  • 1. Data: 2008-02-14 20:34:17
    Temat: vat w kup
    Od: marjek <m...@N...pl>

    Witam,

    Mam mały problem z zaliczeniem vatu w kup.
    Ponieważ mam sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną to część vatu z kosztów
    rozliczam na zasadzie proporcji.
    Działalność rozpocząłem w ubiegłym roku.
    Wyliczyłem szacunkowo proporcję i tak rozliczyłem vat.
    Tego nieodliczonego nie wrzuciłem w kup (nie wiem czy prawidłowo).
    Teraz po zakończonym roku mogę wyliczyć właściwą proporcję i odpowiednio
    skorygować vat za 2007 - tak zrobię (w kwietniu bo rozliczam się
    kwartalnie).
    Czy wtedy (kwieceń 2008) mogę wrzucić ten nieodliczony vat w kup, czy
    powinenem zrobić to wcześniej? A może wcale nie mogę go zaliczyć do kosztów?
    Sam już nie wiem.
    Może coś podpowiecie.

    Pozdrawiam,
    Marek.

  • 2. Data: 2008-02-14 22:21:46
    Temat: Re: vat w kup
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Feb 2008, marjek wrote:

> [...]
    > rozliczam na zasadzie proporcji.
    > Działalność rozpocząłem w ubiegłym roku.
    > Wyliczyłem szacunkowo proporcję i tak rozliczyłem vat.

    Moment, moment.
    Rozumiem że ten szacunek *uzgadniałeś* z USem?

    Profilaktycznie:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...artykuł 90 ustęp 8.

    Zacytuję:
    +++
    8. Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osišgnęli obrotu,
    o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku
    podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku
    naliczonego podlegajšcej odliczeniu od kwoty podatku należnego
    przyjmujš proporcję wyliczonš szacunkowo, według prognozy uzgodnionej
    z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

    9. Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu
    do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby
    niereprezentatywna.
    ---
    > Tego nieodliczonego nie wrzuciłem w kup (nie wiem czy prawidłowo).

    To jest "pytanie Maddy" (nie dla Maddy, tylko jej): a jaka kara grozi
    za późniejsze uznanie jakiegoś wydatku za koszt, jeśli w momencie
    jego poniesienia spełniał on wymogi dla KUP?

    > Teraz po zakończonym roku mogę wyliczyć właściwą proporcję i odpowiednio
    > skorygować vat za 2007 - tak zrobię (w kwietniu bo rozliczam się kwartalnie).
    > Czy wtedy (kwieceń 2008) mogę wrzucić ten nieodliczony vat w kup,

    IMO nie, bo koszty trzeba przypisać do właściwego roku!!
    Kolejna ustawa tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Nie widzę przeszkód, żeby dopisać je do KPiR za 2007 rok....

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-02-14 23:23:59
    Od: marjek <m...@N...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Moment, moment.
    > Rozumiem że ten szacunek *uzgadniałeś* z USem?

    Tak, oczywiście. Proporcja uzgodniona, protokół spisany.

    > Nie widzę przeszkód, żeby dopisać je do KPiR za 2007 rok....

    Ehh, najchętniej to bym to zostawił tak jak jest. Muszę to zaliczać w kup?

    M.

  • 4. Data: 2008-02-15 21:40:32
    Od: k...@p...onet.pl

    > Ehh, najchętniej to bym to zostawił tak jak jest. Muszę to zaliczać w kup?
    >
    > M.

    Nie musisz - możesz.
    Co do kosztów - masz wybór. Jesli chcesz koniecznie płacić wyższy niż nalezny
    podatek - twoja sprawa. Posiadasz dokument - fakturę - została
    zaewidencjonowana .Co do ew. przychodów - wyboru nie ma .

    Pzdr- Kriss

  • 5. Data: 2008-02-16 21:42:05
    Od: marjek <m...@N...pl>

    k...@p...onet.pl napisał(a):

> [...]
    > podatek - twoja sprawa. Posiadasz dokument - fakturę - została
    > zaewidencjonowana .Co do ew. przychodów - wyboru nie ma .

    Pozwolę sobie jeszcze powrócić do tematu - może ktoś rozlicza się taką
    metodą i coś jednak podpowie z własnego doświadczenia.
    Czy ten vat nieodliczony (wynikający z ustalonej proporcji) należy
    zaliczać w kup co miesiąc, czy w miesiącu w którym składam deklarację
    vat (a składam co kwartał), czy może po zakończonym roku - po dokonaniu
    korekty zgodnie z art. 91 ustawy vatowskiej?
    Ustawa o pdof nic nie mówi na temat terminów.
    Najbardziej to ten koniec roku by mi pasował, ale czy mogę tak zrobić?
    Marek.

  • 6. Data: 2008-02-19 19:45:17
    Od: marjek <m...@N...pl>

> [...]
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    > Nie widzę przeszkód, żeby dopisać je do KPiR za 2007 rok....

    Datarłem do 2 pism, które opisują taki problem (Pismo z dnia 2 czerwca
    2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni I-2/423-0002/06 Skutki rocznej
    korekty VAT oraz Pismo z dnia 18 kwietnia 2006 r. Pierwszy Urząd
    Skarbowy w Tarnowie PD 1-4/423-2/06/GŁ Skutki rocznej korekty VAT).
    Otóż wynika z nich, że "Deklarację VAT za styczeń składa się do dnia 25
    lutego, a zatem korekty VAT dokonuje się w lutym, tj. w deklaracji
    składanej w lutym. Deklarację CIT składa się natomiast do dnia 20
    następnego miesiąca, a zatem korekta VAT dokonana w lutym powinna być
    wykazana w deklaracji CIT za miesiąc luty składanej w marcu. Jeżeli
    podatnik dokonuje korekty odliczonego podatku od towarów i usług w
    deklaracji VAT składanej w lutym, to przychody i koszty podatkowe
    wynikające z korekty powinien wykazać w deklaracji CIT-2 za miesiąc luty
    składanej do 20 marca.".

    Więc wychodzi na to, że:
    - każdy zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną należy
    wpisać do kpir w cenie netto+vat niepodlegający odliczeniu (zgodnie z
    proporcją)
    - po zakończonym roku w deklaracji VAT-7 dokonać korekty (do 25 lutego
    gdy rozliczmy się miesięcznie, do 25 kwietnia jak kwartalnie) i w dacie
    złożenia deklaracji wpisać do kpir skorygowany vat jako koszt (lub
    przychód - zależy co wyszło) zaliczając go do roku bieżącego.

    Jeśli się mylę - korygujcie.
    Jak nie - niech zostaje w googlach dla potomności ;)

    Pozdrawiam,
    Marek.

  • 7. Data: 2008-02-19 21:22:10
    Od: marjek <m...@N...pl>

    marjek napisał(a):
    > Datarłem do 2 pism, które opisują taki problem (...)

    To żeby nie było za łatwo jeszcze kolejne 2 grosze do tematu:
    "W komentarzach do ustaw podatkowych można jednak spotkać się ze
    stanowiskiem, że w tym wypadku ma zastosowanie art. 15 ust. 4 ustawy o
    VAT i że koszt z tytułu VAT, który pojawia się na skutek korekty
    rocznej, powinien obciążać koszty tego roku, którego korekta dotyczy
    (tak "Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych" pod
    red. Włodzimierza Nykiela i Adama Mariańskiego, ODDK, Gdańsk 2007, str.
    205, oraz "Podatek dochodowy od osób prawnych. Rok 2007" pod red.
    Janusza Marciniuka, C.H. Beck, Warszawa 2007, str. 560)."