  • 11. Data: 2010-10-12 20:50:55
    Temat: Re: umowa o dzieło - cuda tuska?
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Bo szukasz "prostej" konstrukcji, a ona jest "odwrotna" i na dodatek
    > warunkowa, dokładnie tak jak w cytacie; pierwszy krok pochodzi z ustawy
    > o SUS i ma postać mniej więcej "jak coś jest zaliczone do DG w rozumieniu
    > PDoOF to podpada pod ZUS",

    nadinterpretujesz trochę... :-)
    przekopałem się (za twoją radą) przez ustawy (wziąłem ją w garść :-))
    w ustawie o SUS stoi dokładnie:
    "6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie
    przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów
    szczególnych;"

    a czy te "przepisy" to ustawa oPDoOF czy też ustawa oSDG, tego nie
    wiadomo...
    jeśli przyjmiemy, że oPDoOF, to mamy tak, jak napisałeś, ale
    sprecyzujmy:
    ^^^^^^^^^^
    art.5a, pkt 6.
    "Ilekroć w ustawie jest mowa o:...działalności gospodarczej albo
    pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to
    działalność zarobkową:... prowadzoną we własnym imieniu bez względu na
    jej rezultat, w sposób zorganizowany i
    ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych
    przychodów ze źródeł
    wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9"
    ^^^^^^^^^^
    zajrzyjmy tam gdzie nas kierują:
    art.10, ust.1, pkt 2:.
    Źródłami przychodów są:...2) działalność wykonywana osobiście,..."
    ^^^^^^^^^^
    a co to jest "działalność wykonywana osobiście"?
    art.13.pkt 8a.
    "Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w
    art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się... przychody z tytułu wykonywania
    usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane
    wyłącznie od: ...osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą,
    osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki
    organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej"
    ^^^^^^^^^^
    no więc mamy prosty wynik: świadcząc usługi na podstawie umowy o
    dzieło wyłącznie na rzecz przedsiębiorców, nie prowadzimy działalności
    gospodarczej... (zaznaczam: w rozumieniu tylko tejże ustawy!!!)

    sprawa komplikuje się jeśli przyjmiemy, że SUS mówiąc o "przepisach o
    działalności gospodarczej lub innych przepisach szczególnych", ma na
    myśli też inne ustawy, niż tylko oPDoOF, chociażby wspomnianą ustawę
    oSDG,
    gdzie stoi tylko tyle:
    art.2
    "Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza,
    budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i
    wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana
    w sposób zorganizowany i ciągły."

    no i co ustawodawca piszący ustawę o SUS miał na myśli???
    może są jakieś interpretacje, wyroki sądów, które naprowadzą na
    trop... ma ktoś jakieś źródło???

    pozdrawiam
    s_13

  • 12. Data: 2010-10-12 21:36:41
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 12.10.2010 22:50, s_13 pisze:

    > no i co ustawodawca piszący ustawę o SUS miał na myśli???

    Kasę, misiu, kasę, parafrazując jednego ze skazanych (?) trenerów piłki
    kopanej.

    --
    Tomek

  • 13. Data: 2010-10-12 21:49:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Oct 2010, s_13 wrote:

    > a czy te "przepisy" to ustawa oPDoOF czy też ustawa oSDG, tego nie
    > wiadomo...

    Hm... albo zmienili, albo mi dzwoniło niedokładnie. To o czym myślałem
    widzę wymienione tylko dla wolnych zawodów: "z której przychody sš
    przychodami z działalnoœci gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym od osób fizycznych;"
    Tak czy inaczej thx za korektę :)

> [...]
    > dzieło wyłącznie na rzecz przedsiębiorców, nie prowadzimy działalności
    > gospodarczej... (zaznaczam: w rozumieniu tylko tejże ustawy!!!)

    Ano.

> [...]
    > działalności gospodarczej lub innych przepisach szczególnych", ma na
    > myśli też inne ustawy, niż tylko oPDoOF, chociażby wspomnianą ustawę

    Też zgoda.
    Starałem się to zaznaczyć: wyłączenie spod ZUS *wymaga*, aby dana
    czynność nie była zaliczona DG, ale *nie* gwarantuje tego.

    > no i co ustawodawca piszący ustawę o SUS miał na myśli???

    Pewnie sam tego nie wie. I co gorsza to nie jest żart...

    pzdr, Gotfryd