  • 11. Data: 2004-06-07 06:49:36
    Temat: Re: podatek od sprzedaży obrazu
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0406062226060.-721337@Athlon.port
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    [...]
    > [...]
    >
    > ???
    > Czekaj, czekaj. TEGO to nikt wcześniej nie pisał ;)
    [...]
    > Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    > 7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw
    > majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c)
    > ---
    >
    > Jak autorskie prawo majątkowe nie jest prawem majątkowym to ja już
    > nie wiem co jeszcze mogłoby się ostać ;) - o literalnej treści
    > art. 18 nie wspominając :)
    Na to pytanie nie odpowiem, nie wiem. Nie jestem księgowym, ani prawnikiem.
    Skoro umowa przeniesienia praw majątkowych jest opodatkowana PCC, to
    przecież nie może być w rozliczeniu rocznym dodatkowo rozliczona w podatku
    dochodowym, jako nieopodatkowana w momencie zrealizowania - czy dobrze
    myślę?
    Taką, jak powyżej interpretację podatkową przeniesienia praw majątkowych do
    własnej twórczości stosuję w kilku miastach w kraju od kilkunastu lat, w
    porozumieniu każdorazowo z odnośnym US, gdzie opłacam teraz PCC, a opłatę
    skarbową dawniej. I wszystkie interpretują taką umowę identycznie. I są
    zgodne co do prawidłowości takiej umowy.
    WSm

  • 12. Data: 2004-06-07 07:56:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Jun 2004, WSm wrote:
    [...]
    >+ Na to pytanie nie odpowiem, nie wiem. Nie jestem księgowym, ani prawnikiem.

    Ja też nie ! :)

> [...]
    >+ dochodowym, jako nieopodatkowana w momencie zrealizowania - czy dobrze

    Źle myślisz, IMO & AFAIK. Skąd pomysł że ona jest "nieopodatkowana
    w momencie zrealizowania" ?? Składa się (osobno) PCC i osobno PIT...
    Na jedną transakcję może być nałożonych kilka podatków naraz, to
    nie jest tak że zapłacenie przy zakupie paliwa akcyzy powoduje
    że możemy uznać iż VATu już nie trzeba :]
    PCC a dochodowy są odrębne.

> [...]
    >+ skarbową dawniej. I wszystkie interpretują taką umowę identycznie. I są
    >+ zgodne co do prawidłowości takiej umowy.

    A pytałeś owych USów czy na pewno od sprzedaży *własnych* (samemu
    namalowanych) obrazów nie płaci się podatku dochodowego ??
    Bo jak spytałeś TYLKO o to czy dobrze naliczasz PCC to US ci TYLKO
    na to pytanie odpowiedział - USy nie pełnią roli doradzców podatkowych
    (i dobrze o tym wiedzieć) usiłujących znaleźć :) w interesie podatnika
    wszystkie pułapki (a wręcz przeciwnie :]) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 13. Data: 2004-06-08 15:34:25
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    > On Mon, 7 Jun 2004, WSm wrote:
    > [...]
    [...]
    > A pytałeś owych USów czy na pewno od sprzedaży *własnych* (samemu
    > namalowanych) obrazów nie płaci się podatku dochodowego ??

    A komu mam szczerze zeznać, czy obraz jest namalowany przez sprzedającego,
    czy przez innego autora? Czym się taka _sprzedaż_ różni?

    > Bo jak spytałeś TYLKO o to czy dobrze naliczasz PCC to US ci TYLKO
    > na to pytanie odpowiedział -

    Nie pytam TYLKO, ale opłacam podatek po napisaniu "asygnaty" w dziale
    podatkowym, gdzie wszystko jest dokładnie analizowane.
    W formularzu PCC jest rubryka na dokładny opis transakcji. Do PCC jest
    dołączana każdorazowo kopia umowy sprzedaży z dokładną specyfikacją.
    Cóż więcej mam napisać?
    Tak robię - inni niech robią, jak uważają; nie ma sprawy.
    Na tym kończę jałową dyskusję.
    WSm

  • 14. Data: 2004-06-08 17:07:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jun 2004, WSm wrote:

> [...]
    >+ A komu mam szczerze zeznać, czy obraz jest namalowany przez sprzedającego,
    >+ czy przez innego autora? Czym się taka _sprzedaż_ różni?

    W ustawie "o prawach autorskich" jest to art. 6.6 i nazywa się
    "wprowadzenie do obrotu" !
    Mało - wcale nie jestem pewien czy "odsprzedaż praw autorskich"
    nie wykonywana w ramach DG jakoś się pod ów podatek również
    nie łapie.
    Tu uwaga: w przypadku utworów sprzedawanych "na egzemplarze" (bez
    praw do rozpowszechniania, powielania, wynajmu...) majątkowe
    prawo autorskie (można powiedzieć: "prawo do kontroli obrotu")
    przysługuje tylko RAZ - art. 51.3 rzeczonej ustawy (i kłótnie
    związane z OEM z tego wynikające na .prawo :)), dalsza odprzedaż
    *egzemplarza* (bez praw do najmu, dzierżawy i użyczenia) nie jest
    już "prawem autorskim" tylko "zwykłą własnością w rozumieniu KC".

> [...]
    >+ Cóż więcej mam napisać?
    >+ Tak robię - inni niech robią, jak uważają; nie ma sprawy.

    Ależ oczywiście.

    >+ Na tym kończę jałową dyskusję.

    Oj, jałowa jak jałowa. Dla ciebie może tak - ale IMHO nie ma obowiązku
    łykania bez komentarza każdego tekstu "bo ja tak robię" (jakbyś
    nie zauważył dotyczy to również przypadków kiedy JA coś robię)
    i mniemam że dla pytającego lepiej jak sobie rozważy fakt istnienia
    kilku opinii.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 15. Data: 2004-06-09 04:59:57
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

> [...]
    > Mało - wcale nie jestem pewien czy "odsprzedaż praw autorskich"
    > nie wykonywana w ramach DG jakoś się pod ów podatek również
    Ja zawężam problem przeniesienia praw majatkowych jedynie do przeniesienia
    własności egzemplarza utworu bez przejścia autorskich praw majatkowych do
    utowru. (Art. 51)
> [...]
    >
    > Oj, jałowa jak jałowa. Dla ciebie może tak - ale IMHO nie ma obowiązku
    > łykania bez komentarza każdego tekstu "bo ja tak robię" [...]
    Jałowa w sensie odpowiadania na zarzuty niedoinformowania urzędników US o
    specyfice uowy. Może niedokładnie się wyraziłem - przepraszam.
    Napisałem tylko "bo ja tak robię" - bo tak robię. Nie było do tej pory
    zastrzeżeń do tej metody, ani do treści umów w żadnym z US-ów. Po prostu
    podzieliłem się tą wiadomością, a nie mam zamiaru udzielać nikomu rad w tym
    zakresie. Nie pisałem - zrób tak, jak ja, bo tak jest najbardziej
    prawidłowo - prawda? Może jest luka w prawie, może interpretacja nie jest
    prawidłowa - nie mnie to osądzać. Chodzi o to, żeby mieć z czego żyć i w
    miarę nie narażać się na kłopoty.
    WSm

  • 16. Data: 2004-06-09 06:27:10
    Od: "Slayer" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > (i dobrze o tym wiedzieć) usiłujących znaleźć :) w interesie podatnika
    > wszystkie pułapki (a wręcz przeciwnie :]) !

    a ja troszkę namieszam...;P sprzedaz przez tworcę autorskich praw, np.
    namalowanie obrazu nie podlega PCC ... podlegałoby w momencie gdyby
    firma/osoba fizyczna która kupiła sprzedała dalej... przy kupnie od twórcy
    nie płaci się PCC!!
    podatek dochodowy za to jak najbardziej..;-)

  • 17. Data: 2004-06-09 07:09:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jun 2004, WSm wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    >+ > On Tue, 8 Jun 2004, WSm wrote:
    [...i tak w pętelce :)...]
> [...]
    >+ własności egzemplarza utworu bez przejścia autorskich praw majatkowych do

    Jasne. Ale to właśnie (IMO) owo "wprowadzenie do obrotu" jest
    samodzielnym autorskim prawem majątkowym które ma prawo wykonywać
    jego posiadacz i nikt inny: nikt poza tobą (lub kimś komu sprzedałeś
    prawo do rozpowszechniania lub wprowadzania do obrotu egzemplarzy)
    nie ma prawa z niego korzystać.
    To pierwsze wprowadzenie jest (IMO) właśnie "wykonywaniem autorskiego
    prawa majątkowego" :) (...i podlega podatkowi...)
    Może rzeczywiście jestem w błędzie - ale nie widzę miejsca w którym
    się mylę.
    Mało - wynikałoby z tego że rzeźbiarze, malarze itp. z zasady mogą
    nie płacić podatku dochodowego ("mogą" z zastrzeżenia że nie sprzedadzą
    np. prawa do powielania rzeźby) - i jakoś mi to nie przystaje do
    żadnych informacji które widziałem. Zwyczajnie nie wierzę że poza
    rolnikami ktoś jeszcze może nie płacić podatku dochodowego :)

    [...]
    >+ Jałowa w sensie odpowiadania na zarzuty niedoinformowania urzędników US
    >+ o specyfice uowy.

    A, to zrozumiałem inaczej i bez urazy poproszę :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 18. Data: 2004-06-09 07:53:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jun 2004, Slayer wrote:
    [...]
    >+ a ja troszkę namieszam...;P sprzedaz przez tworcę autorskich praw, np.
    >+ namalowanie obrazu nie podlega PCC

    Hieh... rzeczywiście: "umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw
    majątkowych", skoro WSm sprzedaje "egzemplarz bez prawa do
    rozpowszechniania" to całkie zgrabnie zamieszałeś - ale pytam
    czy taki "egzemplarz" to przypadkiem nie jest (tak "przy
    okazji") "rzecz" w rozumieniu PCC ? :) Nie zaprzeczam że
    z powodu owego "wprowadzenia do obrotu" nie jest tak prosto
    powiedzieć *za co* płacimy - wygląda na to iż potoczne
    określenie (mam na myśli: "za obraz") rozmija się z prawnym :]

    >+ ... podlegałoby w momencie gdyby
    >+ firma/osoba fizyczna która kupiła sprzedała dalej...

    No tak. Wtedy to na pewno jest "rzecz" :) wyłączona spod
    działania prawa autorskiego.
    [...]

    >+ podatek dochodowy za to jak najbardziej..;-)

    No i tu mnie dziwi jak US u WSm (a pisał "w żadnym z USów" co
    sugeruje iż kilka ich było) wydededukował brak obowiązku podatkowego
    w dochodowym.

    A tak jeszcze "w temacie"... zapomniałem o drobiazgu.
    Przecież nawet *jakby* to nie miało być 10.1.7 - to w dochodowym jest
    sławetny 10.1.9 ("inne źródła", dla nie lubiących szukać :)) przez
    co tylko to jawnie wyłączone - nie podlega (np. art. 2.1, dochody
    z rolnictwa) lub jest zwolnione (np. cały art. 21) może być pominięte
    przy płaceniu dochodowego.
    W myśl art. 9.1:
    +++
    Art. 9. 1. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego
    rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a
    oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej
    zaniechano poboru podatku.
    ---
    ...takie wyłączenie musi być jasno zapisane...

    WSm, możesz podać z którego artykułu wynikać miałoby zwolnienie
    z "dochodowego" ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 19. Data: 2004-06-09 08:59:21
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Wed, 9 Jun 2004, Slayer wrote:
    > [...]
    [...]
    > WSm, możesz podać z którego artykułu wynikać miałoby zwolnienie
    > z "dochodowego" ?
    Jak wyżej napisałem - nie dociekam tego. US traktuje to jako sprzedaż np.
    obrazu taką, jakbym zdjął ze ściany w domu jakikolwiek obraz i sprzedał go
    osobie zainteresowanej. US nigdy nie pytał kto jest autorem obrazu, czy
    sprzedający, czy ktos inny. I tu ponawiam pytanie: czy sprzedaż abrazu
    cudzego autorstwa, a własnego - różni się? Kto to ma sprawdzać, kontrolować
    itp?
    A tak przy okazji, skoro tak dociekamy szczegułów w prawie - wpadło mi na
    myśl jadąc ulicą, że skoro przepisy ustaw podatkowej pozwalają traktować
    samochody z kratką jako ciężarówki, to dlaczego nie podlegają one, jako
    takie, przepisom prawa o ruchu drogowym (w zakresie wyprzedzania, parkowania
    np. na chodnikach, wjazdu na teren itd)? Ale to już zapewne NTG ...
    Wsm

  • 20. Data: 2004-06-09 09:11:00
    Od: "Slayer" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    WSm <w...@s...pl> napisał(a):

    > Jak wyżej napisałem - nie dociekam tego.

    to błąd..

> [...]
    > cudzego autorstwa, a własnego - różni się? Kto to ma sprawdzać, kontrolować

    jak kiedyś US zapyta i dowie się że jestes twórcą, może uznac że prowadzisz
    nielegalną działalnośc gospodarczą... przyłoży podatek obrotowy...
    poinformuje dział podatku VAT(o ile to pod VAT podlega..) i nawet ZUS... a
    wtedy rączki do bozi..;-P
    jeżeli sprzedajesz obraz cudzego autorstwa który posiadałes dłużej niz 0,5
    roku - nie płacisz podatku dochodowego... jeżeli nie robisz tego w sposób
    częstotliwy oczywiście..;-P