  • 1. Data: 2005-09-26 21:51:44
    Temat: 'wykupienie' lokatorskiego, sprzedaz wlasnosciowego - podatek dochodowy?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Mam pytanie - czy zmiana statusu z lokatorskiego na własnościowe liczy
    się jako 'nabycie własności'?

    Może konkretnie: chcę wykupić mieszkanie, sprzedać je i nabyć domek
    kawałek pod Warszawą.

    Jest to kawałek drogi, więc różnica między wartością mieszkania oa
    kosztem zakupu tamtej upatrzonej nieruchomości to jakieś 70-100 tysięcy.

    Więc jeśli już płaciłbym podatek dochodowy, to 'najwyżej' 10% od tej
    różnicy (ewentualnie minus jeszcze koszt wykupu mieszkania).

    Ale mieszkanie lokatorskie posiadam (tzn. jestem 'głównym lokatorem' i
    członkiem spółdzielni) od ponad 5 lat.

    Czyli płaciłbym dochodowy od różnicy, czy nie? I dlaczego?

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 2. Data: 2005-09-27 22:31:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Sep 2005, Andrzej Lawa wrote:

    > Ave!
    >
    > Mam pytanie - czy zmiana statusu z lokatorskiego na własnościowe liczy się
    > jako 'nabycie własności'?

    IMHO zdecydowanie nie.
    Posiadacz własnościowego spółdzielczego prawa do mieszkania właścicielem
    mieszkania nie jest i już. To jest "nabycie prawa o którym mowa
    w art. 10.8.b" :)
    Jednak jeśli rozumiem ideę :) pytania to ustawa o podatku dochodowym
    w wielu miejscach zrównuje nabycie i sprzedaż mieszkania oraz
    własnościowego prawa do mieszkania; wiesz i szukasz dziury w całym ;),
    bo zaliczenia prawa lokatorskiego do tej samej kategorii nie ma...

> [...]
    >
    > Więc jeśli już płaciłbym podatek dochodowy, to 'najwyżej' 10% od tej różnicy
    > (ewentualnie minus jeszcze koszt wykupu mieszkania).

    No to pasuje.

    > Ale mieszkanie lokatorskie posiadam (tzn. jestem 'głównym lokatorem'
    > i członkiem spółdzielni) od ponad 5 lat.
    >
    > Czyli płaciłbym dochodowy od różnicy, czy nie? I dlaczego?

    ...bo spółdzielcze lokatorskie prawo do mieszkania nie występuje
    w ustawie kontekście zrównania z prawem własności, a dokładniej
    nie pasuje do owego "przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości
    i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c)" ?
    Odwrotna relacja jest.... (sprzedaż prawa własnościowego w celu
    nabycia lokatorskiego), to nie ja wymyślałem ów przepis jakby
    co :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-10-01 02:47:47
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    [ciach]

    > No to pasuje.

    Super... Na każdym kroku podatki...

    Dzięki za potwierdzenie obaw, że jednak trzeba...

    Bez obaw - nie podejrzewam Cię ;)