  • 1. Data: 2003-06-11 21:07:48
    Temat: podmioty powiązane??
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    czy z punktu widzenia ustawy o rachunkowości działalność osoby fizycznej
    udziałowca albo spółka cywilna w której udziałowiec spółki z o.o. też ma
    udział są podmiotami powiązanymi dla tej spółki z o.o. czy też nie??

    pozdrawiam
    Magdalena

  • 2. Data: 2003-06-12 06:02:21
    Temat: Re: podmioty powiązane??
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jun 2003, Magdalena wrote:

> [...]
    >+ udziałowca albo spółka cywilna w której udziałowiec spółki z o.o. też ma
    >+ udział są podmiotami powiązanymi dla tej spółki z o.o. czy też nie??

    Skomentuję nie na temat :), tj. z punktu widzenia podatków (a nie
    rachunkowości) i osoby fizycznej względem innego podmiotu: w ustawie
    jest próg 5% "praw głosu" (znaczy udziałów, akcji które mają prawo głosu).
    Miałoby ręce i nogi jakby było symetrycznie :|

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-06-12 13:49:37
    Od: "Andrzej" <w...@m...pl>

    Użytkownik "Magdalena" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > czy z punktu widzenia ustawy o rachunkowości działalność osoby fizycznej
    > udziałowca albo spółka cywilna w której udziałowiec spółki z o.o. też ma
    > udział są podmiotami powiązanymi dla tej spółki z o.o. czy też nie??

    Witaj !

    W prawie bilansowym mówi się o powiązaniu w sensie zależności i tak osoba
    fizyczna lub spółka osób fizycznych
    nie może być podmiotem kontrolującym bądź kontrolowanym. Mimo, że jakby
    wynikało
    z art.2 ust 1 Ustawy o rachunkowości że mogły by nią być wszystkie podmioty
    w tym artykule
    wymienione czyli również osoby fizyczne i spółki osób fizycznych to jednak
    zakres PODMIOTOWY
    w zakresie dominacji i zalezności odnosi się wyłącznie do spółek handlowych
    art. 3 ust 1 pkt 37
    ".. jednostka dominująca - rozumie się przez to spółkę handlową ..."
    i art.3 ust. 1 pkt 39
    ".. jednostkę zależną - rozumie się przez to spółkę handlową...."
    i nie ma tutaj już w dalszej części tekstu ustawy żadnych wyłączeń
    stosowania.

    A czy nie ma gdzieś tożsamości dla powiązania w rozumieniu prawa podatkowego
    tego nie wiem. Jesli chodzi o prawo podatkowe to popieram opinię Gotfryda.

    Wiem tylko bo miałem z tym do czynienia bezpośrednio w pracy właściciel
    spółki cywilnej był również
    udziałowcem spółki z o.o w spółce cywilnej miał 50% w spółce z o.o. 12 %.
    Obie spółki handlowały ze sobą jednak nie było nigdy mowy o jakimś
    powiązaniu, dlatego że jedna z nich
    była spółką cywilną. Czy dobrze ? czy źle, do końca nie jestem pewien ale
    żadna kontrola skarbowa nie
    przyczepiła się do tego mimo że wiedziała ( musieli w trakcie kontroli
    złożyć oświadczenia majątkowe )

    Pozdrawiam

    Andrzej Wodnicki