  • 11. Data: 2004-07-21 00:50:01
    Temat: Re: pozyczka dla sp z oo
    Od: "Azjata" <a...@a...pl>

    > czy udziałowiec w spółce z o.o. może udzielić pożyczki gotówkowej na
    > działalność spółki bez zwiększania wkładu własnego?

    Nie latwiej rozwiazac to poprzez weksel ?

    Spolka wystawia weksel (nalezy wybrac odpowiedni typ weksela oraz jesli
    zachodzi potrzeba stworzyc umowe wekslowa), w zamian otrzymuje gotowke,
    wszystko jest stosownie zaksiegowane.

    Kiedy udzialowiec chce zwrotu, udaje sie do Spolki i wymienia weksel na gotowke.

    Z wiedzy jaka posiadam nie nalezy tego nigdzie zglaszac, z wyjatkiem dokonania
    odpowiednich ksiegowan. Niech mnie ktos poprawi jesli sie myle.

    Obrot wekslowy po wojnie umarl w Polsce, jednak prawo wekslowe nadal istnieje i
    jest obowiazujace.

    A.Zjata

  • 12. Data: 2004-07-21 10:36:59
    Od: "Aneta" <a...@c...internetdsl.pl>

    Użytkownik "L." <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czyli bez zwiekszania udziałów.
    > Oczywiscie ze moze.
    > pożyczka tak musi być zarejestrowana w księgach i opodatkowana w U.S.
    > na umowie pożyczki musi być określona: data spłaty oraz % który bedzie
    > naliczany po tym terminie.
    >
    > L.

    wielkie dzięki

    pozdrawiam Aneta

  • 13. Data: 2004-07-21 16:49:52
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    wiadomości

    > IMHO (niezależnie od kwestii czy i jaki podatek się należy - po
    > ostatnich zmianach w PCC [od 1.V zdaje się że tu i ówdzie są
    > zwolnienia "na cele gospodarcze"]) trzeba jeszcze zwrócić uwagę
    > na "powiązania".

    wszystkie pożyczki od udziałowców dla spółek kapitałowych nie podlegają PCC
    po 01.05.....

  • 14. Data: 2004-07-22 07:48:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Jul 2004, Slayer wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    [...]
> [...]
    >+
    >+ wszystkie pożyczki od udziałowców dla spółek kapitałowych nie podlegają PCC

    Ale ja nie miałem na myśli PCC (chyba że uzupełniasz moją wypowiedź
    o to co pominąłem - bo nie byłem pewien gdzie dzwonią :)) tylko
    konieczność naliczenia "właściwych" odsetek: nie za małych (bo
    US uzna że "spółka ma nienależny przychód") i nie za dużych (bo
    US uzna że pożyczający na "nienależny przychód" lub sp-ka zawyżone
    koszty) i łupnie decyzją podatkową ów przychód ustalającą :>
    BTW:
    Tak sobie myślę... czy można się w trybie "pytania wg Ordynacji"
    zwrócić do Urzędu celem wypowiedzenia się czy odsetki są właściwe ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)