  • 1. Data: 2004-09-27 11:25:56
    Temat: wykup ciężarowego - leasing
    Od: Piotr <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    Czeka mnie wkrótce wykup samochodu ciężarowego z leasingu. Nie spełnia
    on wzoru na odliczanie VAT od paliwa, również nadwozie ma nievatowe
    (kombi 4-osobowy).

    Leasing kończę wykupem na firmę (osoba fizyczna, KPiR, VAT).

    Mam w związku z tym kilka pytań, każdy komentarz mile widziany :)

    1. Wykup:
    czy mogę odliczyć 100% VAT od faktury wykupu, czy tylko 50%?
    Na grupie widziałem argument, że jest to kontynuacja umowy leasingowej
    (którą zarejestrowałem przed 1 maja). Mam wątpliwości tym większe, że w
    umowie mam opcję odstąpienia prawa wykupu, oraz nie jest to formalnie
    rata leasingowa.

    2. Wprowadzenie do ewidencji
    Czy jeżeli wartość netto na fakturze z firmy leasingowej będzie niższa
    niż 3500 PLN czy mogę wpisać go na ewidencję wyposażenia (jednorazowo w
    koszty w KPiR)?
    Jeżeli tak, to czy nie pociąga to za sobą "przykrych" konsekwencji -
    zakaz odliczania kosztów paliwa, VAT-u od części, napraw, ubezpieczenia?

    3. Ubezpieczenie:
    Dostaję pakiet AC+OC. Jak mi się wydaje z lektury grupy, mogę
    jednorazowo wpisać w koszty do KPiR, zgadza się?

    4. zmiana na osobowy:
    Jak się dowiedziałem w firmie, w której mam leasing: "wszyscy tak
    robią".
    Czy samochód staje się automatycznie osobowy w momencie wystawienia
    faktury (nie spełnia wymagań ustawy określającej samochody ciężarowe)?
    Wydaje mi się, że zdjęcie kratki i zmiana w dowodzie rejestracyjnym to
    już tylko formalność, którą trzeba załatwić.

    Do tej pory rozliczałem samochód ciężarowy "z kratką", jak teraz czytam
    to z osobowym wprowadzonym do ewidencji środków trwałych ma być tak
    samo, dobrze myślę? Tzn. tak samo nieodliczanie VAT od paliw,
    ubezpieczenia tak samo, części zapasowe, przeglądy, naprawy też w koszty
    i z VAT-em, brak obowiązku prowadzenia kilometrówki.

    Pozdrowienia

    Piotr Morawski

  • 2. Data: 2004-09-27 12:47:40
    Temat: Re: wykup ciężarowego - leasing
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Sep 2004, Piotr wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Jeżeli tak, to czy nie pociąga to za sobą "przykrych" konsekwencji -
    >+ zakaz odliczania kosztów paliwa, VAT-u od części, napraw, ubezpieczenia?

    Nie sądzę żeby TE konsekwencje mogło pociągnąć.
    Natomiast jak przydarzy ci się konieczność "ulepszenia w rozumieniu
    przepisów o ST" (czyli *nie* remontu) to na grupie będziemy mieli
    eksperta "jak się to robi" :)

    IMHO uniknięcie owego problemu jest wystarczającym powodem aby
    wpisać do EST i amortyzować jednorazowo - z zastrzeżeniem że NIE
    podejmuję się odpowiedzi czy w twoim przypadku owa kwota jest
    WP dla ST.

    >+ 3. Ubezpieczenie:
    >+ Dostaję pakiet AC+OC. Jak mi się wydaje z lektury grupy, mogę
    >+ jednorazowo wpisać w koszty do KPiR, zgadza się?

    Gdzie wyczytałeś, bo nie widzę ? ;)
    Przecież bez OC *nie wolno ci używać pojazdu* do celu dla
    którego go kupujesz. A do EST możesz go wpisać *po* "przyjęciu
    do używania". Czyli *po* zapłaceniu OC. A wg ustawy wszystkie
    wydatki poniesione PRZED wpisem idą w amortyzację.
    Poproszę o link do źródła o którym piszesz :) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-27 15:34:08
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

> [...]
    > wydatki poniesione PRZED wpisem idą w amortyzację.
    > Poproszę o link do źródła o którym piszesz :) !

    skad wniosek, ze oplata oc warunkuje przyjecie do uzywania, podobnie zreszta
    z oplata rejestracyjna
    zakupiony samochod uzytkujemy od momentu nabycia, na oplaty mamy czas
    wydatki poniesione na oplate rejestracyjna i oc moga nastapic w m-cu
    nastepnym od momentu nabycia, co nie wyklucza jego przydatnosci czy
    zdatnosci do uzytkowania od chwili zakupu
    jest tez inna kwestia
    czy nie dopelniajac obowiazku ubezpieczenia oc, samochod nie jest zdatny do
    uzytkowania?
    czy zakupujac tv do firmy i nie oplacajac abonamentu TV mamy prawo ujac go w
    EŚT?
    oczywiscie, ze mamy i nie widze powodu aby jego wartosc powiekszac o owa
    oplate
    poniewaz i bez niej jest tak samo zdatny do uzytku

    pozdrawiam
    grzess

  • 4. Data: 2004-09-27 15:40:27
    Od: Piotr <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > wydatki poniesione PRZED wpisem idą w amortyzację.
    > Poproszę o link do źródła o którym piszesz :) !

    O kurcze! To źródło co widziałem w googlu to o ubezpieczeniu samochodu
    już używanego. Nie uświadomiłem sobie odnosząc to do ubezpieczenia, że
    zmienia coś fakt, że chodzi o kupno nowego samochodu.

    To w takim razie gdzie mam rozliczyć OC?
    Wychodzi na to, że i tak powinno wejść w koszty, bo muszę je kupić
    używając samochód na podstawie umowy leasingowej, a wtedy OC jest
    przecież moim kosztem? Rozliczam się memoriałowo, jeżeli to cokolwiek
    zmienia(?).

    Tak BTW, czy OC nie jest niezbędne do jeżdżenia po drogach publicznych?
    Mam kawałek "drogi" gruntowej to może przyjęcie samochodu do użytkowania
    nastąpi przed zapłaceniem OC i wszystko będzie w porządku, tylko strach
    pozostanie :)

    Pozdrowienia

    Piotr Morawski

  • 5. Data: 2004-10-16 17:42:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Sep 2004, grzess wrote:

> [...]
    >+ >
    >+ skad wniosek, ze oplata oc warunkuje przyjecie do uzywania

    AFAIK ze "zdatności". Jednak.
    Chyba że pojazd nie jest przeznaczony do ruchu po drogach
    publicznych i nie jest rejestrowany *w ogóle*...

    >+ jest tez inna kwestia
    >+ czy nie dopelniajac obowiazku ubezpieczenia oc, samochod nie jest zdatny do
    >+ uzytkowania?

    Hm...
    Przyznam że formalnie ustawa stanowi że tylko przychody "które nie mogą
    być przedmiotem prawnie skutecznej umowy" nie podlegają podatkowi,
    o kosztach nie wspominając :[
    Ma ktoś jakieś wyroki na ww temat pod ręką ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2005-10-19 19:11:46
    Od: olo<l...@o...pl>

    Pakiet ubezpieczeń komunikacyjnych OC, AC i NW a wartość początkowa
    samochodu ciężarowego

    Czy do wartości początkowej samochodu ciężarowego można wliczyć pakiet
    ubezpieczenia komunikacyjnego OC, AC i NW?
    Zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art.
    22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), za cenę nabycia
    środka trwałego (stanowiącą jego wartość początkową) uważa się kwotę należną
    zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania
    środka trwałego do używania. Wydatki, których poniesienie jest konieczne, aby
    samochód zakupiony przez jednostkę mógł zostać dopuszczony do ruchu
    drogowego powinny stanowić składnik ceny nabycia samochodu. Potwierdzeniem
    dopuszczenia samochodu do ruchu drogowego jest jego rejestracja. Natomiast
    wydatki poniesione przez jednostkę na ubezpieczenie komunikacyjne samochodu,
    który został zarejestrowany i dopuszczony do ruchu drogowego, a więc który w
    momencie rejestracji został uznany za przedmiot kompletny i zdatny do użytku, nie
    zwiększają jego wartości początkowej. Wydatki na ubezpieczenie samochodu
    ciężarowego nie są bowiem związane z zakupem samochodu, ale z jego
    eksploatacją. Mając na uwadze powyższe, koszty ubezpieczenia komunikacyjnego
    OC, AC i NW nie stanowią składnika wartości początkowej samochodu
    ciężarowego. Poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania
    przychodów w całości, tj. bez uwzględniania ograniczeń przewidzianych dla
    samochodów osobowych (określonych odpowiednio w art. 16 ust. 1 pkt 49 i art.
    23 ust. 1 pkt 47 ustaw podatkowych).

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2005-10-21 08:05:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Oct 2005, olo wrote:

    > Pakiet ubezpieczeń komunikacyjnych OC, AC i NW a wartość początkowa
    > samochodu ciężarowego
    >
    > Czy do wartości początkowej samochodu ciężarowego można wliczyć pakiet
    > ubezpieczenia komunikacyjnego OC, AC i NW?

    Najpierw jedną rzecz wyjaśnij (jak się pojawiła na grupie to
    nie było mocnego): jakim prawem NW odnosisz do ST i ogólnie
    do KUP ?

    NW zdaje się dotyczy ludzi a nie sprzętu...

> [...]
    > momencie rejestracji został uznany za przedmiot kompletny i zdatny do użytku, nie

    Dyskusje o tym czy "zdatność" oznacza wyłącznie zdatność FIZYCZNĄ
    czy też obejmuje wszelkie rodzaje "zdatności" - w tym 'zdatność
    prawną' też już były :)
    Samochodem bez hamulców da się wyjechać na drogę (uwierzysz
    bez sprawdzania ?), samochodem bez ubezpieczenia również.
    Ani jednego ani drugiego czynić nie wolno.

    Ale to jedno rozważanie - na boku :)
    Drugie to pytanie kiedy PODATNIK uznał coś za ST.
    Nieprawdą jest jakoby fakt zakupu czegoś co jest "kompletne
    i zdatne" sam przez siebie powodował że to coś jest już ST.
    ST stanie się kiedy podatnik tak UZNA - a ma do tego prawo
    w dowolnym momencie. Uprzejmie wnoszę o niedomniemywanie
    czegokolwiek na temat kosztu: wyrażnie piszę że podatnik coś
    kupuje i tyle, nigdzie w KUP nie wpisuje - wolno mu.
    Załóżmy dodatkowo że tego czegoś nie używa.
    Po czym pewnego pięknego dnia wpisuje to "coś" do EST.
    I ze to coś JEST przydatne w DG.

    Z tym dniem (IMO & AFAIK) ma miejsce moment określenia WP !!

    Czyli istotne jest nie kiedy podatnik KUPIŁ pojazd - a kiedy
    go WPISAŁ do EST, a raczej relacja tego terminu (wpisu)
    do opłacenia AC i OC.

    A z NW jest osobny kłopot jak wyżej - jest niezwiązane
    z samochodem (jako ubezpieczenie osobowe) acz jest
    kłopot z wyodrębnieniem go z "pakietu" :(

    > Wydatki na ubezpieczenie samochodu
    > ciężarowego nie są bowiem związane z zakupem samochodu,

    ...zakup nie ma nic do uznania za ST :)
    Oczywiście nieistniejącego samochodu za ST uznać nie można.
    Ale to IMO (zdecydowanie) nie oznacza że zakup staje się
    ST z dniem zakupu. Wcale tak nie musi być !

    > ale z jego eksploatacją.

    Primo - jeśli wydatek został poniesiony przed wpisem do EST
    to IMO OC i AC wchodzą co WP
    Secundo - nie tyle "eksploatacją" co "dopuszczeniem do eksploatacji"
    (OC dokładniej mówiąc).

    > Mając na uwadze powyższe, koszty ubezpieczenia komunikacyjnego
    > OC, AC i NW nie stanowią składnika wartości początkowej samochodu
    > ciężarowego.

    Tak BTW: tekst brzmi jak jakiś opis z podręcznika :)
    Czy to cytat z czegoś ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)