  • 1. Data: 2003-12-30 12:41:24
    Temat: Rozliczenie strat z ubiegłych lat ???
    Od: "Mariusz" <M...@o...pl>

    Prowadzę DG i w ubiegłych latach byłem na minusie (miałem stratę) czy w
    roku 2004 mogę chociaż część z tych pieniędzy odzyskać? Czy można to jakoś
    rozpisać w PIT 5, w tym który wyślę 20 lutego, gdzie i jak to wpisać.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Mariusz

  • 2. Data: 2003-12-30 19:21:10
    Temat: Re: Rozliczenie strat z ubiegłych lat ???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Dec 2003, Mariusz wrote:

> [...]
    >+ rozpisać w PIT 5, w tym który wyślę 20 lutego, gdzie i jak to wpisać.

    Znaczy: będziesz już miał dochód ?
    No to korzystasz z:
    ++++
    3. O wysokość straty ze źródła przychodów poniesionej w roku podatkowym
    można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po
    sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia
    w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 proc. kwoty tej straty.
    ----

    "Stare" przepisy (30%) zdaje się już "wyszły z mody" :), więc pozostaje
    ci ustalić z jakich lat i ile masz straty - i odliczać.
    Masz np. 2000 straty za 2002 rok i 5000 straty za 2003 - no to
    "przysługuje" ci na 2004: 2000*50% + 5000*50% = 1000 + 2500 = 3,5 kzł
    odliczenia.
    Nie powiedz że przeoczyłeś pole 32 na pierwszej stronie PIT-5 - nie
    uwierzę :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2003-12-31 09:49:03
    Od: "Mariusz" <M...@o...pl>

    > Masz np. 2000 straty za 2002 rok i 5000 straty za 2003 - no to
    > "przysługuje" ci na 2004: 2000*50% + 5000*50% = 1000 + 2500 = 3,5 kzł
    > odliczenia.

    Czyli będę mógł odliczyć tylko 50% czy w następnych latach będę mógł
    odliczyć resztę, czy już nie?

    > Nie powiedz że przeoczyłeś pole 32 na pierwszej stronie PIT-5 - nie
    > uwierzę :)

    Niestety przeoczyłem :( i co teraz? wtopa ? wysyłanie kilkudziesięciu
    korekt, czy mogę to pole zacząć wypełniać w PIT 5 za styczeń 2004 roku?
    Rozumiem że na pewno mogę wpisać stratę za 2003 rok, ale 2002 już nie?
    Jak to wypełnić, wpisuję całą zsumowaną kwotę straty za ubiegłe lata, czy
    jakoś to rozbijam czy wpisuje tylko 50 % ?

    Bardzo proszę o pomoc, dodam tylko że dochód będę miał ale niewielki, czy
    już mogę i czy opłaca mi się rozliczać straty z ubiegłych lat (może dopiero
    wtedy gdy dochód będzie duży ?)

    Mariusz

  • 4. Data: 2003-12-31 10:33:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Dec 2003, Mariusz wrote:

> [...]
    >+ > odliczenia.
    >+
    >+ Czyli będę mógł odliczyć tylko 50% czy w następnych latach będę mógł

    Oczywiście będziesz mógł.
    Przeczytaj w końcu ten kawałek ustawy :) - przez pięć lat licząc
    *każdą stratę OSOBNO*. Czyli stratę z 2001 możesz rozliczać w 2002,
    2003, 2004, 2005, 2006. Skoro w 2003 i 2003 nie mogłeś (bo nadal
    miałeś stratę) to pozostaje ci do manewru 2004..2006.

> [...]
    >+ > uwierzę :)
    >+
    >+ Niestety przeoczyłem :( i co teraz? wtopa ? wysyłanie kilkudziesięciu

    Zaraz - pisałeś że "dotąd miałeś straty", to kiedy miałeś korygować ??
    No i nie ma *przymusu* rozliczenia straty zaraz: jeśli np. w 2003 miałeś
    na tyle mały dochód, że nie opłaca ci się odliczać straty, to może
    spokojnie czekać na lepsze czasy. Ryzykujesz tylko że "przepadnie" :)

    IM*H*O - nie ma również przeciwwskazań, żeby "wrzucić" stosowną część
    strat dopiero w rozliczeniu rocznym. W końcu masz prawo uznać że
    dopiero nadzwyczajny dochód w grudniu spowodował że część straty
    chcesz odliczyć - a "nadzwyczajność" polega na tym że nie masz
    straty w wysokości 50 000 zł :)

    >+ czy mogę to pole zacząć wypełniać w PIT 5 za styczeń 2004 roku?
    >+ Rozumiem że na pewno mogę wpisać stratę za 2003 rok, ale 2002 już nie?

    Tłumaczę wielkimi literami że masz 5 lat *od czasu powstania straty* !
    Czyli stratę z 2002 możesz rozliczyć *według własnego uznania* w latach
    2003, 2004...2007 !

    >+ Jak to wypełnić, wpisuję całą zsumowaną kwotę straty

    Musisz sobie policzyć "na boku" !
    Wpisujesz tylko tyle, ile:
    - możesz, a ograniczenia są dwa:
    -- limit 50% strat "łapiących się"
    -- wartość dochodu
    - chcesz z tego co możesz (powyżej)

    >+ za ubiegłe lata, czy
    >+ jakoś to rozbijam czy wpisuje tylko 50 % ?

    Na formularzu PIT-5 NIE MA szczegółowej rozpiski :)
    SAM sobie zrób formularz "pomocniczy" ;) ! No i oczywiście należy
    zacząć od "wtapiania" najstarszych strat.

    >+ Bardzo proszę o pomoc, dodam tylko że dochód będę miał ale niewielki, czy

    ..za 2003 rok ?

    >+ już mogę i czy opłaca mi się rozliczać straty z ubiegłych lat (może dopiero
    >+ wtedy gdy dochód będzie duży ?)

    ...a jak go nie będzie 5 lat, to "strata przepadnie". Nie ma
    mocnych żeby to przewidzieć - twoje ryzyko.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2003-12-31 11:21:24
    Od: "Mariusz" <M...@o...pl>