  • 1. Data: 2003-12-06 20:24:40
    Temat: problem z darowizna (podatek)
    Od: "michal" <c...@p...onet.pl>

    Hej
    Moja mama ma problem. Jakies 4 lata temu przekazala jako darowizne
    gospodarstwo rolne (chociaz nie wiem czy mozna to tak nazwac) o powierzchni
    6400 m2 wraz z zabudowaniami malzenstwu z dalszej rodziny.

    Przy spisywaniu umowy notarialnej znalazl sie w niej zapis: "koszty zwiazane z
    ta umowa ponosi obdarowany". Norariusz skasowal co trzeba oraz kwote podatku
    za dom. Ziemia jako rolna nie miala byc opodatkowana. Obecnie Urzad Skarbowy
    wygrzebal te sprawe i nakazal dostarczenie dodatkowych dokumentow (mapka,
    umowa itp). Pismo to otrzymala moja mama oraz obdarowani. Pisemko to zawieralo
    ostrzezenia, ze za niedostarczenie tychze dokumentow grozi grzywna itd... Mama
    dostarczyla wszystko co trzeba i przy okazji dowiedziala sie, ze tzw.
    obdarowani nie odezwali sie slowem do US, jednak urzedu to juz nie interesuje
    poniewaz otrzymal wszystko co chcial.

    Pare dni temu przyszlo pisemko o naliczeniu podatku od darowizny, od wartosci
    ustalonej przez US (uwzgledniono wartosc domu PLUS wartosc ziemi, ktora w
    planie zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona na dzialalnosc rolna,
    jednak w definicji US ziemia ponizej 1h nie jest ziemia rolna(!)) i nakazal
    doplate za ziemie (jak juz pisalem podatek za dom zostal pobrany przez
    notariusza). Poniewaz obdarowane zostalo malzenstwo to wartosc podatku zostala
    podwojona. W ustawie jest bardzo "precyzyjny" zwrot, ze podatek jest oplacany
    solidarnie... US dal na zaplacenie tego podatku 2 tygodnie. Na pytanie czy
    mozna zaplacic "swoja" dole (1/2 lub 1/3) US ospowiedzial, ze nie ma mowy -
    oni musza otrzymac cala kwote w terminie. W zwiazku z tym mam nastepujace
    pytania:

    1. Czy ten podatek w ogole zostal dobrze naliczony? Notariusz powinien chyba
    wiedziec o tym wczesniej, wziac podatek od obdarowanych i koniec. Czy podatek
    mogl zostac podwojony (dwoch obdarowanych)

    2. Czy zapis w umowie notarialnej o kosztach ponoszonych przez obdarowanych
    jest wystarczajacy do dochodzenia ewentualnych roszczen wobec nich w sadzie?

    3. Do kogo przyjdzie komornik i po jaka kwote? Moja mama mieszka na terenie
    nieszczesnego US, obdarowani w innym miescie.

    4. Co robic...?

    Dodam, mama zostal potem przez obdarowanych wykiwana (mieli tam jakies usten
    ustalenia) i w tej chwili nie ma z nimi kontaktu. Po raz kolejny sprawdzila
    sie prawda, ze z rodzina to tylko na zdjeciach mozna dobrze wyjsc...

    Dzieki za wszelka pomoc...

    michal

  • 2. Data: 2003-12-06 22:37:10
    Temat: Re: problem z darowizna (podatek)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Dec 2003, michal wrote:
    [...]
    >+ notariusza). Poniewaz obdarowane zostalo malzenstwo to wartosc podatku zostala
    >+ podwojona.

    To jest jedyne miejsce, którego nie rozumiem. Jak to "podwojona" ?

    >+ W ustawie jest bardzo "precyzyjny" zwrot, ze podatek jest oplacany
    >+ solidarnie...

    ...to znaczy że obie strony są "zobowiązane" i US może sobie
    ściągnąć z kogo chce. Poświadczam że wyjątkowo precyzyjnie :) (bez
    cydzysłowu) zapisane !

    >+ US dal na zaplacenie tego podatku 2 tygodnie. Na pytanie czy
    >+ mozna zaplacic "swoja" dole (1/2 lub 1/3) US ospowiedzial, ze nie ma mowy -
    >+ oni musza otrzymac cala kwote w terminie.

    Nie wypowiadam się jak z tą "ziemią" - spytaj na .prawo, może ktoś
    ci wyjaśni. Biorąc pod uwagę że KRUS też wymaga 1 ha *przeliczeniowego*,
    to być może jest gdzieś taka definicja.
    [...]
    >+ 2. Czy zapis w umowie notarialnej o kosztach ponoszonych przez obdarowanych
    >+ jest wystarczajacy do dochodzenia ewentualnych roszczen wobec nich w sadzie?

    IMO tak, po zapłaceniu... :( Takoż zapodać na .prawo !

    >+ 3. Do kogo przyjdzie komornik i po jaka kwote? Moja mama mieszka na terenie
    >+ nieszczesnego US, obdarowani w innym miescie.

    ...do kogo chce. Do kogo US się zwróci i dlaczego ("bo mu wygodniej")
    właśnie wyjaśniłaś :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-12-08 11:14:18
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > On Sat, 6 Dec 2003, michal wrote:
    > [...]
    >
    > To jest jedyne miejsce, którego nie rozumiem. Jak to "podwojona" ?

    Wrozenie nie bylo dotad moja najmocniejsza strona ale wlasnieskonczylem 50,
    wiec moze mi sie uda....

    Us podal naleznosc "na jednego obdarowanego" a potem pomnozyl ZNOW przez 2
    i juz...

    > ...to znaczy że obie strony są "zobowiązane" i US może sobie
    > ściągnąć z kogo chce. Poświadczam że wyjątkowo precyzyjnie :) (bez
    > cydzysłowu) zapisane !

    Nie "musza"... ale jesli nie dostana, zaczna najpierw naliczac odsetki, a
    pozniej maja swego komornika.

    Mysle ze tu nie chodzi o "ziemie" tylko o "gospodarstwo rolne".

    Wg umowy mozna domagac sie pozniej zwrotu od obdarowanych,
    lecz USu to nie bochodzi - jak nie dostana swego - sami wezma.

    Boguslaw