  • 1. Data: 2009-07-25 05:18:43
    Temat: pytanie z teorii podatków
    Od: maruda <r...@n...com>

    Witam.
    Jak się nazywa taki system (bo pewno jest dobrze opisany w literaturze i
    jakoś się nazywa) podatków majątkowych, w którym:

    1. Właściciel deklaruje wartość rzeczy i płaci od tego podatek wg tabeli
    2. Deklaracje te są publikowane i traktowane jako oferta handlowa
    (konstytucyjnie?); oznacza to, że może przyjść do mnie ktokolwiek,
    położyć na stole (określone nadrzędnie, np.) 150% zadeklarowanej
    wartości i powiedzieć "teraz to jest moje"

    W takim systemie zbędny jest aparat egzekucji i kontroli (no -
    zredukowany do minimum), nikt nie zaniża wartości, i jeszcze parę innych
    zalet, choćby łatwość wywłaszczeń.

    Czy taki system gdzieś działa i dlaczego nie może?

    --
    Tnx. Pzdr. Ten Maruda.

  • 2. Data: 2009-07-25 06:29:03
    Temat: Re: pytanie z teorii podatków
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-07-25, maruda <r...@n...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > zalet, choćby łatwość wywłaszczeń.
    >
    > Czy taki system gdzieś działa i dlaczego nie może?

    Odpowiedz na jedno pytanie:
    A co jak ktoś nie ma ochoty sprzedać?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2009-07-25 06:58:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2009-07-25, maruda <r...@n...com> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Odpowiedz na jedno pytanie:
    > A co jak ktoś nie ma ochoty sprzedać?

    Wtedy ustawia wartość przedmiotu odpowiednio wysoko, a jak komuś
    bardzo zależy na kupnie, to przepłaci. I tak jest to bardziej
    sprawiedliwe, niż wszelkie systemy wywłaszczeniowe pod autostrady ipt.,
    gdzie właściciele muszą użerać się z "wadzą" latami.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-07-25 07:02:31
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-07-25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Wtedy ustawia wartość przedmiotu odpowiednio wysoko, a jak komuś
    > bardzo zależy na kupnie, to przepłaci.

    Ale ja _nie chcę sprzedać_. Tak po prostu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2009-07-25 07:05:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2009-07-25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale ja _nie chcę sprzedać_. Tak po prostu.

    To w takim systemie nie masz możliwości niesprzedania. Ale masz
    możliwość za coś o wartości X dostać 10X.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-07-25 07:13:32
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-07-25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > To w takim systemie nie masz możliwości niesprzedania.

    No więc właśnie dlatego ten system jest do kitu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2009-07-25 07:18:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2009-07-25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > No więc właśnie dlatego ten system jest do kitu.

    Kwestia wyboru. Jest to idealnie prosty, niekorupcjogenny system do
    wycen nieruchomości do celów podatkowych. Teoretycznie wadą jego jest
    to, że umożliwia przymusowy wykup, jednakże z pewnością nie jest on
    krzywdzący finansowo.

    Czy wywłaszczanie pod autostrady również jest do kitu?

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-07-25 07:30:45
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-07-25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > krzywdzący finansowo.
    >
    > Czy wywłaszczanie pod autostrady również jest do kitu?

    Jest. Wiadomo, że nie ma rozwiązań idealnych, ale możliwość wykupienia
    wszystkiego jest dla mnie gorsza niż możliwość wywłaszczenia. Teraz
    jak chcą wywłaszczyć, to przynajmniej muszą trochę starań w to włożyć.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 9. Data: 2009-07-25 07:32:18
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    maruda pisze:
> [...]
    > zalet, choćby łatwość wywłaszczeń.
    >
    > Czy taki system gdzieś działa i dlaczego nie może?

    kataster we Francji

    andy_nek

  • 10. Data: 2009-07-25 07:35:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    > wszystkiego jest dla mnie gorsza niż możliwość wywłaszczenia. Teraz
    > jak chcą wywłaszczyć, to przynajmniej muszą trochę starań w to włożyć.

    Jaki jest głębszy sens wykupywania wszystkiego po cenach wyższych niż
    rynkowych?

    Rozumiem, że tak prosty system wielu może nie odpowiadać - jak
    wiadomo ryby najlepiej się łowi w mętnej wodzie.

    --
    Liwiusz