  • 1. Data: 2009-06-09 08:22:11
    Temat: zakup środka trwałego na allegro
    Od: jakub <j...@g...com>

    Witam,

    Prowdzę DG (KPiR, VAT). Chciałbym zakupić na Allegro sprzęt. Będzie to
    środek trwały, zakupiony od osoby prywatnej (bez rachunku czy
    faktury). Koszt będzie poniżej 3500, więc będzie to jednorazowe wpis
    do KPiR.

    Jak to poprawnie zaksięgować? Wystawiam sobie fakturę wewnętrzną i
    naliczam VAT jednocześnie go odliczając, czy tez dowód wewnętrzny z
    załączoną kopią dowodu wpłaty?

    Proszę o odpowiedź lub wskazanie konkretnych ustaw i paragrafów, gdzie
    znajdę odpowiedź.

    Pozdrawiam,
    Jakub

  • 2. Data: 2009-06-09 19:39:27
    Temat: Re: zakup środka trwałego na allegro
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Jun 2009, jakub wrote:

    > Witam,
    >
    > Prowdzę DG (KPiR, VAT). Chciałbym zakupić na Allegro sprzęt. Będzie to
    > środek trwały, zakupiony od osoby prywatnej (bez rachunku czy
    > faktury).

    Formalnie nieprawidłowo.
    Prowadzący DG *w rozumieniu Ordynacji* ma obowiązek wystawić rachunek,
    zaś wg Ordynacji - DG to "zarabianie", wszelkie "zarabianie",
    dosłownie napisali: "nawet jakby nie była to DG w rozumieniu innych
    przepisów".
    Ale świadomość tego jest w społeczeństwie marna :>

    > Jak to poprawnie zaksięgować? Wystawiam sobie fakturę wewnętrzną
    > i naliczam VAT

    Z jakiej paki???
    Zakup od osoby fizycznej nie prowadzącej DG w rozumieniu VAT (nie
    mylić z Ordynacją, podatkiem dochodowym ani DG w rozumieniu przepisów
    o swobodzie DG) pod VAT nie podlega podmiotowo - bo sprzedawca
    nie jest podatnikiem!
    A kupujący "w kraju" podatnikiem (też) nie jest (w odróżnieniu od np
    importera).
    Po prostu - w tej transakcji nie ma VAT.

    > jednocześnie go odliczając, czy tez dowód wewnętrzny z
    > załączoną kopią dowodu wpłaty?
    >
    > Proszę o odpowiedź lub wskazanie konkretnych ustaw i paragrafów, gdzie
    > znajdę odpowiedź.

    Ordynacja np. tu:
    Art.3..9 (DG)
    Art.87.1 (rachunek)
    Art.180 (dowody)

    W pierwszej kolejności należy sprzedawcę namówić na wystawienie
    rachunku, ma taki obowiązek.
    Ale w praktyce większość "prywatnych" ma tak marne pojęcie, że
    woli złamać prawo (i odmówić wystawienia r-ku) - i co mu zrobisz,
    donos do US zaaplikujesz?
    Do tego bardzo uparci mogą się spierać o literalne znaczenie
    "zarobienia" - w ten sposób: "przecież sprzedaję taniej niż
    kupiłem, więc tracę a nie zarabiam" :P

    Pewnie nikt się nie przyczepi na "wszystko co może być dowodem"
    w rozumieniu Ordynacji - czyli wydruk aukcji, dowód wpłaty i ew.
    wydruk komentarza - i to dowód wpłaty oraz komentarz są dowodami
    na *wykonanie umowy* (sama umowa nie jest dowodem poniesienia
    kosztu oczywiście, bo nie wiadomo czy doszła do skutku), zaś
    aukcja dowodem pomocniczym "za co".

    Żeby nie było - zdarzało mi się kupić coś na DG od osoby nie
    prowadzącej DG, zawsze opór przed wystawieniem r-ku był tak
    wielki, że zbierałem "dowody pomocnicze" :D

    NA OGÓŁ udawało mi się za to wydębić "oświadczenie" albo
    jakąś inną formę "potwierdzenia umowy", na której sprzedający
    się PODPISAŁ.
    Coś w stylu "oświadczam, że sprzedaję ...<tu komu>...
    posiadany i używany dla celów osobistych ...<tu nazwa
    towaru>...", data, podpis.
    Jest to o tyle istotne, że dla dowodów zakupu KPiR wymaga
    dowodów podpisanych (poza fakturami) - i dopuszcza inne
    formy (niż rachunek!).

    Rozporządzenie np. tu:
    ...par.12 znajdź sobie sam :) (i "inne dowody")

    I jeszcze dla porządku: rozporządzenie o KPiR nie dopuszcza
    wystawiania dowodów wewnętrznych na takie zakupy (poza
    "materiałami biurowymi i pomocniczymi") - więc sam DW co
    prawda wystawić można (jak to Maddy mawia: "nie jest
    karalne"), ale jest on sam w sobie bezwartościowym
    papierkiem a nie dokumentem księgowym.

    Do sprawdzenia w tymże rozporządzeniu.

    pzdr, Gotfryd