  • 1. Data: 2002-11-04 09:19:33
    Temat: ulga odsetkowa
    Od: " " <t...@N...gazeta.pl>

    Moje pytanie dotyczy możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku
    faktycznie poniesionych w roku podatkowym wydatków na spłatę odsetek od
    kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji
    mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych &#8211; tzw. ulgi
    odsetkowej (zob. art. 26b updf)

    Czy zrywając umowę z kasą mieszkaniową i zwracając do urzędu skarbowego
    otrzymane z tego tytułu odliczenia za systematyczne gromadzenie oszczędności
    spełnia się warunek postawiony przez art. 26b, ust. 2, pkt. 7, ppkt. g updf?

    Art. 26b, ust. 2, pkt. 7, ppkt. g updf brzmi :
    Odliczenie [to] stosuje się, jeżeli podatnik lub jego małżonek nie korzystał
    lub nie korzysta z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków
    poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych na systematyczne
    gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku
    prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych
    przepisach.

    Pozdrowienia

  • 2. Data: 2002-11-04 12:04:25
    Temat: Re: ulga odsetkowa
    Od: a...@p...onet.pl

> [...]
    > spełnia się warunek postawiony przez art. 26b, ust. 2, pkt. 7, ppkt. g updf?

    Samo zerwanie umowy i zwrot ulgi na pewno nie spowoduje że nabędziesz
    prawo do odliczania odsetek od kredytu.
    Dożo lepiej będzie wyglądała twoja sytuacja jeśli poprosisz US
    o korektę PITow za poprzednie lata. W nowych pitach nie będziesz
    wykazywał odliczen z KM czyli będziesz mógł skorzystać z ulgi odsetkowej.
    Oczywiście nie musisz rozwiązywać umowy z KM czyli składasz podanie
    do US, czekasz na decyzje i spokojnie wpłacasz po 100 zł. do KM.
    Pamiętaj że niezależnie od rodzaju ulgi (odsetkowa/stara) możesz
    wziąć kredyt kontraktowy.

    Inna możliwość to twoi rodzice (lub teściowie) kupują mieszkanie jako
    współwłasność z tobą, ty wpłacasz pieniądze z KM oni zaciągają kredyt
    i odliczali odsetki, po zakupie mogą przekazać ci mieszkanie jako darowizne
    i oczywiście dalej spłacać kredyt.

    Pozdrawiam
    AR

  • 3. Data: 2002-11-05 08:30:18
    Od: " " <t...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > do US, czekasz na decyzje i spokojnie wpłacasz po 100 zł. do KM.
    > Pamiętaj że niezależnie od rodzaju ulgi (odsetkowa/stara) możesz

    Obawiam sie jednak, ze US zinterpretuje doslownie zapis (bo w cyt.art.
    stoi: "korzystal") i nie wiem czy mam jakiekolwiek z nimi szanse...

    pozdr

  • 4. Data: 2002-11-05 15:46:33
    Od: a...@p...onet.pl

    > Obawiam sie jednak, ze US zinterpretuje doslownie zapis (bo w cyt.art.
    > stoi: "korzystal") i nie wiem czy mam jakiekolwiek z nimi szanse...

    Zadzwoń do US i zapytaj sie jak sa interpretowane korekty zeznan
    za poprzednie lata.
    Składając korekty musisz złożyc nowy, poprawiony PITy
    Jesli US po pozytywnym zatwiedzeniu korekty podmienia stare PITy na nowe
    to zgodnie z nowymi zeznaniami bedziesz nalezal do tych co
    nie korzystali z ulgi w przeszlosci.

    Rozwiazanie ma jeden minus - ulge z KM będziesz musial
    oddac wraz z ustawowymi odsetkami.

    Pozdrawiam
    AR