  • 11. Data: 2004-01-07 01:31:39
    Temat: Re: wspólnoty mieszakniowe nie odsprzedają mediów swoim członkom
    Od: "Marek" <d...@p...com>

    Użytkownik "m t" <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:btf90c$t7n$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > VAT, czyli wyszczególnienie kwot netto i podatku.
    > Faktury VAT nie ma, bowiem wspólnota ma zwolnienie podmiotowe. Na dodatek
    > rozliczenie ciepła nie stanowi sprzedaży (obrotu), więc nie może być
    > rozliczane rachunkiem tylko innym (wewnętrznym) dowodem księgowym.
    > Najemca np. lokalu użytkowego domaga się od wynajmującego (gminy) faktury
    za
    > czynsz i opłaty eksploatacyjne. Nota księgowa przyjmowana jest więc jako
    > wartość "netto" do której gmina dolicza 22% VAT. I stąd mamy to dublowanie

    A takie rozwiązanie:
    Najemca dostaje fakturę na czynsz i wszystko inne co zależy od właściciela
    (gminy) a za energię - notę księgową :-)
    Dlatego, że::
    1. fakturę na energię możnaby wystawić gdyby gmina była sprzedawcą energii
    bądź mogła refakturować,
    2. można pobierać opłaty za energię od najemcy (oprócz czynszu) ale są to
    opłaty niezależne od właściciela lokalu i muszą być pobierane w takiej
    wysokości jaką zapłacił właściciel. Tu nie jestem do końca pewny bo mam
    stary tekst ustawy o ochronie praw lokatorów...

    > Zerknijcie proszę tu:
    > http://www.izbaskarbowa.lodz.pl/index.php?page=know&
    id=596
    > Ciekaw jestem Waszego zdania - co teraz mają zrobić wspólnoty mieszkaniowe
    > Łodzi, te które zrezygnowały (bo wg. interpretacji izby skarbowej musiały)
    > zwolnienia podmiotowego, a może raczej wmówiono im, że przekroczyły limit
    > 10.000 euro?
    >
    > Pozdrawiam,
    >
    > Maciej Tertelis

    Aż tak źle to nie jest bo zamiast not księgowych wstawiać mogą faktury :-)
    A na poważnie to ciągle czekamy na odpowiedź Piotra R.co to za pismo MF z
    dnia 23.12.2003 r. nr PP1-811/912/03/JW
    Może mogłyby owe wspólnoty na nie się powołać?

    Marek

  • 12. Data: 2004-01-07 21:54:35
    Od: "m t" <a...@N...gazeta.pl>

    Marek <d...@p...com> napisał(a):

> [...]
    > wysokości jaką zapłacił właściciel. Tu nie jestem do końca pewny bo mam
    > stary tekst ustawy o ochronie praw lokatorów...

    Podoba mi się!
    Na czuja sądzę, że powołanie się na OchrPrLokU jest OK.
    Jak znajdę argumenty przeciw - dam znać.
    dzięki Marek,
    Pozdrawiam,
    maciej

  • 13. Data: 2004-01-07 22:02:13
    Od: "m t" <a...@N...gazeta.pl>

    > Ale żeby refakturować trzeba mieć fakturę
    > + VAT, czyli wyszczególnienie kwot netto i podatku.
    >
    > ....i licznik. W tym względzie wyroki sądów (a chyba i SN się
    > wypowiadał) są bezwzględnie proste: refakturować, czyli "odsprzedawać"
    > coś do czego nie ma się uprawnień/koncesji/... można tylko wtedy
    > jeśli:
    > - robi się to bez zysku
    > - robi się to na podstawie *pomiaru*. Nie może być ryczat
    > ani oszacowanie, a "podzielnik" może być wszystkim - ale
    > licznikiem nie jest :]

    Witaj Gotfryd,
    Rzeczywiście, ryczałt to nie pomiar. Czy podstawa prawna do ww. znajduje się
    w ustawie o zaopatrzeniu w ciepło? Gdyby Ci nie sprawiło większych problemów
    wskazać artykuł, a może i wyroki SN o których piszesz - byłbym zobowiązany,

    Pozdrawiam serdecznie,
    Maciej

  • 14. Data: 2004-01-07 22:02:48
    Od: "m t" <a...@N...gazeta.pl>

  • 15. Data: 2004-01-08 09:37:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Jan 2004, m t wrote:
    [...]
    >+ Rzeczywiście, ryczałt to nie pomiar. Czy podstawa prawna do ww. znajduje się
    >+ w ustawie o zaopatrzeniu w ciepło?

    Nie. Postawa prawna w postaci zapisu że tak ma być... nie istnieje :),
    podobnie jak inne przypadki z powodu których Maddy tu i na .prawo
    "ustawia" niektórych dyskutantów :)
    Stan jest taki: FORMALNIE aby wystawić fakturę VAT na koncesjonowane
    lub opisane innymi wymogami towary i usługi trzeba owe wymogi
    spełnić. Ale drogą dedukcji (pewnie z zahaczeniem o artykuł
    5.4 i .4a ustawy o VAT "i inne przepisy") podatnicy - a w ich
    obronie również NSA i SN :) - uznali że wolno stosować takie
    coś jak "refaktura", przy czym SN (zdaje się że w odpowiedzi
    na pytanie prawne NSA :)) określił warunki które opisałem.

    >+ Gdyby Ci nie sprawiło większych problemów
    >+ wskazać artykuł,

    Jak widać - nie ma !

    >+ a może i wyroki SN o których piszesz - byłbym zobowiązany,

    Hm...
    Wyszukuję zapiski z mojego HDD:
    - uchwała 7 sędziów SN z 15 października 1998 r (dotyczyło refakturowania
    OC samochodu przy leasingu - US chciał VATu od tej kwoty :))
    - wyrok NSA z 25 października 2001 (III SA 1466/00; niepublikowany)
    właśnie wskazano to co podawałem :) (art.5.4), wyrok był
    wspominany w artykule Gazety Prawnej z 12 lipca 2002 nr 134/739
    (zresztą w tym artykule powymieniano chyba wszystkie te
    które znajduję :))

    zaś wyroki:
    - NSA z 25 października 2000 r. III SA 1853/99; niepublikowany
    - NSA z 28 lutego 2001 r., SA/Sz 1778/99; niepublikowany
    ...były w kwestiach dopuszczalności refaktury mimo że nie
    ma się formalnych uprawnień do danej sprzedaży.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)