  • 1. Data: 2014-02-19 09:30:51
    Temat: pożyczka
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    Witam!

    Prowadzę DG jednoosobową, potrzebuję zakupić nowy sprzęt do pracy. W tym
    celu chciałbym pożyczyć pieniądze od swoich rodziców na zakup tego sprzętu,
    który chciałbym wrzucić w koszty (jednorazowo lub amortyzując). Mowa o
    kwocie minimum 20.000 PLN.

    Mam kilka pytań. Z przepisów PCC wynika, że nie płacę żadnych podatków (bo
    grupa I), jednak ze względu na kwotę (>9637 PLN) trzeba spełnić kilka
    dodatkowych kryteriów (przelew pożyczki dokładnie udokumentowany z konta
    rodziców na moje, sporządzona umowa pożyczki, zgłoszenie do US na PCC-3 do
    14 dni).

    Pożyczka będzie spłacana w ratach różnej wysokości jak tylko pozwolą mi
    możliwości finansowe w danym momencie, ponownie na konto rodziców, nie
    chcemy określać konkretnego terminu spłaty (tzn. aż się spłaci całość),
    żadnych %, odsetek -spłata całej pożyczonej kwoty i to wszystko.

    Co powinna zawierać taka umowa? (mam już ściągniętych kilka wzorów z którymi
    się zapoznałem mniej więcej). Albo może inaczej - na co najistotniejszego
    przy jej sporządzaniu, w świetle tego co powyżej, zwrócić uwagę?

  • 2. Data: 2014-02-22 21:52:47
    Temat: Re: pożyczka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Feb 2014, cac wrote:

    > Co powinna zawierać taka umowa?

    Na mój gust - właśnie opis który przedstawiłeś.
    Kto, kiedy, komu, ile i na jakich warunkach (że bez odsetek znaczy).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-02-23 05:29:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Na mój gust - właśnie opis który przedstawiłeś.
    > Kto, kiedy, komu, ile i na jakich warunkach (że bez odsetek znaczy).
    >
    > pzdr, Gotfryd

    I niestety data do kiedy zostanie oddana, zeby US nie potraktował tego
    jako darowizny.

  • 4. Data: 2014-02-24 10:27:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Feb 2014, witek wrote:

    > I niestety data do kiedy zostanie oddana, zeby US nie potraktował
    > tego jako darowizny.

    A jaką to podstawę prawną ma US do podważania art.723 KC?
    W szczególności, jeśli pożyczkobiorca faktycznie będzie dokonywał
    stopniowo zwrotów części kwoty, to nie bardzo wiem co US mógłby.
    Oczywiście poza postraszeniem "to my uznamy że to darowizna" :>
    BTW: warte rozważenia może być hasło "weksel", chyba jeszcze trudniej
    podważyć, a i "forwardowania" (poprzez wykup za pomocą następnego
    weksla) nie ma jak ugryźć.
    Oczywiście nie mam na myśli weksla *zabezpieczającego* pożyczkę :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2014-02-25 08:04:01
    Od: adam <a...@w...pl>

    > On Wed, 19 Feb 2014, cac wrote:

    > (że bez odsetek znaczy)

    Trzeba tylko pamiętać, że u pożyczkobiorcy powstanie wtedy przychód

  • 6. Data: 2014-02-25 10:12:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Feb 2014, adam wrote:

    > Trzeba tylko pamiętać, że u pożyczkobiorcy powstanie wtedy przychód

    Powstanie.
    Ale pamiętać nie trzeba (w tym przypadku).
    Przypominam, że chodziło o rodzinę :) (i jest zwolnienie dla
    nieodpłatnych świadczeń)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2014-02-26 11:55:28
    Od: "szk" <c...@p...onet.pl>

    >Trzeba tylko pamiętać, że u pożyczkobiorcy powstanie wtedy przychód

    ..nie rozumiem dlaczego?

  • 8. Data: 2014-02-26 12:03:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Feb 2014, szk wrote:
    [...komuś...]

    > ..nie rozumiem dlaczego?

    W tym przypadku czy w ogóle?

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2014-02-26 12:10:17
    Od: "szk" <c...@p...onet.pl>

    w tym przypadku - rozumiem: bo I grupa (rodzina) i jest zwolnienie z mocy
    ustawy o PCC.

    w ogólnym, gdyby było spoza rodziny - pożyczam więc mam przychód, płacę PCC
    + pdof od pożyczki? A jak ją spłacam, to co wtedy, pomniejszam przychód o to
    co zwróciłem?

  • 10. Data: 2014-02-26 18:05:41
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    > W tym przypadku czy w ogóle?

    ... pomroczność ... :)
    nie doczytałem, że chodzi o sytuację jakbym pożyczył i nie oddał.
    takiego zamiaru nie mam.