  • 1. Data: 2003-07-10 11:29:25
    Temat: pyt. o sprzedaż ułamkowej części nieruchomości
    Od: "Kinga" <k...@w...pl>

    Witajcie,
    Pytanie kieruje do tych którzy spotkali się z transakcją przekazania
    nieruchomości (np. domku jednorodzinnego i działki) sposobem: krok 1 :
    sprzedaż ułamkowej częsci nieruchomości, krok 2 : zniesienie współwłasności
    (odpłatne lub nie)...
    Moje pytanko dotyczy tej pierwszej operacji: wiem , że tę ułamkową część
    konstruuje się bez żadnych ograniczeń i odzwierciedlenia w np. rzeczywistej
    liczbie izb czy pomieszczeń w domu (np. można sprzedać komuś 1/50
    nieruchomości)...
    Czy Urząd Skarbowy nie zwraca uwagi na to w jaki sposób został skostruowany
    ten ułamek i jak on się ma do rzeczywistej powierzchni domu czy innych
    mierzalnych parametrów ? czy znacie przypadki, że US przyczepił się tego
    właśnie szczegółu umowy?
    dzięki za wszelką odpowiedz,
    pzdr,

  • 2. Data: 2003-07-10 14:14:55
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Kinga" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    | sprzedaż ułamkowej częsci nieruchomości, krok 2 : zniesienie współwłasności

    jeżeli to osoby obce to nic na tym nie zyskujesz, a wręcz tracisz bo 2 razy
    korzystasz
    z usług notariusza

> [...]
    | ten ułamek i jak on się ma do rzeczywistej powierzchni domu czy innych

    nie ma to znaczenia, jeżeli nie ma podziału fizycznego to po prostu masz udział we
    wszystkim

    czy znacie przypadki, że US przyczepił się tego
    | właśnie szczegółu umowy?

    tego nie wiem, ale nie widzę powodu dla którego miałby się przyczepić

  • 3. Data: 2003-07-10 16:59:35
    Od: "Kinga" <k...@w...pl>

    > jeżeli to osoby obce to nic na tym nie zyskujesz, a wręcz tracisz bo 2
    razy korzystasz
    > z usług notariusza

    Chodzi o transakcje miedzy matka a synem (czyli I grupa podatkowa)....jak
    się nie mylę od 1 stycznia 2003 roku podatnicy z I grupy są zwolnieni z
    podatku od spadku i darowizn, prawda? co prawda, pani z US, gdzie
    zadzwoniłam zapewniała mnie dziś, że oni operację nieodpłatnego zniesienia
    współwłasności traktują RACZEJ jako ukrytą darowiznę i tak czy inaczej będą
    egzekwować podatek od spadków i darowizn :( podstawy prawnej na to nie
    umiała podać...mam nadzieję, że to tylko takie widzimisię tej pani, mam
    nadzieję że US nie zakwestionuje przekazania nieruchomości w taki właśnie
    dwu-krokowy sposób...bo do podstawy prawnej umozliwiającej faktycznie
    bezpłatne przekazanie nieruchomości już znam :)
    Kinga

  • 4. Data: 2003-07-10 18:28:55
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

> [...]
    |
    | Chodzi o transakcje miedzy matka a synem (czyli I grupa podatkowa)....jak
    | się nie mylę od 1 stycznia 2003 roku podatnicy z I grupy są zwolnieni z

    tak

> [...]
    | dwu-krokowy sposób...bo do podstawy prawnej umozliwiającej faktycznie
    | bezpłatne przekazanie nieruchomości już znam :)

    pani w US mówiła bzdury, ale z drugiej strony US może zgodnie z Ordynacją podatkową
    stwierdzić że twoje działanie miało na celu "obejście" zapłaty podatku, a to jakiejś
    tam chyba karze podlega....

  • 5. Data: 2003-07-10 18:59:58
    Od: "Kinga" <k...@w...pl>

> [...]
    podatkową
    > stwierdzić że twoje działanie miało na celu "obejście" zapłaty podatku, a

    Nie ma co ukrywać, że w głownej mierze właśnie po to stosuje się ten
    sposób, a nie np. darowiznę....
    Przedmiotem transakcji ma być dom jednorodzinny w budowie (teraz stan
    surowy) z działką. Więc inne argumenty na zastosowanie tej metody to: 1)
    póki jego wartość jest "niska" w porównaniu ze stanem po odbiorze, warto by
    transakcja przekazania domu zaszła teraz. Bo jak się orientowałam darowizny
    w tym momencie to już zupełnie nie opłaca się robić, tylko po odbiorze. 2)
    poza tym przekazując dom z matki na syna w trakcie trwania budowy,
    inwestowane pieniążki przez syna w budowę wreszcie będzie mógł on odliczać
    na własne konto a nie matki (obecnej właścicielki domu)...to też są jakieś
    agrumenty....

    zawsze US można się przyczepić tego sposobu, oferując w zamian zastosowanie
    darowizny, więc po cóż uchwalono to nieodpłatne przekazanie własności - żeby
    zgnoić podatnika i udowodnić mu, że istnieje korzystniejszy dla US substytut
    i przy okazji wyciągnać trochę kasy z tytułu kary?
    witajmy w naszym pięknym kraju,
    pzdr,
    Kinga