  • 1. Data: 2008-01-11 17:45:17
    Temat: zaliczka miesięczna PIT a kwota wolna od podatku i ulga na dzieci
    Od: "Adam Faszcza" <a...@w...pl>

    Dzień dobry!

    Prowadzę DG, co miesiąc obliczam zaliczkę na PIT.
    Skoro roliczam się wspólnie z żoną i mam dwójkę dzieci, czy przy obliczaniu
    miesięcznych zaliczek mogę uwzględnić kwotę wolną od podatku żony (nie
    pracuje) oraz zwolnienie od podatku na dzieci?

    Innymi słowy - uwzględniając tylko "swoją" kwotę wolną podatek płacę dopiero
    powyżej (w 2008 roku) 586,85 zł.
    Jeśli bym uwzględnił drugą kwotę wolną oraz ulgi na dzieci płaciłbym dopiero
    po przekroczeniu 2x586,85+2x1173,70 czyli 3521,10 zł.

    W roku 2007 uwzględniłem tylko "swoją" kwotę wolną i w związku z tym mam
    dostać zwrot ponad 3/4 całej sumy którą zapłaciłem w zaliczkach - wolałbym
    raczej płacić mniejsze zaliczki i nie dostać potem zwrotu :)

    Dzięki i pozdrawiam!
    Adam

  • 2. Data: 2008-01-12 13:45:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Adam Faszcza wrote:
> [...]
    > obliczaniu miesięcznych zaliczek mogę uwzględnić kwotę wolną od
    > podatku żony (nie pracuje) oraz zwolnienie od podatku na dzieci?

    Jest taka możliwość na podstawie art. 22 par. 2a Ordynacji Podatkowej.
    Ale najpierw wniosek do US - z jakimś uprawdopodobnieniem faktu
    niewspółmierności zaliczek - potem decyzja (trwa to trochę),
    a dopiero potem mozliwość ograniczenia zaliczek.

  • 3. Data: 2008-01-12 19:59:03
    Od: "Adam Faszcza" <a...@w...pl>

    > Ale najpierw wniosek do US - z jakimś uprawdopodobnieniem faktu
    > niewspółmierności zaliczek - potem decyzja (trwa to trochę),

    A czy rokuje nadzieje na pozytywne rozpatrzenie takie właśnie przedstawienie
    sprawy?
    Tzn. jeśli napiszę, że w roku rozliczam się wspólnie z żoną i z dzieckiem i
    w związku z tym mamy w sumie większe ulgi w podatku?
    Czy nie ma co sobie zawracać głowy?

    Dzięki i pozdrawiam!
    Adam

  • 4. Data: 2008-01-12 20:27:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Adam Faszcza wrote:
> [...]
    > Tzn. jeśli napiszę, że w roku rozliczam się wspólnie z żoną i z
    > dzieckiem i w związku z tym mamy w sumie większe ulgi w podatku?

    Tak. Są duże szanse.
    Jeśli teraz złożysz wniosek, to decyzję możesz dostać z możliwością
    pomniejszania zaliczek już za kwiecień lub maj.

  • 5. Data: 2008-01-14 09:50:44
    Od: "Adam Faszcza" <a...@w...pl>

    > Tak. Są duże szanse.

    No więc niestety - zadzwoniłem do urzędu i miła jak zawsze pani powiedziała
    mi delikatnie i subtelnie, że chyba sobie jaja robię :)

    Pzdr!
    Adam

  • 6. Data: 2008-01-14 16:35:23
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Adam Faszcza w <news:fmfa0u$8f2$1@atlantis.news.tpi.pl>:

    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

    > No więc niestety - zadzwoniłem do urzędu i miła jak zawsze pani powiedziała
    > mi delikatnie i subtelnie, że chyba sobie jaja robię :)

    To teraz napisz do Naczelnika US ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2008-01-14 17:39:59
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Adam Faszcza wrote:

    > No więc niestety - zadzwoniłem do urzędu i miła jak zawsze pani
    > powiedziała mi delikatnie i subtelnie, że chyba sobie jaja robię :)

    Wniosku nie da się złożyć przez telefon.
    Złóż zgodny z przepisami wniosek na piśmie.
    Testowałem to na sobie z pozytywną decyzją kilka lat temu -a przepisy
    się w tym zakresie nie zmieniły.

  • 8. Data: 2008-01-14 20:14:34
    Od: "Adam Faszcza" <a...@w...pl>

    > Wniosku nie da się złożyć przez telefon.
    > Złóż zgodny z przepisami wniosek na piśmie.

    Dzwoniłem tylko dopytać, nie składać wniosek.

    > Testowałem to na sobie z pozytywną decyzją kilka lat temu -a przepisy
    > się w tym zakresie nie zmieniły.

    Z takim samym uzasadnieniem? Że w roku rozliczasz się z rodziną?

    Dzięki i pzdr!
    Adam

  • 9. Data: 2008-01-14 20:31:30
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Adam Faszcza wrote:

    > Z takim samym uzasadnieniem? Że w roku rozliczasz się z rodziną?

    Tak. Wtedy była to tylko kwestia "kwoty wolnej"
    i przekraczania progu, teraz dochodzi jeszcze
    ulga na dziecko - u Ciebie przy dwójce to sporo.
    2280 podatkowo to ponad 10 000 dochodu.

  • 10. Data: 2008-01-14 20:52:23
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Adam Faszcza wrote:
    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

    > No właśnie tu się dziwiłem najbardziej - sympatyczna pani powiedziała
    > mi, że tu nie ma mowy o żadnej "kwocie wolnej" ani "uldze", tylko że
    > zaliczkę oblicza się wiedług skali podatkowej, która uwzględnia co
    > prawda odjęcie od podatku 586,85 zł, ale nie jest to żadna kwota
    > wolna ani ulga, i zaliczka zaliczką, a rozliczenie roczne rozliczniem
    > rocznym, i co ma piernik do wiatraka.

    W sensie formalnym miała rację. Nie ma w przepisach czegoś takiego jak
    "kwota wolna"
    Dlatego wstawiłem cudzysłów. Można mówić o kwocie zmniejszającej
    podatek i z tej kwoty da się skorzystać "2 razy" przy rozliczeniu wspólnym.
    Finansowo daje to efekt nazywany "kwotą wolną"

    > Ale będę próbował :)

    Po namyśle podejrzewam, że usyskasz jedynie decyzję ograniczającą
    zaliczki do wysokości jak przy rozliczeniu wspólnym
    (czyli kowta zmniejszająca podatek i progi), ale bez możliwości odliczenia
    ulgi na dzieci.
    Ulgi i odliczenia, to już kwestia
    dodatkowa chyba - za czasów mojego wniosku były jakieś ulgi
    remontowo-budowlane
    i nie sądzę (nie przypominam sobie), żeby US pozwalał wtedy przy zaliczkach
    uwzględniać już te poniesione,
    a ujmowane na koniec roku w pIT-O wydatki w trakcie roku.