  • 11. Data: 2009-10-22 21:09:52
    Temat: Re: wyliczanie dochodu KPiR
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Oct 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

    > Pytanie teraz takie, czy w przypadku remanentu korzystamy z cen albo brutto
    > albo netto zaleznie od tego czy jestesmy vatowcami?

    IMHO źle stawiasz pytanie.
    "Zależy czy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia".

    I przyjmuję do wiadomości, że *w praktyce* sprowadza się to do
    uproszczenia: "był VATowcem to odliczał, nie był to nie".
    Ale dlatego, że jest to uproszczenie, to różne warunki brzegowe
    mogą o nie zahaczać i się poszarpać ;)
    Przy takim "przejściu", zwyczajnie przysługuje prawo do
    odliczeń - o ile "przejście" jest zgodne z prawem.

    > Jezeli tak to co gdy robililsmy remanent poczatkowy bedac nievatowcami
    > a koncowy robimy bedac juz vatowcami ? :-)

    Jeśli podatnik dopilnował wszystkich terminów, zgłoszeń i innych
    takich, to naczelnik US nie odmówił mu prawa do odliczenia VAT
    od zakupów dokonanych przed "wejściem w VAT".
    Prosto jasno i wyraźnie zapisano w art.111.3:

    +++
    5. Jeżeli wartoœć sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku
    na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1,
    zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty.
    [...]
    Za zgodš naczelnika urzędu skarbowego podatnik może
    pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego wynikajšcš z dokumentów [...] zakupy
    dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

    1) sporzšdzenia spisu z natury zapasów tych towarów
    posiadanych w dniu, w którym nastšpiło przekroczenie
    kwoty, o której mowa w ust. 1,

    oraz

    2) przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym
    mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, liczšc od dnia utraty zwolnienia.

    [...]

    7. Przepis ust. 5 stosuje się również do podatników, którzy
    rezygnujš ze zwolnienia, o którym mowa w: [...] pod warunkiem [...]
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2009-10-22 21:16:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Oct 2009, SDD wrote:

    > Czyli tak jak mi sie wydawalo - ten artykul dotyczy ustalania dochodu na
    > potrzeby ZALICZEK.
    > Co do samej idei remanentu odsyla on do 24 ust. 2, ktory dotyczy dochodu
    > rocznego i tam jest mowa tylko o poczatkowym i koncowym. Na remanenty
    > srodroczne artykul ten jest slepy :)

    Ale "odesłanie" powoduje jego zastosowanie.
    Po prostu - przynajmniej "w kwestii remanentu" - jeśli dla zaliczki
    ma zastosowanie odesłanie do przepisu dot. rozliczenia rocznego,
    to *tę* zaliczkę rozlicza się (w zakresie remenanetu) *jak* podatek
    roczny.

    Niezależnie od powyższego (bo to wyżej stanowi *samoistny*
    wniosek, że tak ma być, niezależnie od rozporządzeń), szczegółowa
    regulacja jest w załączniku do rozp. o prowadzeniu KPiR:
    ...i ma postać:
    +++
    22. Okreœlony w ust. 21 sposób obliczenia dochodu dotyczy
    również podatników sporzšdzajšcych spis z natury
    (np. na koniec miesišca lub jeœli sporzšdzenie spisu
    z natury zarzšdził naczelnik urzędu skarbowego).
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2009-10-23 06:29:31
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]

    > 7. Przepis ust. 5 stosuje się również do podatników, którzy
    > rezygnujš ze zwolnienia, o którym mowa w: [...] pod warunkiem [...]
    Prawda święta prawda, tylko musiałem zrobić ksero około 40
    faktur z dwóch lat do tyłu by móc odliczyć VAT.