  • 1. Data: 2003-09-20 22:11:55
    Temat: pytanie o podstawowa wiedze z zakresu "rozliczanie sie z US'
    Od: "Seneka INF" <r...@t...pl>

    witam

    w tym miesiacu mialem dwie umowy zlecenie zdobyte przez internet - wykonanie
    strony; Zleceniodawca zamowil strone poprzez e-mail, ja mu ja wykonalem,
    przeslalem a on mi wplacil na rachunek; byla to ustna umowa o dzielo - jedna
    warta 800 a druga 1,3 tys zl;
    (mam nadzieje, ze to bedzie sie powtarzac :D)
    i mam pytanie - jak mam sie rozliczac z US - mam co miesiac go informowac o
    tych zleceniach, czy na rocznym "podsumowaniu" wraz z podatkiem 20% od
    kazdej umowy?

    --
    Seneka INF

  • 2. Data: 2003-09-20 23:06:25
    Od: "poilkj" <p...@g...pl>

    "Seneka INF" <r...@t...pl> wrote in message
> [...]
    > i mam pytanie - jak mam sie rozliczac z US - mam co miesiac go informowac
    > tych zleceniach, czy na rocznym "podsumowaniu" wraz z podatkiem 20% od

    Hmm, a wlasciwie to jak to bylo, bo ja mam wrazenie, ze to bylo z jego
    lewych pieniedzy placone.
    Dostales pieniadze z rachunku firmowgo, czy z jego prywatnego. Bo ja mam
    wrazenie, ze z prywatnego.
    W kazdym razie ciebie US narazie nie interesuje.
    Do konca stycznia, jeslii umowy byly robine legalnie, powinien ci przyslac
    pit-8b z zestawieniem tego co zarobiles w tym roku.
    Mozesz sie go delikatnie zapytac z czego ci placi.
    Jak z wlasnej kieszeni, to oczywiscie zadnego pitu ci nie przysle, a
    pracujesz po prostu na czarno.
    Ja nie wiem jak on to rozliczy, bez podpisanej przez ciebie umowy i
    rachunkow.
    Dp konca kwietnia 2004 roku masz czas zeby sie rozliczyc z US na pit-37, po
    prostu przepisując to co masz z pit-8b.
    Polecam www.pity.pl

  • 3. Data: 2003-09-20 23:45:53
    Od: "Seneka INF" <r...@t...pl>

    Użytkownik "poilkj" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Hmm, a wlasciwie to jak to bylo, bo ja mam wrazenie, ze to bylo z jego
    > lewych pieniedzy placone.
    > Dostales pieniadze z rachunku firmowgo, czy z jego prywatnego. Bo ja mam
    > wrazenie, ze z prywatnego.

    oczywiscie, ze z prywatnego konta nadszedl przelew - po prostu mam swoja
    strone, gdzie jest mail, czlowiek napisal do mnie, ze potrzebuje taka a taka
    strone z taka a taka struktura, po ustaleniu szczegolow zrealizowalem
    zlecenie i po wplynieciu pieniedzy na konto przeslalem mu zrodla na maila

    > Do konca stycznia, jeslii umowy byly robine legalnie, powinien ci przyslac
    > pit-8b z zestawieniem tego co zarobiles w tym roku.

    a jak nie przysle to to jest to nielegalne? za trudne :D

    > Mozesz sie go delikatnie zapytac z czego ci placi.

    roztrzasanie takich kwestii moze zniechecic potencjalnego Zleceniodawce do
    zlozenia zamowienia a wiadomo, ze rynek jest trudny

    > Jak z wlasnej kieszeni, to oczywiscie zadnego pitu ci nie przysle, a
    > pracujesz po prostu na czarno.

    przeciez chce sie rozliczyc; mamy ustne ustalenia a ja po prostu chce isc do
    urzedu, poinformowac, ze zarobilem tyle i tyle i zaplacic podatek;
    dziwne te prawo, co zaklada z gory, ze jestem zlodziejem

    > Ja nie wiem jak on to rozliczy, bez podpisanej przez ciebie umowy i
    > rachunkow.

    to mnie powinno interesowac jak on to rozliczy? tyz za trudne:D

    > Dp konca kwietnia 2004 roku masz czas zeby sie rozliczyc z US na pit-37,
    po
    > prostu przepisując to co masz z pit-8b.

    do konca kwietnia lub marca chyba, czyli moge w takim razie uznac nasze
    ustne ustalenia za wiazace - na pewno nie otrzymam zadnych rachunkow?

    --
    Seneka INF

  • 4. Data: 2003-09-21 06:57:32
    Od: "Tomasz 'Merlin' Kolinko" <t...@p...qs.pl>

    > a jak nie przysle to to jest to nielegalne? za trudne :D

    Jak nie przysle, to znaczy, ze nie oplacil podatku, czyli, ze to jest
    nielegalne. Niezgodny z prawem bedzie i on (bo nie oplacil) i Ty (masz
    dochod, nikt nie zaplacil podatku, nigdzie tego nie zglosiles, to nie moze
    byc legalne).

    > roztrzasanie takich kwestii moze zniechecic potencjalnego Zleceniodawce do
    > zlozenia zamowienia a wiadomo, ze rynek jest trudny

    Te pierwsze wyplaty odpusc sobie, na przyszlosc jednak pamietaj - uzgadniasz
    cene brutto, podpisujesz umowe o dzielo, wykonujesz prace, wysylasz
    rachunek, odbierasz pieniadze. Pracodawcy nie odstraszysz, bo jego bedzie to
    kosztowac tyle samo, co jesli pracowalbys na czarno, a umowa zabezpieczy Cie
    przed oszustami. Pieniedzy do reki dostaniesz troche mniej, ale na poczatku
    i tak bedziesz wpadac w dochod zwolniony od podatku, wiec urzad w nastepnym
    roku zwroci Ci to, co wplacil pracodawca - zarobisz wiec tyle samo, legalnie
    i bezpiecznie.
    A co warte sa ustne ustalenia - poczytac mozna na pl.comp.www, w
    archiwaliach. W przypadku programistow nie ma takiego duzego problemu, bo
    zrodla przesylasz po rozliczeniu sie, ale jednak nie zaszkodziloby miec
    umowy.

> [...]
    > urzedu, poinformowac, ze zarobilem tyle i tyle i zaplacic podatek;
    > dziwne te prawo, co zaklada z gory, ze jestem zlodziejem

    Nikt nie zaklada z gory, ze jestes zlodziejem. Poprostu przy takim typie
    umowy obowiazek oplacenia podatku spoczywa na pracodawcy, jesli pracodawca
    sie z niego nie wywiaze, to powinienes poinformowac odpowiednie urzedy i
    jestes (chyba) czysty.

    > to mnie powinno interesowac jak on to rozliczy? tyz za trudne:D

    To jest proste, on rozlicza, Ty sie nie przejmujesz do terminu przeslania
    pitu.

    > po
    >
    > do konca kwietnia lub marca chyba, czyli moge w takim razie uznac nasze
    > ustne ustalenia za wiazace - na pewno nie otrzymam zadnych rachunkow?

    Rachunek wystawia wykonawca, to Ty powinienes byl go wystawic po wykonaniu
    pracy.

    A tak swoja droga - 900, 1300 za strone WWW z, jak przypuszczam,
    oprogramowaniem, to jest niewiele :)

    pozdrawiam
    Merlin

    --
    Tomasz 'Merlin' Kolinko
    "Fear kills more people than death."

  • 5. Data: 2003-09-21 07:34:19
    Od: "Seneka INF" <r...@t...pl>

    Użytkownik "Tomasz 'Merlin' Kolinko" <t...@p...qs.pl> napisał w wiadomości

    [...]

    dziekuje za porady,
    co do strony to jest to opracowywanie jej struktury w php bez grafiki, ale
    to juz OT :)

    --
    Seneka INF

  • 6. Data: 2003-09-22 06:34:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Sep 2003, Seneka INF wrote:

    >+ Użytkownik "poilkj" <p...@g...pl> [...]
    [...]
> [...]
    >+
    >+ a jak nie przysle to to jest to nielegalne? za trudne :D

    Owszem, samo "niezałatwienie papierka na czas" jest
    wykroczeniem, przysługuje mandat AFAIK.

> [...]
    >+ roztrzasanie takich kwestii moze zniechecic potencjalnego Zleceniodawce do
    >+ zlozenia zamowienia a wiadomo, ze rynek jest trudny

    Ściągnięcie mu USu na głowę skutkiem "burdelu w papierach"
    chyba bardziej go zniechęci :>, ale mogę się mylić ;)

> [...]
    >+ urzedu, poinformowac, ze zarobilem tyle i tyle i zaplacic podatek;
    >+ dziwne te prawo, co zaklada z gory, ze jestem zlodziejem

    Nie, to prawo przewiduje m.in. wyłapywanie "szarej strefy".
    Jak pojawia się "obrót znikąd" (tj. nie ma drugiej strony
    umowy) to oczywistym jest że trzeba spytać co się dzieje ;>
    - zauważ że jak np. ktoś ma towar handlowy "znikąd" to też
    jest to powód żeby się dziwić... mimo że wydawałoby się że
    "lepiej dla budżetu" (bo zaliczka wyższa :)) to proceder jest
    ścigany - bo *ktoś* (inny) obracał towarem lub usługą NIE
    płacąc podatku.

    >+ > Ja nie wiem jak on to rozliczy, bez podpisanej przez ciebie umowy
    >+ > i rachunkow.
    >+
    >+ to mnie powinno interesowac jak on to rozliczy? tyz za trudne:D

    Powód masz wyżej :)
    IMHO Tomasz dobrze pisał: było pozawierać umowy.
    Jak robiłeś to "dla firmy" to "oni" potrzebują rachunku aby
    móc zaliczyć twoją "wypłatę" w koszt - i dziwnym jest że ci
    sami nie posłali !
    Jak robiłeś "dla osoby z ulicy"... to wcale nie jest jasne,
    czy przypadkiem nie zostałeś przestępcą prowadząc niezarejestrowaną
    działalność. Nie jest śmieszne, poczytaj sąsiednie wątki.
    Jak robisz "ludziom z ulicy" (nie firmom), w szczególności
    *na zamówienie* - to to jest działalność.
    Zarejestrować, płacić ZUS (a podatki swoją drogą) :)

    [...]
    >+ do konca kwietnia lub marca chyba, czyli moge w takim razie uznac nasze
    >+ ustne ustalenia za wiazace - na pewno nie otrzymam zadnych rachunkow?

    ...nas pytasz ??

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)