  • 1. Data: 2006-10-02 22:11:39
    Temat: umowa o dzieło a 'podwykonawca'
    Od: "PiotrB." <p...@o...pl>

    Dzień dobry,

    Czy mogę zawrzeć umowę o dzieło w przypadku gdy
    owo dzieło będzie wymagało współpracy (autoryzacji) osoby trzeciej.

    Konkretnie: opracowuję projekt budowlany (rysuję itp. czyli
    wykonuję czarną robotę) a człowiek z uprawnieniami budowlanymi
    autoryzuje mi go (czywiście w trakcie opracowywania konsultuję
    się z nim).

    - Umowa zawarta bezpośrednio z inwestorem.
    - Ja wpisuję do rachunku koszty 20%.
    - Inwestor składa PIT11/8b i wpłaca do US za mnie zaliczkę 19% od dochodu.
    - Osoba autoryzująca wykazuje przychód za autoryzację w swojej DG (ok.
    10-20%).

    Czy to jest ok dla US?

    Byłaby to pojedyncza umowa, więc sprawa nie podpadająca pod
    prowadzenie działalności gospodarczej.
    Pomijamy kwestię czy można czy nie autoryzować projekty z punktu
    widzenia prawa budowlanego itp. To normalna praktyka.

    I dodatkowa sprawa. Czy i jaka jest różnica gdy
    a) inwestor jest osobą fizyczną - właścicielem nieruchomości,
    której dotyczy usługa tzn. działki,
    b) inwestor jest firmą (tu jak myślę nie ma żadnego problemu)

    Piotr