  • 1. Data: 2002-12-06 20:53:47
    Temat: zakup spółki jeszcze raz
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    Sprawę już przedstawiałam niedawno, ale jeszcze raz.
    Na początku lat 90-tych X założył spółkę z o.o., ale pomysłu wystarczyło mu
    tylko na umowę spółki i notariusza. Nie wystąpił o regon, nip, nie rozpoczął
    działalności.
    W tym roku Y kupił tą spółkę, bo chciał mieć coś, co ma kilka lat - odkupił
    udziały, zwiększył wielkość kapitału udziałowego, zarejestrował w KRS,
    wystąpił o nip i regon.
    Jak to ugryźć teraz rachunkowo. Z jaką datą otworzyć w tym roku księgi?
    Czy będzie jakiś bilans otwarcia z 1 stycznia (ze starą wielkością
    kapitału), a teraz go powiększyć, czy też zacząć całą historię od
    października...

    Magda

  • 2. Data: 2002-12-09 09:37:45
    Temat: Re: zakup spółki jeszcze raz
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

    Użytkownik Magdip <m...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:asr2p6$atg$...@o...ict.pwr.wroc.pl...
> [...]
    > Czy będzie jakiś bilans otwarcia z 1 stycznia (ze starą wielkością
    > kapitału), a teraz go powiększyć, czy też zacząć całą historię od

    To byłby temat gdyby kupiona spółka została włączona do innej spółki.
    Natomiast nie ma potrzeby zamykać/otwierać ksiąg na dzień zwiększenia
    kapitału czy zmiany właściciela.
    Rozumiem, że księgi do tej pory nie były prowadzone, chociaż powinny były
    być.I to jest problem. Może należy domagać się od poprzedniego zarządu
    uzupełnienia dokumentacji? Oczywiście nic to nie da ale przynajmniej będzie
    jakiś papier, z którego jasno będzie wynikać, że dokumntacji do tej pory nie
    było.
    Na jaki dzień otworzyć księgi? Do tej pory dokumentacji nie było więc wydaje
    się, że najbezpieczniej byłoby ustalić rok obrotowy zaczynający się w
    miesiącu zakupu spółki. Wtedy nowy zarząd (i księgowość) ma czystą
    sytuację - do sprawozdania za rok obrotowy nie wchodzą działania czy
    zaniechania poprzedniego zarządu. No ale takie rozwiazanie jest niewygodne
    pod względem sprawozdawczości gusowsko-podatkowej.
    A więc jeżeli rok obrotowy ma być "normalny" czyli kalendarzowy to trzeba
    założyć ksiegi na 1 stycznia, oczywiście do dnia zakupu nie ma żadnych
    operacji.