  • 11. Data: 2014-02-26 22:05:26
    Temat: Re: pożyczka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Feb 2014, szk wrote:

    > w tym przypadku - rozumiem: bo I grupa (rodzina) i jest zwolnienie z mocy
    > ustawy o PCC.
    >
    > w ogólnym, gdyby było spoza rodziny - pożyczam więc mam przychód,

    Przychód jest *z odsetek*, nie z kwoty pożyczki.

    > płacę PCC + pdof od pożyczki?

    Nie.
    Skarbówkę interesuje "koniec pożyczki".
    Bo wtedy albo od otrzymanych odsetek pożyczkodawca płaci podatek,
    albo od niezapłaconych odsetek pożyczkobiorca płaci podatek,
    bo dostał "nieodpłatne świadczenie".
    Zgodnie z ustawą skarbówka może doliczyć "wyrównanie", jeśli
    uzna, że wysokość odsetek jest "niewłaściwa".
    "Właściwa" wartość odsetek to "wartość rynkowa", przy czym konia
    z rzędem temu kto orzeknie, czy np. na dziś "wartością rynkową"
    jest 3% (realnie występujące co lepsze lokaty), czy 15%, czyli
    wartość prawdopodobna przy kredycie konsumenckim.
    Biorąc pod uwagę, że na grupie powoływano się na wydanie decyzji
    różnych dla obu stron umowy (AFAIR nie chodziło o pożyczkę,
    ale to bez znaczenia), może się okazać, że "właściwe" będą
    obie wartości, tyle, że w sposób niekorzystny dla stron :>

    > A jak ją spłacam, to co wtedy, pomniejszam przychód o to co
    > zwróciłem?

    Nie :), jak wyżej.

    Tu masz przykład "gazetowy" wyroku NSA, nie trzeba całej
    treści (chyba odpłatnej), streszczenie na początku wystarczy:
    http://prawo.rp.pl/artykul/502234.html

    Tu trochę szerszy (darmowy) opis, zwróć uwagę, że wcale
    nie jest wymagane "gospodarcze" działanie, autor wyraźnie
    zaznacza "zdarzenie prawne lub gospodarcze":
    http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/nieodplatne-swiad
    czenia-w-podatku-dochodowym-od-osob-prawnych-1--prze
    glad-podatkowy-numer-4-z-2011-r-

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2014-02-26 22:16:34
    Od: adam <a...@w...pl>

    W dniu 2014-02-26 18:05, cac pisze:

    > ... pomroczność ... :)
    > nie doczytałem, że chodzi o sytuację jakbym pożyczył i nie oddał.
    > takiego zamiaru nie mam.

    Jeszcze nie tak...
    Pożyczasz i oddajesz w ratach.
    Każda pożyczka jest oprocentowana.
    Jeśli pożyczkodawca jest tak wspaniałomyślny i daje Ci pożyczkę za
    darmo, tzn bez odsetek, to znaczy że jesteś do przodu, bo nie ponosisz
    kosztów wzięcia tego kredytu.
    Jak jesteś do przodu o te odsetki, których nie musisz płacić, to masz
    przychód i musisz go opodatkować.

    Takich pokrętnych sytuacji jest wiele, np bezpłatne użyczenie samochodu,
    bezpłatny udział w evencie, bezpłatne ubezpieczenie w prywatnej przychodni.
    Dla US nie ma nic "bezpłatnie". "Bezpłatne" jest korzyścią dla Ciebie i
    musisz się tą korzyścią podzielić z państwem.

  • 13. Data: 2014-03-01 00:20:07
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    > Jeszcze nie tak (...)

    ... no ale to w mojej sytuacji jest bez znaczenia - pożyczka idzie od
    rodziców, więc temat (chyba) nieważny.

    Mam jeszcze dwa pytania.

    1)
    Tak jak chyba wspomniałem wcześniej, za pożyczone pieniądze chcę kupić do
    swojej firmy (jednoosobowa DG) sprzęt na którym będę pracować. Czy w umowie
    warto zaznaczyć jaki jest cel pożyczki? Czy w tej umowie występować jako ja
    czy jako firma (ja wiem że ja = firma), ale pytam o to w świetle
    późniejszego wypełniania PCC-3 -> tam się formularz będzie mnie pytać:
    - w polu 1: NIP czy PESEL - którym numerem się posługiwać w tym przypadku?
    - w polu 7 zaznaczam pkt 4 (podmiot, o którym mowa w art. 9 pkt 10 lit. b
    ustawy (pożyczkobiorca)) - bo jestem zwolniony;
    - w polu 8 pkt 1 - podatnik niebędący osobą fizyczną/ pkt 2 - osoba
    fizyczna;
    - w polu 22 - Miejsce dokonania czynności cywilnoprawnej - o co tu
    konkretnie chodzi? (RP/poza RP)?

    W moim mniemaniu nie ma to żadnego znaczenia, jestem osobą fizyczną i moja
    firma to ja, to jedno i to samo, więc wystąpię pod PESELem jako osoba
    fizyczna. Jeśli się mylę proszę o sprostowanie.

    2)
    Czy sam fakt przyjęcia pożyczki odnotowuję w jakikolwiek sposób w KPiR? A
    późniejsze spłaty ratalne?
    Czy po prostu za pożyczkę kupuję sprzęt, wrzucam w koszty fakturę (lub w
    amortyzację) i tylko to ląduje w mojej kPIR?

    sz.

  • 14. Data: 2014-03-01 09:05:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Mar 2014, cac wrote:

    > Czy sam fakt przyjęcia pożyczki odnotowuję w jakikolwiek sposób w KPiR?
    > A późniejsze spłaty ratalne?

    Nie ma uzasadnienia, pożyczka nie jest przychodem a spłata kwoty pożyczki
    nie jest kosztem, wprost literalnie zapisane w UoPDoOF, przeczytaj
    (KONIECZNIE własnoocznie przeczytaj) art.14.3.1 oraz art.23.1.8:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    021,20140115,zrodla-przychodow.html
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20140115,koszty-uzyskania-przychodow.html

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2014-03-01 09:11:31
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    rzeczwyście, napisano wyraźnie.