eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › [prasa]: Podatnik sprzedajacy towary obciazone wylacznie 22-proc. stawka VAT nie moze zadac zwrotu calej róznicy ...

  • 1. Data: 2004-09-27 11:36:40
    Temat: [prasa]: Podatnik sprzedajacy towary obciazone wylacznie 22-proc. stawka VAT nie moze zadac zwrotu calej róznicy ...
    Od: "MK" <i...@o...pl>

    http://firma.onet.pl/1190673,prasa.html

    Budzet nie stracil, ale zada odsetek i wymierza sankcje
    (Rzeczpospolita/27.09.2004)

    Podatnik sprzedajacy towary obciazone wylacznie 22-proc. stawka VAT nie moze
    zadac zwrotu calej róznicy miedzy jego zobowiazaniem a VAT naliczonym. Jesli
    taki zwrot otrzyma, to i tak pieniadze musi zwrócic - niestety z odsetkami i
    sankcja, orzekl 24 wrzesnia Wojewódzki Sad Administracyjny w Warszawie.

    (...)Spólka z o.o. sprzedajaca odziez w nietypowych rozmiarach wykazala w
    deklaracji VAT ponad 80 tys. zl do zwrotu. Byl to blad, gdyz jako sprzedawca
    towarów opodatkowanych wylacznie stawka 22 proc. powinna byla zazadac zwrotu
    tylko tej czesci podatku, która wiazala sie z zakupami srodków trwalych. W
    praktyce bylo to zaledwie 220 zl. Prezes spólki Ewa P. przyznala, ze mimo to
    urzad oddal cala kwote. Po roku przyszedl jednak na kontrole, w której
    efekcie wydal decyzje nakazujaca spólce oddac otrzymany wczesniej zwrot,
    doliczyl do tego odsetki oraz sankcje finansowa. (...)

    Izba skarbowa za niesluszny uznala zarzut spólki, ze decyzja ta zostala
    wydana bez poszanowania powagi rzeczy osadzonej. Izba podkreslala, ze nie
    naruszyla zasady zaufania do organów administracji, do czego doszlo, zdaniem
    podatniczki, wskutek wydania dwóch rozstrzygniec w jednej sprawie.

    WSA skarge oddalil. Zgodzil sie z organami skarbowymi, ze decyzja
    okreslajaca inna wysokosc zwrotu, niz wynikalo to z deklaracji VAT-7
    zlozonej przez podatnika, nie jest tozsama z decyzja ograniczajaca jedynie
    wysokosc owego zwrotu.(...)

    Sad dodal, ze z art. 21 ust. 1 ustawy o VAT jasno wynika, iz przedsiebiorca
    sprzedajacy towary lub uslugi opodatkowane wylacznie 22-proc. stawka VAT,
    moze pomniejszyc swoje zobowiazanie jedynie o kwoty odpowiadajace VAT
    naliczonemu przy zakupie srodków trwalych oraz wartosci niematerialnych i
    prawnych podlegajacych amortyzacji (sygn. III SA 1656/03).

    Ktos rozumie o co chodzi? Ja to glupi chyba jestem, bo nie rozumiem - to
    znaczy co, ze nie moge odliczac VAT'u np. z paliwa do sam. lisaka,
    materialów eksploatacyjnych do drukarki (tusz, toner, papier), naprawy
    samochodu, czy tez leasingu?

    pozdrawiam,
    MK.

  • 2. Data: 2004-09-27 13:08:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Acha. Bez sensu :(
    Ale: "sygn. III SA 1656/03" - czyli "stara ustawa" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-27 13:15:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    MK wrote:
> [...]

    > to znaczy co, ze nie moge odliczac VAT'u np. z paliwa do sam. lisaka,
    > materialów eksploatacyjnych do drukarki (tusz, toner, papier), naprawy

    Pewnie dziennikarz pokręcił to co "sąd dodał"
    Sąd pewnie dodał o kwotach do zwrotu,
    a nie odliczaniu vat.
    A poza tym stara ustawa.