  • 1. Data: 2007-07-30 13:07:02
    Temat: sposób licznenia limitu odestek ulgi odsetkowej - czy US ma rację?
    Od: "mwi" <m...@p...onet.pl>

    witam

    w 2004 roku wziąłem kredyt mieszkaniowy w banku na budowę domu, którego
    wartość wyniosła ok 325 000
    za 2006 rok odliczam ulgę odsetkową z lat 2004-2006 ale trzeba uwzględnić
    limit 189.000
    i US liczy to tak:

    189/325 = 0.5815

    na zaświadczeniu z banku mam około 15000 odsetek więc:

    15000 x 0.5815 = 8722.5 i tyle mogę odliczyć

    ale ja obliczyłem to inaczej:

    189.000 x oprocentowanie mojego kredytu / 12 x ilość miesięcy - i wyszła
    kwota o około 3000 pln wyższa

    po intensywniej naradzie w US doszliśmy do wniosku, że błąd bierze się z
    tego, że mój kredyt jest spłacany w ratach równych a moje obliczenie jest
    jak dla rat malejących (ale jakby bez spłacania kapitału bo moje zadłużenie
    przez te 2 lata nie spadło poniżej 189.000)

    czy jednak aby nie dało by się wykazać na gruncie ustawy (cytat: odliczenie
    obejmuje wyłącznie odsetki (..) od tej części kredytu, która nie przekracza
    kwoty itd.) że moje wyliczenie mogłoby być słuszne?

    pozdrawiam
    mwi

  • 2. Data: 2007-07-30 13:15:32
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "mwi" <m...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > odliczenie obejmuje wyłącznie odsetki (..) od tej części kredytu, która
    > nie przekracza kwoty itd.) że moje wyliczenie mogłoby być słuszne?

    Najprościej chyba będzie pójść do banku i poprosić o wyliczenie rat kredytu
    z rozbiciem na odsetki plus kapitał dla kwoty 189 tyś.
    Obawiam się jednak, że US ma rację w swoich wyliczeniach.
    Jeżeli będzie to tyle samo lat, a kwota niższa to automatycznie rata będzie
    niższa, ale odsetki proporcjonalnie też.
    Inna jeszcze metoda. Podziel swój dom na dwie części. Jedną wartą 189 tyś, a
    druga niech będzie resztą. I teraz zobacz, że jak spłaty podzielisz w taj
    samej proporcji, to odsetki tez podzielą się w takiej samej proporcji czyli
    15000 x 0.5815 = 8722.5