  • 1. Data: 2002-10-28 07:14:49
    Temat: problem
    Od: "marcin" <m...@p...onet.pl>

    Mam następujący problem z podatkiem i fakturami: posiadam lokal do
    wynajęcia, zawieram umowę o wynajem z osobą (firmą) która jest
    zainteresowana, ona płaci mi czynsz najemny i opłaca inne rachunki (czynsz,
    telefon, itp), które są na mnie wystawione; osoba wynajmująca będzie chciała
    wszytkie koszty które ponosi (wynajem, czynsz, opłaty) zaliczyć do kosztów
    uzyskania przychodów: czy ja (osoba fizyczna) mogę wystawić mu jakieś
    rachunki, czy też nie; czy mozna uznać w/w koszty za koszty uzyskania
    przychodów na podstawie umowy (w umowie zawieramy wszystko - jakie koszty
    wynajmujący będzie ponosił). Proszę o pilną i fachową pomoc, gdyż słyszałem
    już różne opinie na ten temat. Dzięki. Marcin

  • 2. Data: 2002-10-28 23:39:14
    Temat: Re: problem
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Oct 2002, marcin wrote:

> [...]
    >+ uzyskania przychodów: czy ja (osoba fizyczna) mogę wystawić mu jakieś

    Ależ oczywiście. I jest to twój przychód - będziesz składać
    PIT-5 i płacić zaliczki na podatek, podobnie jakbyś prowadził
    DG. Również musisz zdecydować co z VAT.

> [...]
    >+ wynajmujący będzie ponosił). Proszę o pilną i fachową pomoc, gdyż słyszałem

    Zastrzegam że pisze "z głowy" i nie mam już zdrowia zajrzeć
    do przepisów :( - użyj googla, taką metodą:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_oq=wynajem%20w
    ynajmu%20wynajmem&ie=ISO-8859-2&as_ugroup=*.podatki&
    lr=&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=2001&as_m
    axd=3&as_maxm=10&as_maxy=2002&num=100&hl=pl
    spróbuj jeszcze dopisać KUP, koszty, kosztów:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=KUP%20%7C%20
    koszty%20%7C%20koszt%F3w&as_oq=wynajem%20wynajmu%20w
    ynajmem&ie=ISO-8859-2&as_ugroup=*.podatki&lr=&as_drr
    b=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=2001&as_maxd=3&as_m
    axm=10&as_maxy=2002&num=100&hl=pl

    Jak na *mój* gust to to są *twoje* koszty, i wymagają
    "przekazania" najemcy w rachunku lub fakturze.
    O ile dobrze rozumiem ideoologię to wygląda ona tak:
    - wynajmujący może zostać zobowiązany do ponoszenia wszelkich
    kosztów - i to są jego koszty wynajmu, również o ile
    korzysta "tylko najemca". Nie będę sugerował, ale ktoś tu
    coś pisał o papierze toaletowym (w kwiatki czy jakoś tak),
    sprawdź w googlu :), czyli *pośrednio* może ponosić koszty
    na rzecz najemcy (również "nieoczywiście" związane z wynajmo-
    wanym pomieszczeniem - ale związane z umową najmu)
    - najemca nie bardzo może płacić za wynajmującego, bo z jakiego
    niby powodu... to nie rachunki/faktury dla niego

    A to oznacza że:
    - jeśli najemca jest nieVATowcem - to najlepiej żebyś
    sam nie wlazł w VAT - ale tu są AFAIK ograniczenia, nie
    pamiętam czy "na DG" można wynajmować bez VAT (zaraz mnie
    skrzyczą :)); inaczej będzie musiał ci zapłacić VAT
    od twojego dochodu.
    - jeśli najemca jest VATowcem, to pomijając sprawę czy wolno
    ci wtedy korzystać ze zwolnienia z VAT (jak wyżej) - to
    jeśli ty będziesz VATmanem - wtedy on sobie odliczy
    cały VAT który mu "przekażesz" (z rachunków też !)

    Co do naliczania VATu możesz się nie przejmować - sądy :>
    ustaliły że "refaktura" jest czymś dopuszczalnym, więc
    o ile będziesz 'przekazywał'[1] "za internet" 7% (za SDI, dajmy
    na to) czy "za prąd" - to nie musisz mieć zgłoszenia,
    uprawnień ani płacić akcyzy :)
    [1] - chodzi o przypadek, jakbyś się uparł nie naliczać
    *swoich* kosztów do *swojej* faktury/rachunku dla najemcy,
    ale "przekazywać" mu owe koszty - dostajesz fakturę
    z elektrowni i wystawiasz "swoją" na ten sam prąd...

    Co do owego VATu - tu:
    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&safe=off&th=44332dc1b4bde04f&rnum=5
    Orka coś pisała o "celach użytkowych"...

    No i IMHO - zdecydowanie technologią Sławka należy cię
    potraktować, czyli "za mało szczegółów" !!

    Pozdrowienia, Gotfryd