    From: Slawek <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: wykupienie nieruchomości przez Skarb Państwa - GDDKiA
    Date: Sat, 21 Apr 2012 12:47:29 -0700 (PDT)

    Witam,

    Sytuacja:
    Moja matka w wyniku postępowania spadkowego w 1997r nabyła
    nieruchomość (ziemia) po swoim ojcu, ale była to współwłasność - kilka
    hektarów miało 10 współwłaścicieli, jedna Księga Wieczysta. Oczywiście
    każdy "od zawsze" użytkuje swój kawałek, ale była to współwłasność.
    W 2006 zgłosiło się GDDKiA o wykup terenu pod obwodnicę Warszawy.
    Ponieważ groziło wywłaszczenie mama przeprowadziła 'wydzielenie przez
    zasiedzenie' czyli w marcu 2007 uzyskała orzeczenie sądu o nabyciu
    prawa do konkretnej działki w ramach tej wcześniejszej współwłasności.
    W lipcu 2009 nastąpiła sprzedaż części gruntu Skarbowi Państwa
    reprezentowanemu przez GDDKiA.

    Teraz US przysyła mamie pisma domagając się zapłacenia podatku,
    argumentując, że sprzedała nieruchomość przed upływem 5 lat od
    nabycia.

    Przeglądając sieć, wydaje mi się, że sytuacja jest analogiczna jak np.
    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzow
    y_/16-przepisy-ogolne/17-zwolnienia-przedmiotowe/138
    588-dziedziczenie-generalny-dyrektor-drog-krajowych-
    i-autostrad-nieruchomosci-odplatne-zbycie-przychod-s
    karb-panstwa-zwolnienia-przedmiotowe.html
    (znalazłem też kilka analogicznych orzeczeń)

    Po pierwsze pomiędzy datą nabycia prawa a zbyciem minęło ponad 2 lata,
    a po drugie nabycie nastąpiło poprzez zasiedzenie, więc nie sposób
    określić ceny nabycia.

    Czy dobrze kombinuję, że US nie ma racji i nie należy płacić żadnego
    podatku?
    Jak rozmawiać w takiej sytuacji z US?