  • 1. Data: 2007-07-30 09:42:58
    Temat: likwidacja DG - pare pytan
    Od: asiaque <a...@w...hell.pl>

    Cześć,

    przepraszam za być może lamerskie pytania, ale nie bardzo mam możliwość
    zasięgnąć odpowiedzi w innych źródłach.

    Prowadziłam przez kilka lat działalność usługową - usługi komputerowe. VAT,
    KPiR, uproszczone zaliczki na PIT. Z końcem lipca chciałabym skończyć
    działalność (zaprzestać świadczenia usług dla moich kontrahentów). I teraz:

    1) Czy ma znaczenie, kiedy wystawię ostatnią fakturę za usługę wykonaną w
    lipcu? Czy jeśli wystawię ją 1. sierpnia, jest to traktowane jakbym w
    sierpniu wciąż prowadziła działalność? Przelew za tę fakturę wpłynie w
    sierpniu niezależnie od daty wystawienia. Nie chciałabym płacić
    niepotrzebnie ZUS-u za kolejny miesiąc.

    2) Czy mogę/muszę/powinnam zamykać konto firmowe (nic mnie nie kosztuje,
    mBank), jeśli tak, to do kiedy?

    3) Posiadam parę elementów wyposażenia (komputery itp) które chciałabym
    spieniężyć. Czy mogę sprzedać te graty osobie prywatnej, jeśli tak, to czy
    wystawiam jej fakturę VAT? Co z elementami wyposażenia poniżej 1k5, które
    się zwyczajnie przez ten czas zniszczyły i stoją, zepsute?

    4) Kiedy wpłacam ostatnią zaliczkę na PIT (uproszczony) i ostatni ZUS?

    pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi
    a.

  • 2. Data: 2007-07-30 10:48:27
    Temat: Re: likwidacja DG - pare pytan
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Spróbuję odpowiedzieć to co wiem.

    Dnia Mon, 30 Jul 2007 09:42:58 +0000, asiaque napisał(a):

> [...]
    > sierpniu wciąż prowadziła działalność? Przelew za tę fakturę wpłynie w
    > sierpniu niezależnie od daty wystawienia. Nie chciałabym płacić

    Teoretycznie nie ma problemu, ale.... czy jesteś pewien, że z ustawy VAT
    wynika, że masz prawo za usługę wykonaną w lipcu wystawić fakturę w
    sierpniu? Zwracam uwagę, że to nie ma nic wspólnego z faktem kończenia
    działalności. Jeśli jednak masz prawo wystawić fakturę za usługę lipcową w
    sierpniu, to jej wytawienie nie oznacza prowadzenia DG. Musisz wtedy
    jednak pamiętać aby wyrejestrowanie z VAT było z datą już po wystawieniu
    tej faktury.

    > 2) Czy mogę/muszę/powinnam zamykać konto firmowe (nic mnie nie kosztuje,
    > mBank), jeśli tak, to do kiedy?

    Nie zauważyłem żeby przepisy coś na ten temat mówiły. Nie wiem co mówi
    regulamin konta w mBanku.

> [...]
    > czy wystawiam jej fakturę VAT? Co z elementami wyposażenia poniżej 1k5,
    > które się zwyczajnie przez ten czas zniszczyły i stoją, zepsute?

    Osobie prywatnej możesz wystawić fakturę VAT, paragon fiskalny (gdy
    masz kasę), paragon zwykły (niefiskalny) lub nic. Jednak uważaj. To "itp"
    po słowie "komputery" może mieć duże znaczenie. Jeśli chodzi np o telefon
    radio, płyty CD, to będziesz musiał na koniec kupić kasę fiskalną.
    Wyposażenie poniżej 1,5 Kzł nigdzie nie wpisane możesz w zasadzie uznać za
    nieistniejące. Nikt nie będzie nigdy się nim zajmował.

    > 4) Kiedy wpłacam ostatnią zaliczkę na PIT (uproszczony) i ostatni ZUS?

    W lipcu za czerwiec. Nie wiem co się stanie gdyby pojawiły się jakieś
    dochody już w miesiącach po zamknięciu DG. Przy "zwykłych" zaliczkach po
    prostu trzeba byłoby zapłacić. Przy uproszczonych nie wiem.

  • 3. Data: 2007-07-30 12:48:30
    Od: asiaque <a...@w...hell.pl>

    Dzięki za odpowiedź. Dopytam:

    jureq <j...@x...to.z.adresu.xop.pl> wrote:

> [...]
    > po słowie "komputery" może mieć duże znaczenie. Jeśli chodzi np o telefon
    > radio, płyty CD, to będziesz musiał na koniec kupić kasę fiskalną.

    Zasadniczo nie zamierzam kupować kasy fiskalnej tylko po to, żeby ją od
    razu sprzedawać ;-> W zasadzie chodzi o sprzedaż głównie sprzętu
    komputerowego - komputer, monitor itp. Czy w takim przypadku również muszę
    walczyć z tą kasą?

    (I przy okazji - czy jeden "składnik" wyposażenia mogę przed sprzedażą
    "rozparcelować" i sprzedać na części?)

    > W lipcu za czerwiec. Nie wiem co się stanie gdyby pojawiły się jakieś
    > dochody już w miesiącach po zamknięciu DG. Przy "zwykłych" zaliczkach po
    > prostu trzeba byłoby zapłacić. Przy uproszczonych nie wiem.

    A nie w sierpniu za lipiec? Przecież w lipcu były jeszcze dochody.
    Co z ZUS-em?

    Pozdrawiam
    A.

  • 4. Data: 2007-07-30 13:27:21
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 30 Jul 2007 12:48:30 +0000, asiaque napisał(a):

> [...]
    > razu sprzedawać ;-> W zasadzie chodzi o sprzedaż głównie sprzętu
    > komputerowego - komputer, monitor itp. Czy w takim przypadku również muszę

    Z tym rodzajem sprzetu nie ma potrezby kupowania kasy. Limitu rocznego tę
    raczej nie przekroczysz.

    > (I przy okazji - czy jeden "składnik" wyposażenia mogę przed sprzedażą
    > "rozparcelować" i sprzedać na części?)

    Nie widzę przeszkód. Jedyna rada: jeśli coś jest w rejestrze środków
    trwałych, to żeby nie dodawać sobie pracy sprzedaj cały środek w jednym
    miesiącu kalendarzowym.

    > A nie w sierpniu za lipiec? Przecież w lipcu były jeszcze dochody.

    Sorry pomyliłem się - myślałem o zamknięciu DG z końcem czerwca. Jak
    zamykasz na 31 lipca to oczywiście o miesiąc później
    > Co z ZUS-em?
    Też miesiąc później.

    Jest jedna rzecz o którą nie pytasz, a powinieneś. Więc ja zapytam: czy
    zgłosiłeś już w Urzędzie Skarbowym zamiar sporządzenia remanentu
    końcowego? Jeśli nie , to sorry ale nie zamnkiesz działalności na dzien 31
    lipca, bo remanent tzreba zgłosić na bodajże tydzień wcześniej.

  • 5. Data: 2007-07-30 13:30:37
    Od: asiaque <a...@w...hell.pl>

> [...]
    > końcowego? Jeśli nie , to sorry ale nie zamnkiesz działalności na dzien 31
    > lipca, bo remanent tzreba zgłosić na bodajże tydzień wcześniej.

    Aha, czyli po ptokach ;)

    No cóż, to przynajmniej daje mi jeden miesiąc więcej na rozpoznanie sprawy.
    Dzięki za pomoc.

    Pozdrawiam
    A.

  • 6. Data: 2007-07-30 14:08:34
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik "asiaque" <a...@w...hell.pl> napisał w wiadomości

    > Aha, czyli po ptokach ;)
    >
    > No cóż, to przynajmniej daje mi jeden miesiąc więcej na rozpoznanie
    > sprawy.
    > Dzięki za pomoc.

    Nie wiem jaka jest teoria. Praktyka jest taka, że sie nie zgłasza i niczego
    to nie powoduje, przetestowane około 10-krotnie w różnych urzędach
    skarbowych.

    marekz

  • 7. Data: 2007-07-30 14:16:33
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 30-07-2007 o 16:08:34 MarekZ <m...@t...irc.pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "asiaque" <a...@w...hell.pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Nie wiem jaka jest teoria. Praktyka jest taka, ?e sie nie zg?asza i
    > niczego
    > to nie powoduje, przetestowane oko?o 10-krotnie w ró?nych urz?dach
    > skarbowych.

    Nie ma chyba nawet przpisu w KKS który by to penalizował?

  • 8. Data: 2007-07-30 20:42:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jul 2007, jureq wrote:

    > Spróbuję odpowiedzieć to co wiem.

    ...a ja skomentuję również w myśl tej samej zasady :)

> [...]
    > po słowie "komputery" może mieć duże znaczenie. Jeśli chodzi np o telefon
    > radio, płyty CD, to będziesz musiał na koniec kupić kasę fiskalną.

    s/musiał/musiała/
    ;)

    > Wyposażenie poniżej 1,5 Kzł nigdzie nie wpisane możesz w zasadzie uznać za
    > nieistniejące. Nikt nie będzie nigdy się nim zajmował.

    ...oczywiście, o ile nie jest to tak że są kupione relatywnie niedawno
    i ewentualna przypadkowa kontrola spyta dlaczego sprzęt kupiony
    w ostatnim kwartale DG znienacka gdzieś się "zapodział" :)

    A osobno trzeba dodać, że jeśli "coś" zostało zakupione na cele
    wewnętrzne (ST lub wyposażenie), odliczono VAT i pozostanie
    w ewidencji lub trzeba ująć w remanencie początkowym, to oczywiscie
    (do momentu PODOBNO planowanej nowelizacji) zdecydowanie trzeba sprzedać,
    żeby podatek *VAT* zapłacić od "wartości rynkowej" a nie "wartości
    nabycia"!
    Absurd, ale przepis jest jaki jest - można spokojnie sprzedać
    np. komputer np. na allegro, kupić *taki sam* i w ten sposób
    uniknąć zapłacenia zawyżonego VAT...
    Zastrzeżenie: IMO powyższe nie dotyczy oprogramowania.
    Skoro program jest traktowany *dla VAT* jak usługa, to pomysły
    z doliczaniem VAT go nie dotyczą.

    > W lipcu za czerwiec. Nie wiem co się stanie gdyby pojawiły się jakieś
    > dochody już w miesiącach po zamknięciu DG. Przy "zwykłych" zaliczkach po
    > prostu trzeba byłoby zapłacić. Przy uproszczonych nie wiem.

    Mam tzw. głupie pytanie - dosłowny cytat jest taki:
    +++
    6b. Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogš wpłacać zaliczki
    miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokoœci
    1/12 kwoty obliczonej, z zastrzeżeniem ust. 6h i 6i, przy zastosowaniu
    skali podatkowej [...]
    [...]
    6c. Podatnicy, którzy wybrali uproszczonš formę wpłacania zaliczek,
    sš obowišzani:
    [...]
    2) stosować uproszczonš formę wpłacania zaliczek przez cały rok podatkowy,
    ---

    Wzmianka o banku przywiodła taką uwagę: jak wiemy, "uboczne" przychody
    z DG mogą spokojnie mieć miejsce również po tzw. "zakończeniu DG",
    znaczy zaprzestaniu *prowadzenia*.
    Inaczej mówiąc, zakończenie prowadzenia nie oznacza ani końca uzyskiwania
    przychodów, ani końca ponoszenia kosztów (gwarancje jakieś trzeba
    obsłużyć, zwroty i inne reklamacje przyjąć...).
    W przypadku "normalnego opodatkowania" sprawa jest prosta: incydentalny
    przychód (np. ze sprzedaży byłego ST) powodował za czasów "deklaracyjnych"
    obowiązek złożenia incydentalnej deklaracji - oraz zapłacenia zaliczki,
    co jak mniemam nadal ma miejce (bo dlaczego by nie).

    Z powyższego wychodzi mi jedno - już wiecie co... niby jaki przepis
    określa, że tzw. "zamknięcie DG" miałoby uprawniać do zaprzestania
    wpłacania zaliczek w uproszczonym trybie?

    Nie piszcie mi że absurd ;) - powołuję się na literę prawa!

    Wybrała "formę uproszczoną"? - wybrała.
    Ma płacić zaliczki PRZEZ CAŁY ROK PODATKOWY? - ma płacić.
    Jak ma być inaczej, to ja poproszę o objaśnienie co przeoczyłem
    przy czytaniu ustawy :) - przyznaję, że przejrzałem (teraz,
    pod tym kątem, bo zasadniczo nigdy nie to nie interesował) po
    łebkach, więc szansa że czegoś nie dopatrzyłem jest spora.
    No to pytam: "czego nie dopatrzyłem??"

    Bo jeśli dobrze czytam, to ostatnia zaliczka będzie w grudniu...

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-07-30 20:53:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jul 2007, t...@o...pl wrote:

    > Dnia 30-07-2007 o 16:08:34 MarekZ <m...@t...irc.pl> napisał(a):
    [...o zgłaszaniu remanentów...]

    > Nie ma chyba nawet przpisu w KKS który by to penalizował?

    Hm, a to:
    +++
    Art. 80
    §1.Kto wbrew obowišzkowi nie składa w terminie właœciwemu
    organowi wymaganej informacji podatkowej,
    ---
    ...nie "podejdzie"?

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-07-30 21:27:12

    Dnia 30-07-2007 o 22:53:28 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > Art. 80
    > §1.Kto wbrew obowišzkowi nie składa w terminie właœciwemu
    > organowi wymaganej informacji podatkowej,

    Możliwe, nie zdefiniowali tego pojęcia więc pewnie wszytskie takie
    podpadają