  • 1. Data: 2004-12-19 14:05:24
    Temat: zamkniecie firmy a US
    Od: "Anna Kożuchowska" <a...@i...pl>

    Witam wszystkich,

    prosze o pomoc.

    30 listopada zamknelam dzialalnosc gospodarcza (osoba fizyczna). Rozliczalam
    sie na podstawie ksiazki przychodow i rozchodow, bylam platnikiem VAT.
    Zawiadomilam urzad skarbowy ze wyrejestrowalam dzialalnosc. Mam 2 pytania:
    1. czy powinnam zrobic spis z natury całego swojego wyposazenia? jaka
    wartosc sprzetu wpisac? mam komputer, kilka biurek, jakies telefony - rzeczy
    te wnioslam do firmy (posiadalam juz wczesniej). Wyceniajac wyposazenie wg
    cen rynkowych wszystko to warte jest okolo 2000-2500. Czy musze US
    przedstawic taki spis i zaplacic podatek? z tego co wyczytalam bedzie to
    podatek 10% i naliczany jest od wartosci powyzej 2.000 zł.
    2. bylam platnikiem VAT. Z poprzedniej deklaracji wynikalo ze mam zwrot
    podatku, z tej rowniez. Czy jest jakis wzor wniosku o zwrot podatku?
    Zamknelam konto firmowe, czy wiec mam podac konto osobiste jako wlasciwe do
    zwrotu podatku przez US?
    Wykonywalam uslugi, nie produkowalam, wiec chyba nie musze robic spisu z
    natury do wyliczenia VAT i zaplacenia od wyposazenia i majatku naleznego
    podatku?

    Pozdrawiam
    Ania
    a...@i...pl

  • 2. Data: 2004-12-20 23:59:22
    Temat: Re: zamkniecie firmy a US
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Dec 2004, Anna Kożuchowska wrote:
    >+ 30 listopada zamknelam dzialalnosc gospodarcza (osoba fizyczna). Rozliczalam
    >+ sie na podstawie ksiazki przychodow i rozchodow, bylam platnikiem VAT.
    >+ Zawiadomilam urzad skarbowy ze wyrejestrowalam dzialalnosc.

    Rozp. ds. KPiR:
    +++
    § 27.[...]
    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalności, spisem z natury należy objąć również wyposażenie.
    [...]
    4. O zamiarze sporządzenia spisu z natury w innym terminie niż na dzień
    1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej
    podatnicy są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika
    urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą
    sporządzenia tego spisu.
    8. Podatnik jest obowiązany dokonać wyceny, w tym wyposażenia objętego
    spisem z natury, sporządzonym na dzień likwidacji działalności, według
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    cen zakupu.
    ---

    Nie wiem czy dobrze rozumuję ale mi wychodzi że US trzeba powiadomić
    (o spisie) najmniej 7 dni przed zamknięciem DG... źle myślę ?

> [...]
    >+ przedstawic taki spis i zaplacic podatek? z tego co wyczytalam bedzie to
    >+ podatek 10% i naliczany jest od wartosci powyzej 2.000 zł.

    Skąd to 2000 zł ??
    I 10% nie jest "wprost" z wartości :) ale z "udziału dochodu
    w przychodzie" ! :)
    W ustawie jest tak:
    ++++
    art. 24.
    [...]
    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości
    ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów
    handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów,
    wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku
    związanego z wykonywaną działalnością, niebędących środkami trwałymi -
    takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w
    ^^^^^^^^^^^
    którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód
    nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła
    likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę
    określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim. [...]
    [...]
    art. 44
    [...]
    4. Podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie
    płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności. [...]
    [...]
    ---

    Pomijam (nie komentuję) sprawy czy w dzisiejszym stanie prawnym
    należy *wszystko* zaliczyć do "wyposażenia"... opinie mile widziane...
    Nadto coś mi dziwnie wychodzi przy 1. (powtórnym :)) czytaniu
    opodatkowania wyposażenia: raz przy zamykaniu (10%x współczynnik)
    a drugi raz przy sprzedaży (ewidentnie tylko wyposażenie ewidencjonowane
    wg art. 10.2.3)

    >+ Zamknelam konto firmowe, czy wiec mam podac konto osobiste jako wlasciwe do
    >+ zwrotu podatku przez US?

    ...ciekawym czy ktoś podważy "pytanie Karola": 'a kto był podatnikiem
    VAT ?' :)

    >+ Wykonywalam uslugi, nie produkowalam, wiec chyba nie musze robic spisu z
    >+ natury do wyliczenia VAT i zaplacenia od wyposazenia i majatku naleznego
    >+ podatku?

    Moment.
    "Towary" w rozumieniu ustawy o VAT to *nie* "towary handlowe", a
    *wszystko* co się łapie pod "towar".
    Środki trwałe i wyposażenie (od których poodliczano VAT oczywiście) też !

    I skutkiem "starania się o dobro podatnika" przyłożono w podatników
    koniecznością wyceny *w cenach zakupu" ! :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)