  • 1. Data: 2003-06-10 17:55:48
    Temat: zdrowotne rolnika
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    Wątpliwość jest taka - jest rolnik (zarejestrowany w KRUS), prowadzi DG i ma
    udział w spółce cywilnej. Od 1 kwietnia 2003 weszła ustawa o NFZ i teraz
    jest problem: jak zarestrować się w ZUS i ile tego zdrowotnego płacić (pani
    w ZUS poinformowała, że tylko z tytułu spółki cywilnej, ale ja mam
    wątpliwości czy nie aby z obu tytułów).

    może ktoś już to przerabiał

    Magdalena

  • 2. Data: 2003-06-10 19:12:11
    Temat: Re: zdrowotne rolnika
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    (pani
    | w ZUS poinformowała, że tylko z tytułu spółki cywilnej, ale ja mam

    Moim zdaniem tylko z jednego tytułu.

    Ustawa o NFZ odsyła do ustawy o SUS.

    Art.6 pkt 1) ustawy o SUS stanowi, że
    "Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie
    przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,"

    Z kolei art.2 ust. 3 PDG mówi, że
    za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie
    wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

    Tym samym wspólnik s.c. a osoba prowadząca DG to ten sam tytuł do
    ubezpieczenia - prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.

    Za powyższym przemawia również niewymienienie w ustawie o SUS tytułu
    ubezpieczenia "wspólnik s.c." -wspólnicy spółek innego rodzaju są
    wymienieni.

    Andrzej K.

  • 3. Data: 2003-06-10 21:35:47
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Za powyższym przemawia również niewymienienie w ustawie o SUS tytułu
    > ubezpieczenia "wspólnik s.c." -wspólnicy spółek innego rodzaju są

    Ze strony internetowej ZUSu:
    W przypadku gdy ubezpieczony uzyskuje przychody z więcej niż jednego źródła
    w ramach takiego samego tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia,
    wymienionego w art. 9 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o powszechnym ubezpieczeniu
    w NFZ, składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest od każdego ze źródeł
    przychodów.
    W ramach pozarolniczej działalności odrębne źródło przychodów stanowi:
    a.. pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona na podstawie przepisów
    o działności gospodarczej,
    b.. pozarolnicza działalność gospodarcza prowadzona na podstawie innych
    przepisów szczególnych,
    c.. status wspólnika spółki cywilnej,
    d.. status twórcy i artysty,
    e.. status osoby prowadzącej działalność w zakresie wolnego zawodu w
    rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
    przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    f.. status osoby prowadzącej działalność w zakresie wolnego zawodu, z
    której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu
    przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    g.. status wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną
    odpowiedzialnością,
    h.. status wspólnika spółki jawnej,
    i.. status wspólnika spółki komandytowej,
    j.. status wspólnika spółki partnerskiej.
    Składkę należy odprowadzić od każdej z wymienionych powyżej form
    organizacyjno-prawnych, niezależnie od przedmiotu prowadzonej działalności.
    Oznacza to, że jedna osoba może być zobowiązana do opłacenia składek z
    maksymalnie 10 źródeł przychodów.

    Z tego wynikałoby, że jednak ZUS DG własną oraz bycie wspólnikiem s.c. liczy
    osobno ;-( I nie wiem, co teraz zrobić, płacić podwójnie czy pojedynczo??
    Co myślicie o tym

    Magdalena

  • 4. Data: 2003-06-10 22:16:47
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    liczy
    | osobno ;-( I nie wiem, co teraz zrobić, płacić podwójnie czy pojedynczo??

    Z Kc: "Przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia
    wspólnego celu gospodarczego"

    Czyli bycie wspólnikiem s.c. jest niczym innym jak prowadzeniem DG.

    Znam wyjaśnienie ze strony ZUS i uważam, że w tym miejscu jest błędne.
    Podobnie błędnie, moim zdaniem, poprzednio ZUS informował o konieczności
    płacenia składki zdrowotnej od każdego wpisu do ewidencji działalności
    gospodarczej. Często była to jedna DG, ale przedsiębiorca poszerzał
    działalność na obszar np. innej gminy i w urzędzie gminy wymuszano na nim
    dokonanie nowego wpisu. Jaki był w tym cel? Można sądzić, że wyłącznie
    statystyczny. W sprawozdaniach pewnie ładnie wyglądało, ile to podmiotów
    powstało w gminie.

    BTW w PDG nie ma żadnego zapisu nakazującego uzyskiwanie kolejnego wpisu -
    zgłasza się tylko zmiany w stosunku do pierwotnego zgłoszenia.

    Andrzej K.