  • 1. Data: 2009-09-10 05:55:24
    Temat: samochód małżonki w firmie?
    Od: "J.S" <r...@g...pl>

    Proszę o wypowiedzi.... prowadzę jednoosobową DG ale moja żona jest osobą
    współpracującą /opłacam za nią składkę zdrowotną w ZUS jeśli to ma jakieś
    znaczenie/ wystawia faktury, pomaga mi w tej działalności, kupiłem jej
    samochód osobowy i chciałem wprowadzić do firmy ale moje biuro rachunkowe
    się krzywi bo samochód nie mój a żony..... czy mają rację?

  • 2. Data: 2009-09-10 13:52:48
    Temat: Re: samochód małżonki w firmie?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Sep 2009, J.S wrote:

    > kupiłem jej samochód osobowy

    Znaczy co, masz swoje "indywidualne" pieniądze, jeszcze sprzed
    małżeństwa, albo otrzymane w spadku lub darowiźnie, czy żona
    ma takie pieniądze?
    Bo mi raczej wychodzi, że po prostu na umowie po stronie
    "kupujący" są nieprawdziwe dane :|, ale podyskutować można
    dalej dopiero jak sprawa *faktycznej* własności się wyjaśni :)

    > i chciałem wprowadzić do firmy ale moje biuro rachunkowe
    > się krzywi bo samochód nie mój a żony..... czy mają rację?

    Zależy. Bo jak się krzywią o to, że "papiery" są nie
    w porządku, to być może maja rację :|

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-09-10 19:21:32
    Od: "J.S" <r...@g...pl>

> [...]
    > dalej dopiero jak sprawa *faktycznej* własności się wyjaśni :)

    > Zależy. Bo jak się krzywią o to, że "papiery" są nie

    Qrcze, po prostu to był prezent na imieniny ale na umowie widnieje żona jako
    nabywca..... nie mamy oddzielnej kasy ani rozdzielczości majątkowej.... Więc
    papiery są w porządku, mówią że firma moja a samochód żony, na to się
    krzywią....

  • 4. Data: 2009-09-10 19:34:53
    Od: spp <s...@o...pl>

    J.S pisze:

> [...]
    > papiery są w porządku, mówią że firma moja a samochód żony, na to się

    Samochód jest wasz, bez względu na to kto jest wpisany do dowodu.

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-09-10 20:31:38
    Od: "J.S" <r...@g...pl>

    > Samochód jest wasz, bez względu na to kto jest wpisany do dowodu.
    >
    > --
    Jest NASZ ale firma w/g papierów MOJA /jednoosobowa DG/

  • 6. Data: 2009-09-10 20:45:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    J.S wrote:

    > Jest NASZ ale firma w/g papierów MOJA /jednoosobowa DG/

    Może zmień biuro?
    Albo zapytaj ich jak rozumieją art. 22a. 1.
    "Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c,
    stanowiące własność lub współwłasność podatnika..."
    i co przeszkadza wg nich?

  • 7. Data: 2009-09-10 20:50:51
    Od: "J.S" <r...@g...pl>

    > Może zmień biuro?
    > Albo zapytaj ich jak rozumieją art. 22a. 1.
    > "Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c,
    > stanowiące własność lub współwłasność podatnika..."
    > i co przeszkadza wg nich?

    to że żona nie jest właścicielką/współwłaścicielką mojej firmy a samochód
    jest jej.... ale rozumiem że można? Postaram się z nimi dogadać, dziękuje za
    wyjaśnienie

  • 8. Data: 2009-09-10 20:55:28
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    J.S pisze:
> [...]
    > jest jej.... ale rozumiem że można? Postaram się z nimi dogadać, dziękuje za

    Spójrz na to z innej strony: firma jest Twoja, a Ty jesteś
    współwłaścicielem samochodu.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-09-11 00:07:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Sep 2009, J.S wrote:

    [...samochód...]

    > Jest NASZ

    O.
    To jedno mamy z głowy.
    I na dzień dobry mamy jasność: "papiery" nie odzwierciedlają
    stanu faktycznego.
    Nie wiem, czy akurat to przeszkadza księgowym, czy też właśnie
    to przeszkadza tylko nie umieją właśnie *tego* wyartykułować,
    ale IMVHO tak właśnie jest :)
    Mamy dokument księgowy (rachunek/fakturę) wystawiony częściowo
    na nieprawidłowy podmiot: na żonę zamiast na małżonków.

    > ale firma w/g papierów MOJA /jednoosobowa DG/

    Firma tak (bo firma to *nazwa* :P), majątek (przedsiębiorstwo) nie.
    Majątek jest (z wyłączeniem "wkładu sprzed małżeństwa", otrzymanych
    darowizn i spadków oraz innych takich) *również wspólny*.

    Popatrz na to tak: bardzo często ludzie mówią "moje mieszkanie".
    I mówią tak również *lokatorzy*.
    Z tego powodu, że mają prawo *rozporządzania*, ale *nie
    swoim* mieszkaniem.
    Bardzo podobnie reagują posiadacze własnościowego spółdzielczego
    prawa do mieszkania: "no jak to!" :D - a to, że *faktyczny*
    zakres rozporządzania jest spory, "jak u samodzielnego
    właściciela", w niczym nie zmienia faktu *nie* bycia tym
    (samodzielnym) właścicielem.

    Tak samo jest w przypadku "twojej firmy": *przedsiębiorstwo*
    (czyli "zespół składników majątkowych i niemajątkowych..." jak
    chce Kodeks Cywilny), zawierające *majątek gospodarczy*,
    znajduje się pod Twoim *zarządem*. Wyłącznym, z prawem egzekucji
    wierzycieli "gospodarczych" z tego majatku.
    Żona nie ma prawa podejmowania decyzji w sprawie wszystkiego,
    co zostało zaliczone do DG - czyli kupione "na firmę", ujęte
    w kosztach, poddane amortyzacji i tak dalej.
    Majątek "w DG" stanowi wyjątek od ogólnych regulacji KRiO, znaczy
    przedsiębiorca nie potrzebuje zgody małżonka na rozporządzanie
    *z wyjątkiem zbycia całego przedsiębiorstwa*, ale to *nie zmienia*
    faktu, że wszystko czego "dorobiono się" w czasie małżeństwa
    stanowi majątek wspólny.
    Ty możesz rozporządzać - wyłącznie, żona nie ma prawa, ale
    w zakresie *majątku* jest to tak samo "jej"...

    Regulacja jest tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-rodzinny-i-
    opiekunczy-1_2_24.html

    Art.36.3, art.37.1.3 - i całe okolice objaśniające "środowisko",
    w którym ma miejsce rozporządzanie przedsiebiorstwem.

    I teraz chyba mamy jasność w sprawach majątkowych :) (no chyba
    że napiszesz, iż co najmniej istotną część majątku przedsiębiorstwa
    dostałeś w spadku lub darowiźnie albo zgromadziłeś przed zawarciem
    małżeństwa).

    Pozostaje sprawa szczegółowa: chcesz *Wasz* samochód poddać
    amortyzacji w *Twojej* firmie, której majątek stanowi *Wasze*
    przedsiębiorstwo.
    Wiadomo jak to zrobić.
    Jednak nie masz na to "prawidłowej" faktury :D
    Księgowy boi się, że US przyjdzie i powie że "dokument nie jest
    ważny". Na mój rozum przed NSA taki zarzut się nie ostoi (choćby
    ze względu na wprowadzone wyrokami pojęcie "błędu o mniejszym
    znaczeniu"), ale... ale nie dziwię się ani księgowym ani
    "księgowym" :) (ci ostatni to tacy, co o wykładnię przepisów
    ustnie pytają w US :)), bo kto lubi sobie dokładać *możliwych*
    kłopotów.

    IMVHO: spytaj ich, czy korekta dokumentu zakupu tak aby był
    na *oboje* małżonków ich zadowoli.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-09-11 07:09:11
    Od: Zorka <c...@v...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Spójrz na to z innej strony: firma jest Twoja, a Ty jesteś
    > współwłaścicielem samochodu.

    Idąc tym tokiem to i firma jest ich a nie jego.