  • 1. Data: 2004-02-23 11:56:34
    Temat: samochod
    Od: "CHRIS" <j...@p...onet.pl>

    Witam

    prowadze jednoosobowa dzialalnosc, mam samochod ktory amortyzuje (osobowy
    kupiony na osobe fizyczne a ponziej wciagniety do ewidencji srodkow trwalych
    ponad pol roku temu), planuje zakup samochodu przed sprzedaza obecnego

    moje watpliwosci

    1. czy moge wykreslic samochod ze srodkow trwalych i sprzedac go na umowe
    kupna-sprzedazy, tzn bez wystawiania faktury
    2. jesli kupie samochod od osoby fizycznej to kupuje od razu na firme czy na
    osobe fizyczna i potem wciagam go do ewidencji st
    3. czy moge amortyzowac przez jakis czas dwa samochody (do czasu sprzedazy
    jednego) jesli potrzebny do dzialanosci jest mi tylko jeden
    4. czytalem gdzies o bledzie w nowelizacji ustawy pit na ten rok, wg tej
    nowelizacji jesli wart. pocz. samochodu jest 30 tys, sprzedaje za 25, odpisy
    amortyzacyjne 10 tys to od 25 tys odejmuje 30 a potem jeszcze 10 czyli od
    straty podatku nie place, czy tak mozna zrobic?
    5. czy wg projektu ustawy vat po 1 maju bede mogl odliczyc vat od samochodu
    osobowego kupionego na rynku wtornym (np od osoby fizycznej, albo w komisie)
    6. czy moge odliczac vat od gazu (samochod osobowy)
    7. jesli teraz kupie samochod ciezarowy ( z kratka) moge odliczyc vat?

    ufff. to chyba wszytsko :)

    z gory dziekuje za pomoc

    Krzysiek

  • 2. Data: 2004-02-23 12:33:13
    Temat: Re: samochod
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    CHRIS wrote:

    > 1. czy moge wykreslic samochod ze srodkow trwalych i sprzedac go na
    > umowe kupna-sprzedazy, tzn bez wystawiania faktury

    Nie masz obowiązku wystawiania faktury jeśli sprzedajesz osobie
    fizycznej, ale i tak musisz doliczyć do swojego dochodu. Dodatkowo
    trzeba by poszukać w przepisach o kasach fiskalnych (które znam słabo)
    czy sprzedaż bez faktury nie wejdzie ci do limitu na kasę. Jeśli
    używałeś ponad 6 miesięcy to w twojej sytuacji sprzedaż jest zwolniona
    z VAT.

    > 2. jesli kupie samochod od osoby fizycznej to kupuje od razu na firme
    > czy na osobe fizyczna i potem wciagam go do ewidencji st

    A jest jakaś różnica? Chyba prościej na firmę.

    > 3. czy moge amortyzowac przez jakis czas dwa samochody (do czasu
    > sprzedazy jednego) jesli potrzebny do dzialanosci jest mi tylko jeden

    A jesteś pewien, że nie używasz obu? W ustawie nie mówi się, że ma być
    potrzebny, tylko używany.

> [...]
    > 25, odpisy amortyzacyjne 10 tys to od 25 tys odejmuje 30 a potem
    > jeszcze 10 czyli od straty podatku nie place, czy tak mozna zrobic?

    To już poprawili. Trybunał konstytucyjny jeszcze nie uznał żeby
    poprawka była nieważna

    > 5. czy wg projektu ustawy vat po 1 maju bede mogl odliczyc vat od
    > samochodu osobowego kupionego na rynku wtornym (np od osoby fizycznej,
    > albo w komisie)

    Ta ustawa jeszcze może się bardzo zmienić przed jej ostatecznym
    uchwaleniem, więc wszelka odpowiedź w tej chwili byłaby tylko gdybaniem

    > 6. czy moge odliczac vat od gazu (samochod osobowy)

    Nie wiem

    > 7. jesli teraz kupie samochod ciezarowy ( z kratka) moge odliczyc vat?

    Tak

  • 3. Data: 2004-02-23 12:48:57
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik CHRIS napisał:

> [...]
    >
    > 1. czy moge wykreslic samochod ze srodkow trwalych i sprzedac go na umowe
    > kupna-sprzedazy, tzn bez wystawiania faktury

    Nie. Jeżeli środek trwały był w EŚT to jego sprzedaz jest przychodem z
    działalności. A skoro to przychod z działalności i jestes VATowcem to
    musisz wystawic fakturę VAT.
    Oczywiście jeżeli nie miałes prawa do odliczenia VATu przy zakupie oraz
    używales samochodu przez ponad pół roku (licząc od zakupu) to sprzedaż
    jest zwolniona z VAT.

    > 2. jesli kupie samochod od osoby fizycznej to kupuje od razu na firme czy na
    > osobe fizyczna i potem wciagam go do ewidencji st

    Jeżeli od osoby fizycznej (bez faktury, bez VAT który możnaby odliczyć)
    to bez znaczenia. Firma to Ty. W dowodzie rejestracyjnym będzie widniał
    Jan Kowalski a nie PHU "ABC" Jan Kowalski.

    > 3. czy moge amortyzowac przez jakis czas dwa samochody (do czasu sprzedazy
    > jednego) jesli potrzebny do dzialanosci jest mi tylko jeden

    Wlaściwie nie.
    Nie uzywasz w działalności - nie amortyzujesz.

> [...]
    > amortyzacyjne 10 tys to od 25 tys odejmuje 30 a potem jeszcze 10 czyli od
    > straty podatku nie place, czy tak mozna zrobic?

    Mnie wygląda że juz poprawli ten błąd i przychód oblicza się jako kwotę
    sprzedaży - wartość początkowa + dokonana amortyzacja.
    Tak mi wchodzi z analizy art. 24.

    > 5. czy wg projektu ustawy vat po 1 maju bede mogl odliczyc vat od samochodu
    > osobowego kupionego na rynku wtornym (np od osoby fizycznej, albo w komisie)

    Wg. projektu owszem, ale poszedł do Senatu, zobaczymy co z tamtąd wróci.

    > 6. czy moge odliczac vat od gazu (samochod osobowy)
    Obecnie nie.

    > 7. jesli teraz kupie samochod ciezarowy ( z kratka) moge odliczyc vat?

    Jeżeli z homologacją na cięzarowy to owszem.
    Dziś. Pewnie jutro.
    Ale po 1 maja to nikt nie wie na razie ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-02-23 12:55:27
    Od: "CHRIS" <j...@p...onet.pl>

    jeszcze mam takie pytania :) :

    Użytkownik "Jureq" <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> napisał w wiadomości

    > Nie masz obowiązku wystawiania faktury jeśli sprzedajesz osobie
    > fizycznej, ale i tak musisz doliczyć do swojego dochodu.

    czyli zwykla umowa kupna-sprzedazy? jako sprzedajacy wpisuje moje imie i
    nazwisko czy nazwe firmy tez?

    > A jest jakaś różnica? Chyba prościej na firmę.

    a tu tez umowa kupna- sprzedazy? i jako kupujacego wpisuje nazwe firmy? :)
    (nie wiem jakie dokumenty wypelniam przy sprzedazy i kupnie samochodu jesli
    jest na firme, czy uzywam nazwy firmy, czy imienia i nazwiska tylko i jak
    rozronic kupno na osobe fizyczne a na firme)

    Krzysiek

  • 5. Data: 2004-02-23 13:08:36
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik CHRIS napisał:

    > jeszcze mam takie pytania :) :
    >
    > Użytkownik "Jureq" <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> napisał w wiadomości

    > czyli zwykla umowa kupna-sprzedazy? jako sprzedajacy wpisuje moje imie i
    > nazwisko czy nazwe firmy tez?

    Jeżeli juz wystawiasz jakis dokumento to to musi byc faktura VAT.
    Przepisy dopuszczaja sprzedaz bezrachunkową. calkowicie bezrachunkową.
    Ale jeżeli już wstawiasz rachunek (w szerokim rozumieniu tego słowa) to
    musi to byc faktura VAT.

> [...]
    > jest na firme, czy uzywam nazwy firmy, czy imienia i nazwiska tylko i jak
    > rozronic kupno na osobe fizyczne a na firme)

    Wcale nie rozróżniasz.
    Możesz kupić jako Krzysiek albo jako "Krzysiek prowadzący działalnośc
    gospodarcza pod firmą "ABC"". Ale Krzysiek będzie zawsze.
    Frma nie może nic kupić. Zawsze kupuje Krzysiek.
    Jak będzie na umowie to sprawa drugorzędna.

    W dowodze rejestacyjnym nie będzie firmy, będzie Krzysiek.

    Zrobienie samochodu samochodem firmowym polega na wpisie do EŚT.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2004-02-23 13:15:45
    Od: "CHRIS" <j...@p...onet.pl>

    dzieki za informacje, jeszcze ma takie wapliwosci:

> [...]
    > Oczywiście jeżeli nie miałes prawa do odliczenia VATu przy zakupie oraz
    > używales samochodu przez ponad pół roku (licząc od zakupu) to sprzedaż

    jak oznacza sie na fakturze zwolnienie z Vat? "0 %" ? czy "zwolnione" ?
    czy taka fakture wpisuje do kpir jako przychod? a kosztem jest wartosc
    poczatkowa minus odpisy amortyzacyjne ?

    > Jeżeli od osoby fizycznej (bez faktury, bez VAT który możnaby odliczyć)
    > to bez znaczenia. Firma to Ty. W dowodzie rejestracyjnym będzie widniał
    > Jan Kowalski a nie PHU "ABC" Jan Kowalski.

    czyli, ze jesli kupillbym samochod osobowy uzywany z faktura to moge
    odliczyc vat?

    => > 5. czy wg projektu ustawy vat po 1 maju bede mogl odliczyc vat od
    samochodu

    > Wg. projektu owszem, ale poszedł do Senatu, zobaczymy co z tamtąd wróci.

    a jesli kupie samochod od osoby fizycznej bez faktury co wtedy z vatem? bede
    mogl odliczyc? (oczywiscie jesli utrzymaja projekt)

    > Obecnie nie.

    a vat od oleju napewdowego moge odliczyc?

    Krzysiek

  • 7. Data: 2004-02-23 13:22:29
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    CHRIS wrote:

    Nie wiem dlaczego Maddy ma coś przeciw zestawowi "umowa
    kupna-sprzedaży" + paragon fiskalny.

    > jak oznacza sie na fakturze zwolnienie z Vat? "0 %" ? czy "zwolnione"
    > ? czy taka fakture wpisuje do kpir jako przychod? a kosztem jest
    > wartosc poczatkowa minus odpisy amortyzacyjne ?

    Zwolnione. Wpis w KPiR tak jak piszesz

    > czyli, ze jesli kupillbym samochod osobowy uzywany z faktura to moge
    > odliczyc vat?

    Nie. Od osobowych nie możesz odliczyć, niezależnie czy nowy czy używany.

  • 8. Data: 2004-02-23 13:37:33
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    O Boże, ty widzisz i nie grzmisz. Przedsiębiorca?
    Ja bym myślała że kandydat na kandydata na przedsiebiorcę.
    Że sobie jeszcze oka nie wydłubał przy tej DG to cud chyba.

    Ale do rzeczy

    Użytkownik CHRIS napisał:

    > jak oznacza sie na fakturze zwolnienie z Vat? "0 %" ? czy "zwolnione"
    > ?

    Oznacza sie ZW. 0% to jest stawka podatku (nie wazne że "zero" - to
    dalej jest opodatkowane a nie zwolnione).

    > czy taka fakture wpisuje do kpir jako przychod? a kosztem jest
    > wartosc poczatkowa minus odpisy amortyzacyjne ?

    Do KPiR idzie końcowy wynik rownania: kwota sprzedaży - wartośc
    początkwoa + dokonana amotyzacja.

    Do ewidencji VAT idzie kwota netto z faktury.

    > czyli, ze jesli kupillbym samochod osobowy uzywany z faktura to moge
    > odliczyc vat?

    A jak doszedles do takiej konkluzji??
    Mam nadzieje że nie poprzez przekonanie że kwestia VATu jest wyłacznie
    dwuwariantowa.

    > a jesli kupie samochod od osoby fizycznej bez faktury co wtedy z
    > vatem? bede mogl odliczyc? (oczywiscie jesli utrzymaja projekt)

    Moment. Możesz w ogole myslec o odliczeniu VAT jeżeli na fakturze
    (FAKTURZE VAT) będzie ten VAT wykazany.
    Na fakturze z komisu masz VAT od prowizji. Na umowie z osobą fizyczna
    żadnego VATU nie ma więc co chcesz odliczać?

    Jak juz będzie ten VAT wykazany to możesz się zastanowic czy w przypadku
    tego konkretnego samochodu odliczenie przysługuje.
    A przysługuje jeżeli jest to samochód ciężarowy z homologacją
    producenta. I prosze bez żadnego mrugania okiem "osobowy z kratą".
    Od osobowych nie odlicza sie VATu nawet jakby miały 10 krat.
    Ma byc CĘŻAROWY w homologacji i w dowodzie rejestracyjnym. I tyle.

    > a vat od oleju napewdowego moge odliczyc?

    Do osobowego? Nie możesz.

    Ten kawalek z prowadzeniem działalności gospodarczej od ponad pół roku
    to żart, prawda?

    Maddy "włos sie jeży"

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-02-23 13:38:32
    Od: "NF" <n...@o...pl>

    > Mnie wygląda że juz poprawli ten błąd i przychód oblicza się jako kwotę
    > sprzedaży - wartość początkowa + dokonana amortyzacja.
    > Tak mi wchodzi z analizy art. 24.

    A co w takim przypadku
    15000 - 22000 + 2200 (przez roku tylko amortyzacja) = - 4800
    Czy to oznacza konieczność wpisania do PIT5 albo 5L straty ?
    Z góry dzięki.
    Pozdr.

  • 10. Data: 2004-02-23 13:45:31
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Maddy wrote:

    > Do KPiR idzie końcowy wynik rownania: kwota sprzedaży - wartośc
    > początkwoa + dokonana amotyzacja.

    A ja muszę stwierdzić, że już kilkakrotnie widziałem w poradnikach dla
    prowadzących działalność, zalecenie wpisywania w KPiR tak jak podał
    CHRIS