  • 21. Data: 2018-01-12 13:14:21
    Temat: Re: zapomniałem o zus
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-01-12 o 12:16, Liwiusz pisze:

    > Nie widzę też sensu w twojej wypowiedzi. To w końcu możesz pozwolić
    > sobie na chorowanie, czy nie?

    Mam wrażenie, że bardzo szybko czytasz i odpowiadasz (ja jestem w tej
    kwestii bardzo powolny). Ale też mam wrażenie, że odbywa się to ze
    szkodą dla zrozumienia.
    Nie rozróżniasz kiedy ja się wypowiadałem ogólno-teoretycznie a kiedy
    napisałem coś o konkretnej mojej sytuacji. Przeczytaj jeszcze raz - to
    jest jednoznacznie do rozróżnienia.

    Przez pomieszanie tych dwu rodzajów wypowiedzi dochodzisz do pytania:
    "To w końcu możesz...."

    Wypowiedź o mojej konkretnej sytuacji była reakcją na wypowiedź m, który
    wspomniał o swojej konkretnej sytuacji. W dyskusji z Tobą nie opisywałem
    swojej konkretnej sytuacji.

    Nie widzę nic zdrożnego w wymyślaniu (mam nadzieję logicznych)
    argumentów w dyskusji. Według mnie to jest dobry sposób odkrycia
    wszystkich za i przeciw. Ja się np. czegoś dowiedziałem - dałem znać, że
    tego nie wiedziałem.

    Jak przez mgłę kojarzy mi się, że jak lata temu się nad tym
    zastanawialiśmy to była jakaś taka info, że jak teraz się zdecydujemy,
    że się nie ubezpieczamy to potem już nie będziemy mogli zdecydować że
    się ubezpieczamy. Nie wiem czy oparte na prawdzie, ale były wtedy jakieś
    afery, że chyba składka z ostatniego miesiąca decydowała o wysokości
    zasiłku i jak ktoś wiedział, że będzie chory (lub np. ciąża) to się
    przez jeden miesiąc ubezpieczał i potem kasował ZUS.
    Może tak było, może nie, może coś się zmieniło.... za nic głowy nie dam.
    Nie mam czasu śledzić tego wszystkiego.

    U nas faktycznie jest tak, że większość zamówień realizujemy tego samego
    dnia, ale to nie moja działka. Wyobraziłem sobie, że może być ktoś kto
    ma działalność jednoosobową i też tak ma i stąd moje argumenty.

    Odpowiadając na Twoje pytanie. Czy mogę sobie pozwolić na chorowanie - i
    tak i nie. Zawsze zależy od konkretnej sytuacji. Jeśli zdarzają się
    takie (awaryjne) sytuacje, że czasami kilka dni pod rząd siedzimy w
    pracy do drugiej czy trzeciej (normalnie to gdzieś tak tylko do 21-ej)
    to znaczy, że w takich momentach nie mogę, a innym razem nie ma
    wielkiego problemu.
    P.G.

  • 22. Data: 2018-01-12 19:05:39
    Od: Kviat

    W dniu 2018-01-12 o 10:41, Liwiusz pisze:

    > 2 tygodnie może nie, ale niecały miesiąc - już tak.
    >
    > Poza tym - potraktuj to jako *ubezpieczenie* właśnie - czyli nie zawsze
    > ma się opłacać (choć bardzo łatwo zrobić, aby się opłacało), tylko
    > chroniło przed dużo poważniejszymi zdarzeniami - np. będziesz miał
    > wypadek i będziesz naprawdę niezdolny do pracy przez rok - będziesz miał
    > do wyboru, czy aby móc leżeć w tym szpitalu

    Od tego jest składka *zdrowotna*, a nie *chorobowa*

    > - płacić całą składkę ZUS,

    Zdrowotna jest obowiązkowa.

    > czy korzystać ze zwolnienia, i jeszcze dostawać zasiłek, w jakimś
    > stopniu rekompensujący składkę zdrowotną.
    Składkę *chorobową*.

    Zasiłek nie jest za składkę zdrowotną, lecz właśnie za chorobową.
    Za składkę zdrowotną otrzymujesz darmową opiekę lekarską, taką właśnie
    jak m.in. pobyt w szpitalu. Zdrowotna jest obowiązkowa.

    Dobrowolna składka *chorobowa* 2017: 62,67 zł/m-c
    Dobrowolna składka *chorobowa* 2018: 65,31 zł/m-c

    Więc jeżeli piszesz jakiejś rekompensacie (w postaci zasiłku
    *chorobowego*), to jedynie w stosunku do składki *chorobowej*, a nie
    *zdrowotnej*.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 23. Data: 2018-01-12 19:10:15
    Od: Kviat

    W dniu 2018-01-12 o 13:14, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > zasiłku i jak ktoś wiedział, że będzie chory (lub np. ciąża) to się
    > przez jeden miesiąc ubezpieczał i potem kasował ZUS.

    Żeby dostać zasiłek chorobowy musi być ciągłość w opłacie składki
    *chorobowej* min. 3 m-ce.
    Proszę mnie poprawić jeśli się mylę, nie miałem od dawna okazji
    korzystać z zasiłku chorobowego.
    Ale płacę :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 24. Data: 2018-01-12 19:16:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-01-12 o 19:05, Kviat pisze:

    > Od tego jest składka *zdrowotna*, a nie *chorobowa*

    Czy pisałem cokolwiek innego? Chorobowa jest od tego, abyś nie musiał
    płacić społecznego.

    > Zdrowotna jest obowiązkowa.

    > Składkę *chorobową*.

    Mieszasz i mylisz. Zasiłek ma rekompensować składkę zdrowotną, którą w
    trakcie choroby się płaci.

    > Zasiłek nie jest za składkę zdrowotną, lecz właśnie za chorobową.

    Nic innego nie pisałem.

    > Za składkę zdrowotną otrzymujesz darmową opiekę lekarską, taką właśnie
    > jak m.in. pobyt w szpitalu. Zdrowotna jest obowiązkowa.

    W działalności jest obowiązkowa łącznie ze społeczną - jeśli nie masz
    chorobowego - i na to właśnie zwracam uwagę.

> [...]
    >
    > Więc jeżeli piszesz jakiejś rekompensacie (w postaci zasiłku
    > *chorobowego*), to jedynie w stosunku do składki *chorobowej*, a nie

    Jeszcze raz, bardzo powoli - zaletą składki chorobowej jest to, że
    pozwala nie płacić ubezpieczenia społecznego podczas choroby. Ponadto
    przy dłuższym chorowaniu dostaje się jakiś-tam zasiłek, który pokryje
    składkę zdrowotną, którą musisz płacić także podczas choroby, a pewnie
    jeszcze coś zostanie (jeśli to nie był ulgowy zus).

    --
    Liwiusz

  • 25. Data: 2018-01-12 20:25:11
    Od: Kviat

    W dniu 2018-01-12 o 19:16, Liwiusz pisze:

    > Czy pisałem cokolwiek innego?

    Tak. W kontekście składki chorobowej piszesz o pobycie w szpitalu. A to
    błąd.

    > Chorobowa jest od tego, abyś nie musiał
    > płacić społecznego.

    Nie. Składka chorobowa jest po to, aby dostać zasiłek chorobowy w razie
    choroby.
    Bez tej *dobrowolnej* składki, w razie choroby nie płacisz składek i nie
    dostaniesz zasiłku.

    > Mieszasz i mylisz. Zasiłek ma rekompensować składkę zdrowotną, którą w
    > trakcie choroby się płaci.

    Mylisz i mieszasz.
    Składkę zdrowotną musisz płacić, czy chcesz czy nie.
    Chorobowej nie. Więc jeżeli coś ma się kompensować to to, czy więcej
    zyskamy nie płacąc *dobrowolnej* składki *chorobowej*.
    Zdrowotna nie ma z tym związku.

    Albo inaczej:składka chorobowa: 12 m-cy x 65 zł = 780 zł
    Jeżeli planujesz chorować i dostać zasiłek większy niż te 780 zł, to
    oczywiście opłaca się płacić chorobowe.
    Jeżeli zasiłek ma wynieść mniej niż 780 zł, to oczywiście bardziej
    opłaca się nie płacić *dobrowolnej* składki chorobowej.

    > Nic innego nie pisałem.

    Błędnie chcesz kompensować zasiłkiem chorobowym składkę zdrowotną. Co
    sensu nie ma żadnego.

    > W działalności jest obowiązkowa łącznie ze społeczną - jeśli nie masz
    > chorobowego - i na to właśnie zwracam uwagę.

    Jeśli masz chorobowe (co chorobowe? zasiłek, składkę?), to zdrowotną też
    musisz płacić.
    Albo podkręć jasność wypowiedzi, bo nie bardzo wiadomo co chciałeś napisać.

    > Jeszcze raz, bardzo powoli - zaletą składki chorobowej jest to, że
    > pozwala nie płacić ubezpieczenia społecznego podczas choroby.

    Nie.
    Jeszcze raz, powoli.
    Dobrowolna składka chorobowa daje ci zasiłek chorobowy w razie choroby.

    Jeżeli nie płacisz składki chorobowej, to w razie choroby składek nie
    płacisz (oprócz zdrowotnej). Tyle, że nie dostaniesz zasiłku chorobowego.
    (Warto wspomnieć, że składek możesz nie płacić również z tytułu innych
    przyczyn niż choroba i to też nie ma nic wspólnego ze składką *chorobową*).

    >Ponadto
    > przy dłuższym chorowaniu dostaje się jakiś-tam zasiłek,

    Nie ponadto.
    Po to jest właśnie składka chorobowa, żeby ten zasiłek dostać.

    > który pokryje
    > składkę zdrowotną, którą musisz płacić także podczas choroby, a pewnie
    > jeszcze coś zostanie (jeśli to nie był ulgowy zus).

    Czyli nadal nie rozumiesz.
    Zdrowotną tak czy siak musisz płacić. Czy płacisz składkę chorobową czy
    nie płacisz składki chorobowej.

    Więc jeżeli już upierasz się o kompensowanie składki zdrowotnej, to do
    tej kompensacji musisz doliczyć opłacalność płacenia składki chorobowej.
    Bo inaczej to nie ma sensu.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 26. Data: 2018-01-12 20:33:44
    Od: Kviat

    W dniu 2018-01-12 o 20:25, Kviat pisze:

> [...]

    I zapominasz o jednym. Większą część składki zdrowotnej odliczasz od
    podatku.
    To co Ty chcesz kompensować zasiłkiem chorobowym?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 27. Data: 2018-01-12 22:58:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Tak. W kontekście składki chorobowej piszesz o pobycie w szpitalu. A to
    > błąd.

    Ależ nie błąd, wystarczyło przeczytać ze zrozumieniem - składka
    chorobowa pozwala zachować ubezpieczenie zdrowotne bez konieczności
    opłacania składek społecznych.

    > Nie. Składka chorobowa jest po to, aby dostać zasiłek chorobowy w razie
    > choroby.

    I tu właśnie się mylisz (że tylko), bo oprócz tego, że składka chorobowa
    daje jakiś marny zasiłek, to przede wszystkim powoduje brak konieczności
    zapłaty składki społecznej za czas zwolnienia.

    > Bez tej *dobrowolnej* składki, w razie choroby nie płacisz składek i nie
    > dostaniesz zasiłku.

    Bez dobrowolnej składki w czasie choroby płacę cały ZUS. Chyba że
    wyrejestruję lub zawieszę działalność.

    > Mylisz i mieszasz.
    > Składkę zdrowotną musisz płacić, czy chcesz czy nie.

    Zgoda.

    > Chorobowej nie. Więc jeżeli coś ma się kompensować to to, czy więcej
    > zyskamy nie płacąc *dobrowolnej* składki *chorobowej*.
    > Zdrowotna nie ma z tym związku.

    Nie pisałem, że ma. Cały czas wyraźnie piszę, że zdrowotną płaci się zawsze.

    > Albo inaczej:składka chorobowa: 12 m-cy x 65 zł = 780 zł
    > Jeżeli planujesz chorować i dostać zasiłek większy niż te 780 zł, to
    > oczywiście opłaca się płacić chorobowe.

    Nie tylko zasiłek - musisz podliczyć, że w czasie choroby nie tylko być
    może dostaniesz zasiłek, ale już od 1 dnia zwolnienia nie płacisz
    swojego ZUSu w części ubezpieczenia społecznego.

    > Jeżeli zasiłek ma wynieść mniej niż 780 zł, to oczywiście bardziej
    > opłaca się nie płacić *dobrowolnej* składki chorobowej.

    Zasiłek plus oszczędności na składkach emerytalnych, których nie płacisz
    podczas choroby.

    > Błędnie chcesz kompensować zasiłkiem chorobowym składkę zdrowotną. Co
    > sensu nie ma żadnego.

    Ależ ma, dostaję zasiłek powiedzmy 500zł, i z tego płacę 300
    zdrowotnego, i jeszcze zostaje. Gdybym nie ubezpieczył się chorobowo, to
    bym te 300zł musiał wyciągać ze swojej kieszeni.

    > Jeśli masz chorobowe (co chorobowe? zasiłek, składkę?), to zdrowotną też
    > musisz płacić.

    Nie twierdziłem niczego innego.

    > Albo podkręć jasność wypowiedzi, bo nie bardzo wiadomo co chciałeś napisać.

    Wpadasz pod koparkę i przez rok leżysz unieruchomiony w szpitalu. Jak
    masz ubezpieczenie chorobowe, to nie dość, że z ZUSu płacisz tylko
    zdrowotne, to jeszcze dostajesz jakiś zasiłek i jesteś na plusie. Bez
    ubezpieczenia bulisz cały czas te 1200/1300zł, a jeśli ci przyjdzie
    pomysł wyrejestrować lub zawiesić działalność, to cię wywalą ze szpitala.

    > Nie.
    > Jeszcze raz, powoli.
    > Dobrowolna składka chorobowa daje ci zasiłek chorobowy w razie choroby.

    Oraz oprócz zasiłku - doczytaj - w czasie choroby nie płacisz składki
    społecznej ZUS, jeśli jesteś ubezpieczony chorobowo.

    > Jeżeli nie płacisz składki chorobowej, to w razie choroby składek nie
    > płacisz (oprócz zdrowotnej). Tyle, że nie dostaniesz zasiłku chorobowego.

    Już wiem skąd te twoje błędy - po prostu nie wiesz, że przedsiębiorca
    nieubezpieczony chorobowo w czasie choroby płaci cały ZUS i nic sobie
    nie pomniejsza. Doczytaj -
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-choroba-przedsieb
    iorcy-a-pomniejszenie-podstawy-wymiaru-skladek-zus
    (Kto może pomniejszyć podstawę ZUS?)

    >  >Ponadto
    >
    > Nie ponadto.
    > Po to jest właśnie składka chorobowa, żeby ten zasiłek dostać.

    Jak dziecku będę tłumaczył - chorobowe jest po to, aby:
    1/ nie płacić całego ZUS w czasie choroby
    2/ ewentualnie dostać zasiłek

    --
    Liwiusz

  • 28. Data: 2018-01-12 22:59:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-01-12 o 20:33, Kviat pisze:

    > I zapominasz o jednym. Większą część składki zdrowotnej odliczasz od
    > podatku.

    Jak cię na rok położy do szpitala i będziesz miał zerowe dochody, to nic
    nie odliczysz.

    > To co Ty chcesz kompensować zasiłkiem chorobowym?

    To, że chorując naprawdę (czyli mówimy o ryzyku, które naprawdę warto
    ubezpieczyć) nie masz od czego odejmować składki zdrowotnej.

    --
    Liwiusz

  • 29. Data: 2018-01-13 00:17:25
    Od: Kviat

    W dniu 2018-01-12 o 22:58, Liwiusz pisze:

    > Ależ nie błąd, wystarczyło przeczytać ze zrozumieniem - składka
    > chorobowa pozwala zachować ubezpieczenie zdrowotne

    Jak to pozwala?
    Ubezpieczenie zdrowotne pozwala zachować składka na ubezpieczenie
    zdrowotne, a nie składka na chorobowe.
    Zdrowotne trzeba płacić, czy jest się na zwolnieniu czy nie, niezależnie
    czy się płaci składkę na chorobowe, czy nie.

    > bez konieczności
    > opłacania składek społecznych.

    Tu zwracam honor.
    Faktycznie, żeby mieć prawo do obniżenia składek społecznych, musi być
    tytuł do zasiłku chorobowego. A tytuł do zasiłku mamy tylko wtedy, gdy
    jest opłacana dobrowolna składka chorobowa.

    Przepraszam za zamieszanie, od lat nie korzystałem z zasiłku
    chorobowego, choć cały czas płacę składkę chorobową.

    Napisałeś:
    " i jeszcze dostawać zasiłek, w jakimś stopniu rekompensujący składkę
    zdrowotną"

    Tak więc składka na chorobowe nie rekompensuje składki zdrowotnej (bo ta
    jest odliczana od podatku).

    I tu, jeszcze raz przyznaję - mój błąd, że jedyna korzyść to możliwość
    obniżenia składek społecznych w trakcie choroby + zasiłek.
    A co do istoty sporu niestety nadal jesteś w błędzie.

    Więc płacenie składki chorobowej (12 x 65 zł = 780 zł) opłaca się,
    jeżeli obniżenie składki społecznej + zasiłek chorobowy będzie równe lub
    większe niż 780 zł.

    Bo co z tego, że składkę obniżysz (dane przykładowe) za 4 dni choroby w
    roku, czyli np. 4 x 25 zł + 4 x 25 zł zasiłku chorobowego = 200 zł,
    Skoro składki chorobowej odprowadziłeś 780 zł.

    > Ależ ma, dostaję zasiłek powiedzmy 500zł, i z tego płacę 300
    > zdrowotnego, i jeszcze zostaje. Gdybym nie ubezpieczył się chorobowo, to
    > bym te 300zł musiał wyciągać ze swojej kieszeni.

    Miałbyś je z zaoszczędzonej składki chorobowej, rocznie 780 zł.
    A zdrowotne odzyskujesz płacąc mniejszy podatek.

    I w żadnym momencie nie twierdziłem, że składka na dobrowolne chorobowe
    w ogóle się nie opłaca.
    Od pewnego progu czasu trwania choroby się opłaca.

> [...]
    > zdrowotne, to jeszcze dostajesz jakiś zasiłek i jesteś na plusie. Bez
    > ubezpieczenia bulisz cały czas te 1200/1300zł,

    Albo zawieszasz działalność.

    > a jeśli ci przyjdzie
    > pomysł wyrejestrować lub zawiesić działalność, to cię wywalą ze szpitala.

    Więc rejestrujesz się do płacenia tylko dobrowolnego zdrowotnego i
    zachowujesz ciągłość w opłacaniu ubezpieczenia zdrowotnego.

    > Jak dziecku będę tłumaczył - chorobowe jest po to, aby:
    > 1/ nie płacić całego ZUS w czasie choroby
    > 2/ ewentualnie dostać zasiłek

    Jak dziecku będę tłumaczył
    1/ chorobowe nie kompensuje zdrowotnego

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 30. Data: 2018-01-13 00:37:39
    Od: Kviat

    W dniu 2018-01-12 o 22:59, Liwiusz pisze:

    > Jak cię na rok położy do szpitala i będziesz miał zerowe dochody, to nic
    > nie odliczysz.

    Zasiłek chorobowy jest przychodem do opodatkowania. W deklaracji PIT w
    rubryce inne źródła. Zaliczkę, jako płatnik, odprowadza ZUS.
    Więc odliczysz.

    Pozdrawiam
    Piotr