  • 1. Data: 2004-12-28 09:11:26
    Temat: raty/leasing (?) sprzedaz komputerow
    Od: "Piwek" <p...@g...pl>

    Witam,

    Chcialbym sprzedawac komputery na takie niby raty. Chodzi mi o to, zeby
    sprzedawac osobom prywatnym komputery i zeby mi je przez rok splacali w
    ratach. Pierwsze trzy raty duze- na przyklad 200 zl a kolejne raty na
    przyklad po 100 zl. Chcialbym aby do momentu splacenia komputer byl
    wlasnoscia mojej firmy a po 12 miesiacach przechodzil na wlasnosc osoby
    splacajacej raty (czyli leasing?). Jak to najlepiej zrobic?
    Problem w tym, ze boje sie iz czesc osob przestanie splacac raty (na pewno
    tacy sie znajda). Jesli sprzedaz pojdzie od razu to bede musial zaplacic VAT
    od calosci a jesli co miesiac bede wystawial rachunki to jesli ktos
    przestanie je oplacac to po prostu przestane je wystawiac- przynajmniej
    uratuje VAT. Rodzi to oczywiscie komplikacje takie, ze oprogramowanie
    zainstalowane jest na de facto moich komputerach ale chcialbym zastrzec w
    umowie, ze odpowiedzialnosc za dane na komputerze ponosi kupujacy,
    (leasingobiorca?).

    Zastanawiam sie tez oczywiscie nad zwykla sprzedaza na raty. W momencie
    sprzedazy wystawiam fakture, (paragon?) i odprowadzam VAT. Potem ktos mi co
    miesiac splaca te raty. Jak to zrobic w takim przypadku? Nie da sie tej
    sprzedazy jakos podzielic? Chcialbym co meisiac wysylac klientowi jakis
    papierek, na podstawie ktorego dokonywalby wplaty.

  • 2. Data: 2004-12-29 22:14:45
    Temat: Re: raty/leasing (?) sprzedaz komputerow
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    No to co opisales chyba nie jest leasingiem bo leasing to umowa bardzo
    podobna do najmu. Placacy oplaty placi za prawo do uzywania, nie splaca
    wartosci komputerow(przynajmniej oficjalnie). Mozna zrobic leasing ale
    musialbys :
    1) rozszerzyc dzialanosc o leasing,
    2) zawrzec odpowiednia umowe leasingu.

    pozdr.
    KJ

  • 3. Data: 2004-12-29 23:30:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Dec 2004, Wiesiek wrote:
    [...]
    >+ musialbys :
    >+ 1) rozszerzyc dzialanosc o leasing,

    Ja mam pytanie pomocnicze :)

    Mianowicie czy leasing podlega pod jakieś ograniczenia (ja wiem ?
    - z prawa bankowego czy co), w stylu "koncesja" (umówmy się koncesja
    to się nie może nazywać jako że koncesje są "wylistowane" w ustawie :))
    tudzież pod inne obowiązki ?
    Czy też mogę (na DG) nabyć "w celu" jakiś ST i go komuś ot-tak
    leasingować (zakładając że stosowne PKD będzie w EDG ujęte) ?
    Zastrzegam że różnicę między kredytem a pożyczką mi kiedyś na .prawo
    już wyłożyli :) czyli fakt że to musi być *z własnych środków* (a nie
    *czyichś pożyczonych* :)) jest mi znany.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)