić kilkadziesiąt tysięcy. ;-)
    Nie warto było poczekać?

> [...]
    > jakoś odpisać od przychodu ze sprzedazy żeby od tej kwoty nie płacić
    > podatku od sprzedaży nieruchomości?Inaczej nie mogłam przecież go

    Odliczyć możesz koszt zakupu, remontu itd
    A nic nie napisałaś czy ta hipoteka była w MOMENCIE kiedy tego zakupu
    dokonywałaś.
    Jeśli była - to jak najbardziej możesz odliczyć.

  • 3. Data: 2007-09-06 09:59:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Sep 2007, glang wrote:

> [...]
    > hipoteka i aby go sprzedać musiałam spłacić kredyt ale zrobiłam to pod koniec

    Moim zdaniem jest ważne, skąd hipoteka się wzięła.
    Może ktoś skomentuje, ale IMVHO jeśli budynek był nabyty z hipoteką, to
    jej spłacenie było "wydatkiem na podniesienie wartości budynku", ale
    jeśli hipoteka zaistniała po nabyciu, to stanowiła "zwrot korzyści"
    którą (korzyść) posiadacz powziął wskutek ustanowienia hipoteki.

> [...]
    > od sprzedaży nieruchomości?Inaczej nie mogłam przecież go sprzedac....

    Moim zdaniem z przepisów wynika, że jak wyżej - powód z ustawy,
    najpierw zasada ogólna:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 22
    1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione w celu
    osišgnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia Ÿródła
    przychodów [...]
    ---

    ...i oczywiście taki wydatek *nie* łapałby się pod wymóg "poniesienia
    *w celu* sprzedaży".

    Niemniej ustawodawca zaaplikował wyjątek - wydatki podnoszące wartość
    rzeczy, które są następnie sprzedawane, "dolicza" się również do
    kosztów:

    +++
    6c. Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowiš
    udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia,
    powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartoœć rzeczy
    i praw majštkowych, poczynione w czasie ich posiadania.
    6d. Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym
    mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku,
    darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się [...cięcie...]

    6e. Wysokoœć nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na
    podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów
    i usług oraz dokumentów stwierdzajšcych poniesienie opłat administracyjnych.
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-09-07 07:00:56
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 06 Sep 2007 11:59:01 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > jeśli hipoteka zaistniała po nabyciu, to stanowiła "zwrot korzyści"
    > którą (korzyść) posiadacz powziął wskutek ustanowienia hipoteki.

    Wiem, że na tej grupie nie wypada, ale chciałbym przedstawić swój pogląd
    oparty (chyba?) nie na obowiązujących ustawach ale na logice. Będzie to
    dotyczyć nie tylko pytania glanga, ale i innych pytań pojawiających się na
    grupie.

    Przykłady:

    1. Zakup domu z hipoteką.
    wartość domu (mury+działka itp) 500 kzł,
    jest wzięty kredyt i ustanowiona hipoteka na 300 kzł,
    nabywca płaci sprzedawcy 200 kzł i bierze w taki albo inny sposób
    odpowiedzialność za spłatę kredytu z hipoteką na siebie
    Dlaczego wszyscy uważają, że w takim wypadku wartość domu brana pod uwagę
    przy ustalaniu opłaty notarialnej, podatków itp powinna wynosić 200 kzł a
    nie 500 kzł?

    2. Zakup domu bez hipoteki
    wartość domu i jednocześnie zapłata za niego wynosi 500 kzł
    w celu finansowania zakupu domu lub innych dowolnych swoich wydatków
    nabywca bierze kredyt hipoteczny 300 kzł. Przed następującą później
    odsprzedażą domu ten kredyt jest spłacany.
    W jaki sposób fakt sfinansowania wydatków kredytem miałby wpływać na
    wartość domu przy sprzedaży/zakupie i decydować o należnych
    podatkach/opłatach?

    Wiem, że logika to zły doradca przy czytaniu prawa podatkowego. Ale mam
    nadzieję, że choć w tym wypadku jest tak jak być "powinno".

  • 5. Data: 2007-09-07 07:11:10
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    > przy ustalaniu opłaty notarialnej, podatków itp powinna wynosić 200 kzł a

    Bo taksa notarialna jest od wartości transakcji, a nie wartości.
    Przy podatakach jak najbardziej jest to 500 kzł.

> [...]
    > W jaki sposób fakt sfinansowania wydatków kredytem miałby wpływać na
    > wartość domu przy sprzedaży/zakupie i decydować o należnych

    Nie wpływa.

  • 6. Data: 2007-09-07 07:21:50
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 07 Sep 2007 09:11:10 +0200, Cavallino napisał(a):

    > Bo taksa notarialna jest od wartości transakcji, a nie wartości.

    Ale ta transakcja tak naprawdę składa się z dwu: zapłaty za dom 200 kzł i
    "przejęcia" hipoteki o wartości 300 kzł.

  • 7. Data: 2007-09-07 07:30:50
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Ale ta transakcja tak naprawdę składa się z dwu: zapłaty za dom 200 kzł i
    > "przejęcia" hipoteki o wartości 300 kzł.

    Nie.
    Jest tylko zapłata za obciążony hipoteką dom.
    Wskutek czego jego wartość wynosi 200 000.

  • 8. Data: 2007-09-07 15:31:43
    Od: "glang" <g...@o...pl>

    > Niezłe, dla 10 dni stracić kilkadziesiąt tysięcy. ;-)
    > Nie warto było poczekać?

    jesteś pewny że 10 dni?
    Chcielismy poczekać ale notariusz poinformował nas że liczy się pełny rok
    czyli w 2008 moglibysmy dopiero sprzedać bez podatku
    pzdr
    GL

  • 9. Data: 2007-09-07 15:40:02
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 07-09-2007 o 17:31:43 glang <g...@o...pl> napisał(a):

    > jesteś pewny że 10 dni?
    > Chcielismy poczekać ale notariusz poinformował nas że liczy się pełny
    > rok czyli w 2008 moglibysmy dopiero sprzedać bez podatku

    Ja nie mam pojęcia, może miał racje, ale jesli nie to nie byłbys pierwsza
    osoba
    zrolowana przez notariusza - elitarnego wybrańca narodu.

  • 10. Data: 2007-09-07 16:31:24
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    >>> 4 wrzesnia 2007 sprzedałam dom -grunt pod dom nabyty 13 wrzesnia

    > jesteś pewny że 10 dni?

    Nie jestem.

    > Chcielismy poczekać ale notariusz poinformował nas że liczy się pełny rok
    > czyli w 2008 moglibysmy dopiero sprzedać bez podatku

    Coś mu się z PIT pozajączkowało.