  • 1. Data: 2004-02-10 07:47:34
    Temat: stypendium doktoranckie - podatek
    Od: "CBM Test" <b...@c...com.pl>

    Witam
    mam następujący problem. W latach 1995-99 pobierałem stypendium
    doktoranckie. W 2001 roku z powodu nie ukończenia studiów skreślono mnie z
    listy i zarządano zwrotu stypendium.

    W związku iż nie ukończenie studiów wynikało z przyczyn niezależnych ode
    mnie (śmieci promotora) rektor (na podstawie rozporządzenia MEN z 10.06.1991
    roku paragraf 13 pkt 2) zwolnił mnie ze zwrotu pobranego stypendium.

    W tym roku Urząd Skarbowy zażądał ode mnie korekty do PITU z 2001 roku i
    uwzględniania w nim stypendium, zapłaty podatku i odsetek!!!!!!

    Co mam zrobić w tej sytuacji
    z góry dziękuję za pomoc
    pozdrawiam
    Konrad

  • 2. Data: 2004-02-10 11:18:57
    Temat: Re: stypendium doktoranckie - podatek
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello CBM,

    Tuesday, February 10, 2004, 8:47:34 AM, you wrote:

> [...]
    > W tym roku Urząd Skarbowy zażądał ode mnie korekty do PITU z 2001 roku i
    > uwzględniania w nim stypendium, zapłaty podatku i odsetek!!!!!!

    Ile razy jeszcze zobaczę te 'śmieci promotora'?

    > Co mam zrobić w tej sytuacji

    Zapłacić.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2004-02-10 14:17:02
    Od: bromden <b...@g...pl.geen.spam>

    > W tym roku Urząd Skarbowy zażądał ode mnie korekty do PITU z 2001 roku i
    > uwzględniania w nim stypendium, zapłaty podatku i odsetek!!!!!!

    na jakiej podstawie US żąda korekty? dostales pismo?

    --
    bromden[at]gazeta.pl

  • 4. Data: 2004-02-10 23:57:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Feb 2004, CBM Test wrote:

    >+ Witam
    >+ mam następujący problem. W latach 1995-99 pobierałem stypendium
    >+ doktoranckie. W 2001 roku z powodu nie ukończenia studiów skreślono mnie z
    >+ listy i zarządano zwrotu stypendium.

    Stan faktyczny: otrzymałeś sumę X która miała być stypendium, masz
    zwrócić sumę X. W sumie zero dochodu zero podatku z tego tytułu.

> [...]
    >+ roku paragraf 13 pkt 2) zwolnił mnie ze zwrotu pobranego stypendium.

    To już NIE JEST stypendium, podatek się chyba jednak należy.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-02-11 07:45:50
    Od: "GARDU" <g...@W...interiaATUKROPKE.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > To już NIE JEST stypendium, podatek się chyba jednak należy.

    tylko, ze "darowizne dostal dzis a nie kiedys, wiec dochod przestal byc
    stypendium dzis, a nie w 2001, wiec przyjmujac slusznosc twojego rozumowania
    to odsetki karne sie nie naleza, lub liczyc je trzeba od dnia umorzenia,
    ktore potraktowacby trzeba jako darowizna. Inna sprawa jest to kto ma
    zaplacic podatek, bo na wiekszosci uczelni jest tak, ze doktoranci
    pobierajacy stypendia MUSZA prowadzic zajecia, w przeciwiestwie do tych co
    stypendiow nie pobieraja, wiec co zrobic w przypadku wlasnie takiej sytuacji
    gdy nie bylo rozprawy doktorskiej i doktorant jest wzywany do zwrotu ?
    naliczyc mu zalegle wynagrodzenie za prace i rozliczyc wstecznie w fiskusem?

  • 6. Data: 2004-02-11 09:27:40
    Od: "CBM Test" <b...@c...com.pl>

    No tak ale skoro to już nie było stypendium to dlaczego nie otrzymałem z
    Uniwerku PIT'u z informacją o uzyskanym dochodzie za 2001 rok. Tylko teraz w
    2004 US ściga mnie i chce odsetek...

  • 7. Data: 2004-02-11 18:53:40
    Od: "GARDU" <g...@W...interiaATUKROPKE.pl>

    Użytkownik "CBM Test" <b...@c...com.pl> napisał w wiadomości

    > No tak ale skoro to już nie było stypendium to dlaczego nie otrzymałem z
    > Uniwerku PIT'u z informacją o uzyskanym dochodzie za 2001 rok. Tylko teraz
    > 2004 US ściga mnie i chce odsetek...

    z jakiego tytulu US chce podatku? darowizny? i odseti chce liczyc od
    otrzymania stypendium, czy od umorzenia?

  • 8. Data: 2004-02-11 21:47:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2004, CBM Test wrote:

> [...]
    >+ No tak ale skoro to już nie było stypendium to dlaczego nie otrzymałem z
    >+ Uniwerku PIT'u z informacją o uzyskanym dochodzie za 2001 rok.

    Być może nie miał takiego obowiązku.
    Dla porówniania: dajmy na to że ktoś (ale obca dla ciebie osoba)
    zawiera z tobą umowę uzyczenia i pozwala ci za darmo mieszkać
    w swoim domu.
    Masz przychód i powinieneś zapłacić podatek, mimo że uzyczający
    wcale nie musi ci PITu wystawiać...
    Odpowiedz na pytanie GARDU - o jaki tytuł prawny chodzi.

    IMHO - art. 10.9 "inne źródła" z podatku dochodowego, ale
    nie darowizna. Niemniej... to wie tylko twój US i ty, my
    nie mamy pojęcia !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-02-11 21:52:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2004, GARDU wrote:
    [...]
> [...]
    >+ >
    >+ > To już NIE JEST stypendium, podatek się chyba jednak należy.

    Sprzeciw. IMHO to nie jest darowizna, wtedy nie podlegałoby
    pod podatek dochodowy; ale jako "zwolnienie ze zwrotu
    nienależnie pobranego dochodu" łapie się pod "inne źródła"
    w podatku dochodowym, art. 10.9 ustawy. Oczywiście mogę się
    mylić !

> [...]
    >+ to odsetki karne sie nie naleza, lub liczyc je trzeba od dnia umorzenia,
    >+ ktore potraktowacby trzeba jako darowizna.

    IMHO istnieją inne "możliwości potraktowania" :(

    >+ Inna sprawa jest

    A to nie wiem: może masz rację, czyli przychód jeszcze inaczej
    sklasyfikowany. Wtedy jest horror bo w rozliczenia wtrąca się
    jeszcze ZUS.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-02-12 08:21:18
    Od: "CBM Test" <b...@c...com.pl>

    > sklasyfikowany. Wtedy jest horror bo w rozliczenia wtrąca się

    Wielkie dzięki, za informacje, ale powiedzcie co można z tym zrobić i czy w
    ogóle coś....
    Rzecz jest dla mnie dość zadziwiająca, kiedy fizycznie otrzymywałem
    stypendium, nie dokonywałem żadnych odliczeń, nie korzystałem z ulg, bo nie
    była to rzecz opodatkowana, kiedy otrzymałem zwrot, również nie zrobiłem nic
    takiego bo UG nie wysłał mi PIT'a
    więc trochę mnie to wkurza....

    Poradźcie, tłuc się z US, szukać prawnika, czy odpuścić, gra toczy się o
    całkiem nie małą kwotę, bo suma stypendium to ponad 20 tyś, a od podatku
    chcą jeszcze odsetki za zwłokę....

    z góry dziękuję
    Konrad