  • 1. Data: 2013-02-03 15:25:06
    Temat: składka ZUS
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    W 2012 roku, gdzieś w okolicy kwietnia była zmiana w wysokości składki na
    ubezpieczenie społeczne, której nie zauważyłem i płaciłem przez cały rok o
    kilka złotych mniejsza składkę. Zorientowałem się dopiero w styczniu 2013 ze
    place za mało.

    Poszedłem do ZUS, tam powiedziano, żebym dopłacił zaległości i będzie ok.
    Tak zrobiłem, wszystkie zaległości uregulowałem i wszystko kwotowo już gra.

    Składki na ub. społeczne odpisuję jako KUP w KPiR. W 2012 odpisywałem te "za
    małe" składki, zgodnie z datami tak jak rzeczywiście ponosiłem koszty tych
    składek.

    Jak rozliczyć wpłacone w styczniu zaległości? Chodzi mi o to czy te
    zaległości mogę w ogóle wliczyć w KUP? Czy mogę to zrobić w styczniu 2013
    zgodnie z tym, ze w styczniu je faktycznie wpłaciłem, a dotyczyły okresu
    IV-XII 2012?

    sz.

  • 2. Data: 2013-02-03 18:32:36
    Temat: Re: składka ZUS
    Od: Titi Morez <p...@o...pl>

    cac

    > W 2012 roku, gdzieś w okolicy kwietnia była zmiana w wysokości składki na
    > ubezpieczenie społeczne, której nie zauważyłem i płaciłem przez cały rok o
    > kilka złotych mniejsza składkę.

    W lutym i kwietniu. rentowe i wypadkowe (odpowiednio)

    > Zorientowałem się dopiero w styczniu 2013 ze
    > place za mało.

    > Poszedłem do ZUS, tam powiedziano, żebym dopłacił zaległości i będzie ok.

    Frajer, który posluchal [1]

    > Tak zrobiłem, wszystkie zaległości uregulowałem i wszystko kwotowo już gra.

    Frajer ^2

    > Składki na ub. społeczne odpisuję jako KUP w KPiR.

    Frajer ^3

    > W 2012 odpisywałem te "za
    > małe" składki, zgodnie z datami tak jak rzeczywiście ponosiłem koszty tych
    > składek.

    > Jak rozliczyć wpłacone w styczniu zaległości?

    [1] Korzystales z chorobowego? Jesli nie to pomysl chwile, czy aby nie
    zaplaciles odliczyles zbyt wysokich skladek

  • 3. Data: 2013-02-03 22:33:19
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

    >[1] Korzystales z chorobowego? Jesli nie to pomysl chwile, czy aby nie
    >zaplaciles odliczyles zbyt wysokich skladek

    nie korzystałem

    > Frajer, który posluchal [1]
    > Frajer ^2
    > Frajer ^3

    może szczegółowiej?

  • 4. Data: 2013-02-04 09:16:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 3 Feb 2013, cac wrote:

    > nie korzystałem

    > może szczegółowiej?

    1. Primo na piśmie, secundo jeśli płacisz chorobowe,
    na opóźnienie zapłaty potrzebna jest ZGODA, którą
    na ogół ZUS wydaje jeśli zgłosisz się (pisemnie,
    podaniem) przed skorzystaniem z chorobowego(!),
    tertio od opóźnień należą się odsetki, należą się
    i już.
    2. wynika z powyższego (policzyć odsetki, w zależności
    od opłacania chorobowego wystąpić o zgodę na pokrycie
    spóźnienia, na koniec wystąpić o rozliczenie stanu
    konta)
    3. tu nie ma reguły - w przypadku uzyskiwania dochodów
    z DG zaliczenie w koszty i odliczenie od podstawy
    dają ten sam efekt, ale w szczególnych przypadkach
    kiedy z DG jest strata lub jest inny przychód od
    którego można odliczyć ZUS, może mieć sens konkretny
    wybór zaliczenia w KUP lub odliczania

    Dla porządku: przepisy dotyczące odliczania składek
    społecznych i składki zdrowotnej są *różne*.
    Chodzi o różny zakres manipulowania przychodem od
    którego można odliczyć składkę oraz słowa "zgodnie
    z przepisami" przy odliczaniu 7,75% składki zdrowotnej
    od podatku - przy odliczaniu składki społecznej
    od podstawy tego zastrzeżenia nie ma, więc każdą
    - również nieprawidłowo zapłaconą - kwotę można
    odliczać.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-02-04 13:48:19
    Od: Titi Morez <p...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news

> [...]
    > na ogół ZUS wydaje jeśli zgłosisz się (pisemnie,
    > podaniem) przed skorzystaniem z chorobowego(!),
    > tertio od opóźnień należą się odsetki, należą się

    Zamiast placic z odsetkami skoro nie chorowal mozna wyrejestrowac sie z
    chorobowego z data wsteczna i zarejestrowac ponownie z biezaca.
    Oczywiscie zlecic przeksiegowanie nienaleznego chorobowego na rentowe i
    wypadkowe i rozliczyc konto.
    6 stowek w kieszeni zostanie

  • 6. Data: 2013-02-04 14:11:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2013, Titi Morez wrote:

    > Zamiast placic z odsetkami skoro nie chorowal mozna wyrejestrowac sie
    > z chorobowego z data wsteczna

    Hm... a nie jest do tego potrzebna wcześniejsza odmowa ZUS
    co do "uznania" chorobowego?

    > i zarejestrowac ponownie z biezaca.

    Bylyby pamiętał o okresie wyczekiwania :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-02-04 15:01:52
    Od: Titi Morez <p...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news

    > Hm... a nie jest do tego potrzebna wcześniejsza odmowa ZUS
    > co do "uznania" chorobowego?

    wniosek o zgode na pozniejsze zaplacenie skladki jest obowiazkowy ?

  • 8. Data: 2013-02-05 09:45:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2013, Titi Morez wrote:

    > Gotfryd Smolik news

    > wniosek o zgode na pozniejsze zaplacenie skladki jest obowiazkowy ?

    Tylko w ten sposób, że jego pozytywne rozpatrzenie gwarantuje, że
    ZUS nie może później odmówić wypłaty świadczenia chorobowego.
    ZUS może odmówić, ale wtedy musiałby zwrócić "nieuznane" składki.
    No i teraz clou:
    Nie wiem, nie sprawdzałem czy może uznać spóźnione (lecz opłacone)
    składki z urzędu za prawidłowo opłacone.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-02-14 09:27:12
    Od: "cac" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > na ogół ZUS wydaje jeśli zgłosisz się (pisemnie,
    > podaniem) przed skorzystaniem z chorobowego(!),
    > tertio od opóźnień należą się odsetki, należą się

    Tak jak już wcześniej pisałem - sprawa dotyczy ubezpieczenia społecznego.
    Przy czym ponieważ płaci się w nim kilka składowych to nie wiem, którego nie
    dopłacałem. Nie oznacza to że nie płaciłem wogóle tej składki. Płaciłem
    przez te kilka miesięcy o 5,50 zł mniej niż powinienem, ale wszystko szło
    terminowo. Sprawa dotyczy łącznie 44 zł niedopłaty na ub. społeczne.

    >2. wynika z powyższego (policzyć odsetki, w zależności
    > od opłacania chorobowego wystąpić o zgodę na pokrycie
    > spóźnienia, na koniec wystąpić o rozliczenie stanu
    > konta)

    Powiedziano mi, że nie trzeba odsetek, o zgodzie na pokrycie spóźnienia też
    mowy nie było. Dopłaciłem i wystąpiłem z RD-3 o rozliczenie stanu konta.
    Zobaczę co przyjdzie.

    > Dla porządku: przepisy dotyczące odliczania składek
    > społecznych i składki zdrowotnej są *różne* (...)

    oczywiście o tym wiem - tu sprawa dot. ub społecznego, które doliczam sobie
    co miesiąc do KUP.

    > (...) więc każdą - również nieprawidłowo zapłaconą - kwotę można
    > odliczać.

    chcę więc zrobić tak, że dopłaconą w styczniu 2013 załegłość 44 zł doliczam
    do KUP w styczniu 2013.

  • 10. Data: 2013-02-14 12:33:31
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 14 Feb 2013 09:27:12 +0100, cac napisał(a):

    > Tak jak już wcześniej pisałem - sprawa dotyczy ubezpieczenia
    > społecznego. Przy czym ponieważ płaci się w nim kilka składowych to nie
    > wiem, którego nie dopłacałem.

    Ale chociaż napisz czy wśród tych "kilku" jest u ciebie opłata na
    chorobowe. Chorobowe jako jedyne jest nieobowiązkowe i (jeśli dobrze
    pamiętam) to gdy ktoś je płaci wtedy wszelkie niedobory idą właśnie w
    pierwszej kolejności na chorobowe. Opóźnienie w zapłacie chorobowego
    powoduje że się z niego wylatuje i żeby nie wylecieć trzeba jeszcze
    zrobić parę rzeczy, o których pisał Gotfryd. Jeśli ktoś nie płaci
    chorobowego, to rzeczywiście wystarczy zapłacić z opóźnieniem i nic
    więcej nie robić. Przy tak małej niedopłacie jak u ciebie nie będzie
    nawet odsetek.