  • 1. Data: 2005-10-05 23:03:14
    Temat: pytanie początkującego - rachunki
    Od: Marcin Tałajczyk <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>

    Witam

    Od dzisiaj rozpoczynam DG, narazie nie jestem vatowcem, będę prowadził
    KPIR. Główna część mojej działalności to usługi wykonywane w domu lub
    firmie u klienta (serwis komputerów). Pomyślałem że najłatwiej będzie
    wystawiać rachunki i dołączać ich kopie do KPIR jako dowody księgowe.
    Jest tylko jedno ale... Z mojej praktyki wynika że większość osób nie
    potrzebuje rachunku i nawet o niego nie pyta...

    - Czy mogę wystawić taki rachunek później (tzn. u siebie) a kopie dla
    klienta wyrzucić (a może musze przechować przez jakiś czas ?)

    - Jak to rozwiązać bardziej anonimowo... Czy muszę pytać każdego klienta
    o imię, nazwisko, adres itp.

    - Jakie inne dowody księgowe wchodzą w grę ?

    PS. Przepraszam za lamerskie pytania - dopiero zaczynam zabawę w kotka i
    myszkę z US ;-)

    --
    Pozdrawiam.
    Marcin.

  • 2. Data: 2005-10-06 08:11:44
    Temat: Re: pytanie początkującego - rachunki
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Marcin Tałajczyk" <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>
    napisał w wiadomości news:di1m3n$t08$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > - Jakie inne dowody księgowe wchodzą w grę ?
    >

    > PS. Przepraszam za lamerskie pytania - dopiero zaczynam zabawę w kotka i

    Czy będąc u fryzjera pytał on o dane Twoje, a jakoś rozlicza się ze swego
    przychodu?.
    Otóż trzeba kupić taki bloczek w który wpisuje się utarg dzienny / trochę
    inny przy książce, inny przy ryczałcie i zawsze mieć go w miejscu
    prowadzenia działalności.
    Kartki bloczku numeruje się i na każdy dzień jest 1 kartka.
    Maria

  • 3. Data: 2005-10-06 09:25:58
    Od: Marcin Tałajczyk <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>

    Maria napisał(a):

> [...]
    > prowadzenia działalności.
    > Kartki bloczku numeruje się i na każdy dzień jest 1 kartka.

    Dzięki za informację. Szczerze mówiąc nie wiedziałem że tak można
    robić...Rozporządzenie o prowadzeniu KPIR nic o tym nie mówi (albo
    przeoczyłem to).

    Znalazłem też "dzienne zestawienie sprzedaży" ale to dotyczy sytuacji w
    której mam już dowody księgowe (faktury) i chce je łącznie wpisać do
    księgi...

    --
    Pozdrawiam.
    Marcin.

  • 4. Data: 2005-10-06 10:05:11
    Od: Marcin Tałajczyk <tulujczyk@ZAMIEN_ulu_NA_ala.poczta.onet.pl>

    już znalazłem :-)

    par 19, pkt 1 - "Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży
    wyrobów, towarów handlowych i us ug są dokonywane na podstawie
    wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży nie udokumentowanej
    fakturami - na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu
    wewnętrznego, w którym w jednej kwocie wykazana jest wartoś tych
    przychodów za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży
    lub ewidencja przy zastosowaniu kas
    rejestrujących."

    --
    Pozdrawiam.