  • 11. Data: 2006-08-12 09:36:49
    Temat: Re: wyposażenie wniesione do DG
    Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>

    > A ja mam dwa pytania :)
    > - wymień te opinie, ciekaw jestem różnic (a szczególnie podstawy prawnej
    > do tych różnic)

    Czy jeżeli podatnik zakupił w celach prywatnych np. jednostkę centralną
    komputera i osobno monitor a następnie w momencie prowadzenia działalności
    gospodarczej w celach związanych z osiągnięciem przychodu z tej działalności
    wytworzy sprawny i kompletny w dniu złożenia zestaw koputerowy z tej
    jednostki centralnej i monitora to czy koszt wytworzenia takiego wyposażenia
    będzie KUP (zgodnie z wartością rynkową z dnia złożenia zestawu)?

  • 12. Data: 2006-08-12 10:47:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Aug 2006, Tomek O wrote:

    > Czy jeżeli podatnik zakupił w celach prywatnych np. jednostkę centralną

    ...w celach osobistych :)
    Nabycie w celu "firmowym" (czyli gospodarczym) *również* jest
    nabyciem z celu prywatnym. To nie jest cel publiczny przecież.

> [...]
    > jednostki centralnej i monitora to czy koszt wytworzenia takiego wyposażenia
    > będzie KUP (zgodnie z wartością rynkową z dnia złożenia zestawu)?

    Jeśli przez "wyposażenie" rozumiesz ściśle to co przepis (czyli "rzeczowe
    składniki majątku nie zaliczone przez podatnika do środków trwałych")
    to hm... jest problem. IMO nie ma podstawy.
    Jak ktoś widzi to proszę zaatakować :)

    UZASADNIENIE.
    Z ustawy nie wynika, prawda? Ustawa jasno określa warunki dla kosztów
    "ogólnych" czyli nie objętych zapisami szczegółowymi a wyposażenie
    to właśnie taki koszt, do tego (ustawa)wyłącza inne elementy które
    mogą wpłynąć na wartość "rzeczy" - na przykład jasno stanowi że
    "praca podatnika" nie jest kosztem, więc jak w wyniku zakupu iluś
    częsci za 500 zł oraz włożenia wysiłku w poskładanie tego w całość
    powstanie "rzecz" warta 1000 zł, to nie ma podstaw do uznania że
    w koszty idzie 1000 zł, zaś jeśli owe 500 przykładowych złotych
    stanowi wynagrodzenie pracownika to owo wynagrodzenie *nie jest*
    "wyksięgowywane" celem odrębnego doliczenia do kosztów - tak jakby
    to było przy ST (przy zaliczeniu do ST nawet czegoś <3500 zł
    trzeba by 500 zł wynagrodzenie wyksięgować, ująć w EST i ponownie
    wpisać w koszt ale już jako wartość amortyzacji)

    Rozporządzenie nie może naruszać ustawy.
    A minister przezornie napisał tak, trzymając się ustawy i jak
    na mój gust tego co zapisałem powyżej:

    +++
    3. Ewidencja wyposażenia powinna zawierać co najmniej następujące dane:
    numer kolejny wpisu, datę nabycia, numer faktury lub rachunku, nazwę
    wyposażenia,
    cenę zakupu wyposażenia lub koszt wytworzenia,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [ to powyżej się wpisuje do EW ]
    numer pozycji, pod którą wpisano w księdze
    koszt związany z nabyciem wyposażenia,
    ^^^^^ ^^^^^^^^
    [ a to powyżej jest kosztem ujmowanym w KPiR! ]
    datę likwidacji [...]
    ---

    Kosztem jest JEDYNIE "nabycie" - tak jak stanowi ustawa dla
    "zwykłych kosztów", a nie wartość początkowa ujmowana w EW!
    Wychodzi że wartość wpisana w EW może być większa niż wartość
    kosztu ujętego w KPiR "pod pozycją nabycia" i będzie to
    stan normalny.
    Fakt "wytworzenia" IMO nie pozwoli obejść warunku zaliczenia
    w koszty wartości nabycia, czyli w przypadku skrajnym jak
    nabycie nie jest kosztem to będzie zero kosztów nabycia :(
    W przypadku wyposażenia oczywiście :) - bo dla ST warunek jak
    wiemy jest INNY.

    Ujmując w inne słowa: nie widzę możliwości ze skorzystania dla
    określenia KUP wynikłych z wyposażenia zasad wyceny przewidzianej
    dla księgowania ST, skoro wyposażenie księgujemy jako "zwykły
    koszt" to IMO wg zasad dotyczących "zwykłych kosztów".
    Wartość początkową wyposażenia oczywiście określamy wg zasad
    opisanych dla ST (bo dlaczego nie), ale skoro ujmujemy w koszt
    NIE wg zasad "dla ST" tylko "zwykłych" - to KUP owe zasady
    nie dotyczą.

    Oczywiście wynagrodzenie zapłacone w ramach DG aby "wytworzyć"
    z nie będących kosztem zakupów elementów "składniki rzeczowe"
    samo już kosztem jest, do tego przeszkód nie widzę, podobnie
    jak wałkowanych przypadków kupowania do "osobistej drkarki"
    tuszy, tonerów, do innych rzeczy smarów itp.
    Bo te koszty zostały poniesione *już* "w celu gospodarczym" :)
    Ale zaliczane są odrębnie (bez związku z nabyciem).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2006-08-13 10:36:50
    Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>

    Dziękuje za odpowiedź. Rozjaśniło mi to trochę w głowie :)

  • 14. Data: 2006-08-23 06:48:46
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Tomek O" <k...@k...chip.pl> napisał w wiadomości
    > Dziękuje za odpowiedź. Rozjaśniło mi to trochę w głowie :)

    Ale co nam z tej wykładni, jeżeli wiemy o niej TYLKO my i kilku miłośników
    teorii prawa podatkowego zatrudnionych w US?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 15. Data: 2006-08-23 12:26:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Aug 2006, Jan Werbiński wrote:

    > Ale co nam z tej wykładni, jeżeli wiemy o niej TYLKO my

    IMHO nie tak "tylko". Dodatkowo nie "wykładni".
    Problemem jest to że mało kto daje się przekonać że ma przeczytać
    *PRZEPIS* a dodatkowo poczytać sobie wykładnie i inna takie
    a nie na odwrót!
    Temu że normalnie człowiek ma tendencję do "brania na logikę"
    nie zaprzeczam bo sam tak miewam, ale w przypadku przepisów to
    nie działa.
    Napisali "poniesione w celu uzyskania przychodu" i już, reklamacje
    składać i posłów!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2006-08-25 13:09:36
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > nie działa.
    > Napisali "poniesione w celu uzyskania przychodu" i już, reklamacje

    W celu uzyskania przychodu kształciłem się od przedszkola. W celu uzyskania
    przychodu były ponoszone przez wiele lat różne koszty. Potem założyłem
    działalność Przychód nastąpił dopiero po oficjalnym założeniu działalności.
    W moim rozumieniu działalność zaczęła się w momencie osiągania przychodów,
    ponieważ wydatki w celu uzyskania przychodu ponosiłem niemal od urodzenia. W
    miarę upływu czasu rosła jedynie wyrazistość zależności pomiędzy wydatkiem,
    a przychodem, natomiast cel się nie zmieniał.

  • 17. Data: 2006-08-28 18:29:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Aug 2006, Jan Werbiński wrote:

    > W celu uzyskania przychodu kształciłem się od przedszkola.

    Takim razie od wielu lat, bo od rzeczonego przedszkola, prowadzisz
    niezarejestrowaną DG :>
    Mam na myśli fakt uczęszczania "w celu uzyskania przychodu z DG",
    a nie uzyskania "jakiegoś" przychodu!
    Przepisy nie pozwalają zaliczyć do KUP wydatków poniesionych
    w celu uzyskania "jakiegoś" przychodu (ba, cała paczka rodzajów
    przychodów nie daje prawa zaliczenia do KUP wydatków i strat!)
    tylko "konkretnych" :( - "konkretny" wydatek przypisany do "konkretnego"
    źródła być może stanie się KUP. Z tego źródła, a nie "w ogóle"!

    Ja nie twierdzę że tak jest dobrze, jakby co.

    > W moim rozumieniu działalność zaczęła się w momencie osiągania
    > przychodów

    ...a IMO nie.

    > miarę upływu czasu rosła jedynie wyrazistość zależności pomiędzy wydatkiem,
    > a przychodem,

    Ale takie wydatki nie są KUP - ustawodawca przewidział wydatki które
    da się zaliczyć do KUP mimo że zostały poniesione wcześniej (towary
    i materiały w remanencie, stają się KUP w momencie sprzedaży, nadto
    środki trwałe w ewidencji) a na zasadzie interpretacji :] toleruje
    się wydatki osobiste związane *wyłącznie* z zamiarem prowadzenia
    DG (opłata za wpis, pieczątka...) nie dające żadnych korzyści osobistych.

    IMO oczywiscie :)

    pzdr, Gotfryd