  • 11. Data: 2013-02-18 09:39:52
    Temat: Re: składka ZUS
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    > Ale chociaż napisz czy wśród tych "kilku" jest u ciebie opłata na
    > chorobowe.

    jest na pewno :|

    > Chorobowe jako jedyne jest nieobowiązkowe i (jeśli dobrze
    > pamiętam) to gdy ktoś je płaci wtedy wszelkie niedobory idą właśnie w
    > pierwszej kolejności na chorobowe. Opóźnienie w zapłacie chorobowego
    > powoduje że się z niego wylatuje i żeby nie wylecieć trzeba jeszcze
    > zrobić parę rzeczy, o których pisał Gotfryd. Jeśli ktoś nie płaci
    > chorobowego, to rzeczywiście wystarczy zapłacić z opóźnieniem i nic
    > więcej nie robić. Przy tak małej niedopłacie jak u ciebie nie będzie
    > nawet odsetek.

    czy rozliczenie konta płatnika pokaże mi czy po wpłacie zaległych 44 zł
    będzie na moim koncie w ZUS wszystko ok?

  • 12. Data: 2013-02-18 10:11:54
    Temat: Re: Re: składka ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Feb 2013, cac wrote:
    [...komuś...]

    > jest na pewno :|

    No to bez zgody na spóźnienie wpłaty nie będą nawet chcieli
    wydać rozliczenie. Testowałem w zeszłym roku - wedle mojej
    wiedzy miałem nadpłatę z przeszłych wpłat, ale konkretna
    wpłata (opisana jako za konkretny miesiąc) poszła za późno,
    świadom że mam nadpłatę się nie przejąłem i założyłem, że
    po rozliczeniu stanu konta będzie się zgadzało.
    I zgadzało się, ale najpierw rozliczenia odmówili :>
    (najpierw runda papiórków ze zgodą na opóźnioną wpłatę,
    później było OK :>)

    [...]
    > czy rozliczenie konta płatnika pokaże mi czy po wpłacie zaległych 44 zł
    > będzie na moim koncie w ZUS wszystko ok?

    Optymista.
    Pokaże, że ZUS *dziś* uważa, że jest OK :>
    Ale nie stanowi to podstawy do twierdzenia ze pojutrze ZUSowi
    nie może się odmienić.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2013-02-18 12:00:19
    Od: "sz." <c...@p...onet.pl>

    matko boza, nie załamujcie mnie ze zyjemy w tak pojebanym kraju :(

  • 14. Data: 2013-02-19 00:51:25
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    czyli co ja mam teraz zrobić jak już uregulowałem te zaległe 44 dzika? Jakie
    pismo napisać, jakiś wzór tejże "zgody na spóźnienie wpłaty" istnieje?

  • 15. Data: 2013-02-19 01:24:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Feb 2013, cac wrote:

    > Jakie
    > pismo napisać, jakiś wzór tejże "zgody na spóźnienie wpłaty" istnieje?

    "z palca".
    Możesz poszukać guglem "ZUS przywrócenie terminu".
    Zwyczajnie, kto, do kogo, data, kategoria z tytułem
    (znaczy "wniosek o przywrócenie terminu" albo co Ci tam spasuje),
    parę słów pozwalających konkretnie opisać o co chodzi *z danymi*
    (termin wpłaty, data wpłaty, z czego wynika opóźnienie, ew.
    czyja wina - ZUS bardzo lubi widzieć jasne oswiadczenie "z winy
    płatnika"), autograf... namiary zwrotne w postaci telefonu
    (adres jest już w "kto") też nie zaszkodzą.
    Oczywiście identyfikatory, jakieś NIPy, REGONy czy co tam wszystko
    ZUSowi zapodałeś też.
    I jeśli w tej sprawie były poprzednie pisma tudzież była
    "poprzednia sprawa" to koniecznie ichnie oznaczenia ich
    pism :)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2013-02-19 19:32:45
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    Gotfrydzie, czy to o to chodzi:
    ZUS WTPS(1): "Wniosek o przywrócenie terminu płatności składek".

    sz.

  • 17. Data: 2013-02-20 00:37:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Feb 2013, cac wrote:

    > Gotfrydzie, czy to o to chodzi:
    > ZUS WTPS(1): "Wniosek o przywrócenie terminu płatności składek".

    No to mi ćwieka zabiłeś.
    Primo w 2006 sam wziąłem udział w dyskusji o tym wynalazku
    (googla spytałem i mi podsunął), a secundo sam złożyłem tekst
    sporządzony "z palca", tak jak opisałem :> a nie "urzędowy".

    Ciekawe czy z "papiórkami" w tej sprawie czeka mnie runda
    rewanżowa i repasaże ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2013-02-20 01:53:53
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    :)

    jutro składam i zobaczę co będzie, kazałem sobie wszystko na piśmie...

    swoją drogą widze ze mam sporo braków w sprawach ZUS, takiej ogólnej wiedzy,
    stąd moje pytanie - jakie ustawy warto byłoby poczytać aby co nieco wiedziec
    o tym za co sie co miesiąc płaci i co robić w przypadku jakiś błędów w
    regulowaniu składek (mam juz do lektury ustawę o ubezpieceniach społecznych
    i jest tak jak byk napisane to co włakowalismy przez 2 tyg. :)

    I jeszcze jedno pytanie - bo takie pomyłki i niedopatrzenia w przekazywaniu
    składek jak opisywana w tym poście przecież zdarzają się i zdarzać sie
    beda - Jak uzyskać od ZUS informację, czy wszystkie zobowiązania (społeczne,
    rentowe, wypadkowe, chorobowe, zdrowotne, FŚP itp.) wobec nich są
    uregulowane? Chodzi mi o to, aby np. jak w mojej sytuacji, chcąc wziąć
    chorobowe za jakiś czas nie obudzić się z ręką w nocniku, bo czegos tam nie
    dopatrzyłem.

    Inaczej - mogę wyegzekwować od ZUS wystawienie jakiegos dokumentu/papierku,
    ze do dnia dzisiejszego wszystkie rodzaje składek mam opłacone prawidłowo i
    żeby to miało jakąś moc prawną wiążącą w przyszłości, gdy coś wylezie?

    Pytam, bo mi sie przypomniała sprawa sprzed 3 lat, wystąpiłem z wnioskiem o
    zaświadczenie o niezaleganiu składek do ZUS, z adnotacją że na potrzeby: "do
    wiadomości własnej" - i mi wtedy odmówiono wystawienia takiego zaświadczenia
    i kazano wystąpić z wnioskem "o rozliczenie konta z ZUS", czy jakoś bardzo
    podobnie. Zastanawiam się, czym rożnią się te wnioski od siebie, i jaką mają
    moc wiążącą uzyskiwane na podstawie tych wniosków informacje z ZUS?

  • 19. Data: 2013-02-20 06:13:24
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cac wrote:

> [...]
    > dokumentu/papierku, ze do dnia dzisiejszego wszystkie rodzaje składek
    > mam opłacone prawidłowo i żeby to miało jakąś moc prawną wiążącą w

    Żadnej mocy to nie ma, bo to jest stan na dany dzień.
    Stan wiedzy ZUS o koncie, a nie stan konta.
    Dziś wystawiają, że wszystko na koncie na ten dzień gra, ale jutro moga
    znaleźć
    jakieś braki i wtedy konto już nie jest "prawidłowo opłacone".
    Gdyby taki glejt dawał jakieś prawa ustawowo, to sam bym wystąpił o taki.

  • 20. Data: 2013-02-20 07:46:15
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 20 Feb 2013 01:53:53 +0100, cac napisał(a):

> [...]
    > z ZUS", czy jakoś bardzo podobnie. Zastanawiam się, czym rożnią się te
    > wnioski od siebie, i jaką mają moc wiążącą uzyskiwane na podstawie tych

    Obecnie istnieje jedno dobre narzędzie do kontroli ZUS. Trzeba założyć
    profil zaufany w ePUAP, skorzystać z Platformy Usług Elektronicznych ZUS
    i samemu sprawdzić czy dostępne tam dane są zgodne ze stanem faktycznym.
    To nie daje ci gwarancji, że jesteś zgodny z przepisami, ale wiesz
    przynajmniej czy wszystko co składałeś i wpłacałeś zostało w ZUS
    odpowiednio zarejestrowane.