  • 1. Data: 2004-02-27 08:41:18
    Temat: umowa zlecenie
    Od: "CHRIS" <j...@p...onet.pl>

    Witam

    jak to jest z umowa zlecenie? zalozmy, ze jestem zatrudniony na umowe o
    prace i mam jakas umowe zlecenie. ile tak naprawde taka umowa kosztuje
    zleceniodawce tzn ile placi zusu i podatku. I jaka kwota okresla wartosc tej
    umowy - brutto, netto.
    Chodzi mi dokladnie o zastapienie umowy zlecenie np faktura i ile powinna
    wynosic ta faktura (netto ma sie rownosc wszystkim kosztom zleceniodawcy
    zwiazanym z umowa zlecenie)

    Dziekuje z gory za pomoc
    Chris

  • 2. Data: 2004-02-27 11:17:02
    Temat: Re: umowa zlecenie
    Od: efk@ <e...@w...pl>

> [...]
    > wynosic ta faktura (netto ma sie rownosc wszystkim kosztom zleceniodawcy

    To zależy od tego:
    1) Czy umowa o pracę opiewa na kwotę co najmniej 824,-zł (brutto) - (najniższe
    wynagrodzenie od 1.01.04 r.)
    2) Na jaką kwotę jest zawarta umowa zlecenia
    3) Czy umowa zlecenia jest zawarta z tym samym pracodawcą, z którym jest zawarta
    umowa o pracę , czy z obcym z zewnątrz
    4) Czy umowa zlecenia jest wykonywana w siedzibie zleceniodawcy

    ad. 1) Jeśli um.-zlec. jest = lub powyżej 824,- to płaci się tylko składkę zdrowotną
    i zaliczke na pod.doch. Praktycznie zleceniodawca nie ponosi żadnych kosztów
    dodatkowych poza wynagrodzeniem brutto minus skł. zdrowotna i zaliczka. Jeśli
    poniżej 824,- to wszystkie składki + podatek. Wtedy zleceniodawca płaci dodatkowo
    swoją część składek na ubezpieczenie społeczne. W obydwu przypadkach ubezpieczenie
    chorobowe jest dobrowolne i najczęściej pomijane (trzeba złożyć zleceniodawcy
    pisemne oświadczenie, że rezygnuje się z ubezpieczenia chorobowego).
    ad. 2) W zależności od kwoty umowy zlec. oblicza się wysokość składek i podatek. Im
    niższa kwota umowy, tym niższe składki.
    ad. 3) U tego samego pracodawcy płaci sie wszystkie składki, a przy kwocie powyżej
    824,- dodatkowo zleceniodawca płaci składkę na FP (minimalna).
    ad. 4) W przypadku pracy wykonywanej poza siedzibą zleceniodawcy nie płaci się
    składki wypadkowej (składka płacona przez zleceniodawcę).

    Wartość umowy zlecenia zawsze ma opiewać kwotę brutto.
    Jeśli chodzi o zastąpienie umowy fakturą, to trzeba mieć np. swoją usługową
    działalność gospodarczą, w ramach której można wykonać zlecenie (spisuje sie wtedy
    osobna umowę na wykonanie danej pracy), za które wystawiana jest faktura. Jeśli nie
    ma działalności, to jedyna formą jest umowa zlecenia.
    Koszty takiej umowy trzeba obliczyć zgodnie z zasadami j.w.
    Pozdrawiam
    efk@
    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 3. Data: 2004-02-27 14:52:50
    Od: "Marta Nowakowicz" <r...@g...pl>

    Witam.
    Przy zleceniach jest parę zasad.
    Postaram sie kolejno i w miarę prosto:
    Generalne zasady dla umów z obywatelami RP: koszty uzyskania przychodu (KUP)
    20% (chyba, że jest to umowa z prawami autorskimi - wtedy 50%), podatek 19%.

    1. Studenci do 26 roku życia- płaci się tylko podatek czyli np.:
    Brutto 1000,00
    KUP 1000,00*20% = 200,00 zł
    Podstawa opodatkowania: 1000,00 - 200,00 zł = 800,00 zł
    Podatek: 800,00 zł * 19% = 152,00 zł
    Do wypłaty: 1000,00 zł - 152,00 zł

    CAŁKOWITY KOSZT UMOWY = 1000,00 zł

    2.Prowadzący działalność albo/i Osoba zatrudniona w innym zakładzie pracy z
    wynagrodzeniem równym lub wyższym minimalnemu (824 zł - nie ważny etat, może
    być nawet 1/20 ale osoba ta MUSI mieć brutto 824 zł) - wtedy oprócz podatku
    także zdrowotne 8,25%
    Brutto 1000,00 zł
    Zdrowotne w całości(8,25%): 1000,00 zł * 8,25% = 82,50 zł
    Zdrowotne odliczane od podatku (7,75%): 1000,00 zł * 7,75% = 77,50 zł
    KUP: 1000,00 * 20% = 200 zł
    Podstawa opodatkowania: 1000,00 - 200,00 zł = 800,00 zł
    Podatek: (800,00 zł * 19%) - 77,50(zdrowotne 7.75%) = 74,50 zł
    Do wypłaty: 1000,00 zł - 74,50 zł - 82,50 zł = 843,00 zł

    CAŁKOWITY KOSZT ZLECENIA: 1000,00 zł

    3. Osoba, która nie ma innych źródeł dochodu - podatek i składki ZUS tak jak
    z umowy o prace czyli: przyznaję, że tego jest strasznie dużo i próbowałam to
    tu wpisać. W każdym razie najprościej obliczyć koszt dla zleceniodawcy
    dodając do brutto minimum 18,86% gdyż to jest najniższy % składek ZUS jakie
    zleceniodawca dodatkowo opłaca od umowy czyli dla naszego 1000,00 zł
    koszt umowy to minimum 1'188,60 zł.

    Pozdrawiam
    Marta Nowakowicz
    ps. może następnym razem oszczędzę szczegółów?

  • 4. Data: 2004-02-28 23:02:37
    Od: "CHRIS" <j...@p...onet.pl>

    Dziekuje bardzo za wyjasnienia, umowa bedzie z kims innym niz pracodawca
    wiec nie oplaca sie kombinowac z dzialalnoscia :)

    Pozdrawiam
    Chris