  • 1. Data: 2005-03-18 10:42:15
    Temat: podatkowe aspekty rozwiązania SC
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Spólka Cywilna 2 osobowa.
    Jeden wspólnik rezygnuje - drugi chce kontynuować działalność jako
    jednoosobowa DG.

    I tu pojawiły mi się wątpliwości jak to najlepiej rozwiązać z punktu
    widzenia podatkowego.

    Spólka posiada na stanie towary handlowe.
    Nie posiada ŚT ani WNiP.
    Na dzień rozwiązania spólki sporządzany jest remanent.
    Zgodnie z Art.871 par.2 KC :
    "Ponadto wypłaca się występującemu wspólnikowi w pieniądzu taką część
    wartości wspólnego majątku pozostałego po odliczeniu wartości wkładów
    wszystkich wspólników, jaka odpowiada stosunkowi, w którym występujący
    wspólnik uczestniczył w zyskach spółki."

    I tu jest problem - w jakiej wartości netto czy brutto ( z Vat ). Jak
    opodatkować taką wypłatę ? Kto płaci podatek od tej wypłaty wychodzący
    wspólnik czy spółka - czy wspólnik kontynujący działalnośc jako
    jednoosobowa DG ?

    A co ze zobowiązaniami i należnościami - jak to rozliczyć ?
    Przecież zgodnie z art.864 KC wspólnicy są solidarnie odpowiedzialni za
    zobowiązania spólki.

    Może ktoś miał podobną sytuację i podzieli się swoimi doświadczeniami ?

    --
    Mieczysław
    ----

  • 2. Data: 2005-03-18 22:04:36
    Temat: Re: podatkowe aspekty rozwiązania SC
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Mar 2005, Mieczysław wrote:

    Rozumiem iż rozumiesz że pisze szary podatnik :)
    Mało, że pisze "z głowy czyli z niczego" !
    Spróbuję zadać kilka "pytań Karola" :) (BTW: coś go nie widzę...)

> [...]
    >+
    >+ I tu jest problem - w jakiej wartości netto czy brutto ( z Vat ).

    Popatrzmy na to tak: załóżmy iż spółka ma jednocześnie wierzytelności
    i długi. Czy oczywistym jest iż do podziału idzie *suma* wierzytelności
    i długów ?
    Jeśli tak - to jest jasnym iż VAT *nie* jest "majątkiem"...
    Patząc inaczej: z p. widzenia podatkowego VAT nie stanowi ani
    przychodu ani kosztu. Czy istnieją powody aby z cywilnoprawnego
    punktu widzenia miało być inaczej ?

    >+ Jak opodatkować taką wypłatę ?

    A nie jest tak iż opodatkowany został sam *remanent* ?
    Wyszłoby że planujesz dwa razy opodatkować ten sam *majątek* (raz
    w wartości towaru i drugi raz w pieniądzu)... czy może coś przeoczyłem ?
    :)
    Zakładam że mowa o podatku dochodowym, bo VAT IMHO do wypłaty
    nic nie ma ?

    >+ Kto płaci podatek od tej wypłaty wychodzący
    >+ wspólnik czy spółka

    IMHO przy dochodowym S.C. nigdy podatku nie płaci... bo nie jest
    podmiotem opodatkowania !
    Kwestią jest w którym momencie i w jakiej formie nastąpić ma
    "zaliczenie" dochodu z remanentu do dochodów.
    Jeśli nie popełniam gdzieś błędu - to czyż nie następuje to
    w momencie rozliczenia remanentu ?
    Czy remanent jest rozliczany jako operacja *spółki* (czyli
    odpowiedni *udział* operacji przypisywany do wspólnika) - a jeśli
    nie to dlaczego ?

    >+ A co ze zobowiązaniami i należnościami - jak to rozliczyć ?
    >+ Przecież zgodnie z art.864 KC wspólnicy są solidarnie odpowiedzialni za
    >+ zobowiązania spólki.

    No to IMHO - nijak.
    Co miałoby być rozliczane ? Rozumiem iż chodzi o problem z memoriałową
    S.C. oraz rozliczeniem kasy ? :)
    No to jak należności wpłyną "dzielą się" na wspólników... a zwolnienia
    od odpowiedzialności solidarnej nie pamiętam, więc za wszystkie
    *przeszłe* zobowiązania wychodzący wspólnik odpowiada wobec osób
    trzecich "do skutku" (czyli ich wypełnienia)... coś nie tak ?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)