  • 1. Data: 2006-08-08 09:18:54
    Temat: złożenie vat-r po wystawieniu pierwszej faktury... :/ [PILNE]
    Od: Marcin <m...@w...pl>

    Planowałem rozpocząć dg, trochę się opóźniło z przyczyn niezależnych. W
    końcu rozpoczałem i wystawiłem jedną fakturę. Wcześniej orientowałem się
    (m.in. w usenecie) co muszę zrobić przed a co po rozpoczęciu. Staneło na
    tym, że wszystko po rozpoczęciu.

    Dziś miałem dokonać wszystkich formalności a tu nagle z przypadkowej
    rozmowy wynika, że vat-r powinienem złożyć albo przed rozpoczęciem albo
    w terminie 3 dni. A nie można zrobić tego w kolejności: faktura,
    rejestracja.

    Więc jak to jest - vat-r przed wystawieniem faktury czy po?
    Jeśli po, to w jakim terminie?
    Jeśli vat-r przed fakturą to jak to teraz odkręcić?

    będę wdzięczny za pomoc :)
    pzdr

  • 2. Data: 2006-08-08 09:30:51
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@w...pl> napisal(a):
    > Więc jak to jest - vat-r przed wystawieniem faktury czy po?

    Przed. Najlepiej dzień przed, są też teorie że wystarczy w tym samym
    dniu. Lepiej nie testować na sobie.

    > Jeśli po, to w jakim terminie?
    > Jeśli vat-r przed fakturą to jak to teraz odkręcić?

    Legalnie - nie da się. Mniej legalnie - wystawić nową z inną datą i
    dogadać się z kupującym, aby starą oddał. Tyle że najprawdopodobniej
    (trzeba by sprawdzić) liczy się termin sprzedaży, a nie wystawienia
    faktury, więc trzeba też pilnować czy SPRZEDAŻ nie nastąpiła przed
    VAT-R, albo czy przynajmniej to nie wynika z jakichś papierów.

    Jest jeszcze jedna metoda - jeśli to nie była czynność, która podlega
    obligatoryjnie VATowi, to zniszczcie fakturę i zamiast niej wystawcie
    rachunek, bez VATu. W końcu poza pewnymi szczególnymi sytuacjami nie
    musisz być VATowcem od samego początku.

    P.S. Pamiętaj, że Twój kontrahent też dostanie po dupie, kiedy tę
    fakturę zaksięguje w obecnej postaci, ponieważ nie ma prawa do
    odliczenia VATu! Za pięć lat mu go doliczą z odsetkami, a on wysądzi
    to na drodze cywilnej od Ciebie :)
    --
    Samotnik

  • 3. Data: 2006-08-08 10:08:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Aug 2006, Marcin wrote:

    > Więc jak to jest - vat-r przed wystawieniem faktury czy po?

    Przed.

    > Jeśli vat-r przed fakturą to jak to teraz odkręcić?

    PRZECZYTAĆ USTAWĘ.

    Nie, nie żartuję. To że dostajesz pod nos stosowny kawałek nie
    znaczy że reszty można nie czytać :>

    +++
    4. Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia
    określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym
    zamiarze naczelnika urzędu skarbowego
    przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9,
    zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności
    określonej w art. 5.
    ---

    VAT naliczony z wcześniejszych zakupów oczywiście "przepada".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-08-08 10:43:00
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-08-2006 o 12:08:46 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

> [...]
    > z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi
    > nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

    No to ja wtopiłem bo zrezugnowałem ze zwolnienia w środku miesiąca i zaraz
    wystawiłem fakturę :D Cieakwe ile za to dają :)

  • 5. Data: 2006-08-08 17:36:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Aug 2006, t wrote:

    > No to ja wtopiłem bo zrezugnowałem ze zwolnienia w środku miesiąca i zaraz
    > wystawiłem fakturę :D

    Przyznam bez bicia że przeoczyłem ów szczegół, podkreślony przez
    Samotnika. O ile pamiętam z przeszłych dyskusji układ jest taki:
    - ponieważ wystawiono f-rę VAT należy wpłacić do US, nie ma zmiłuj się
    - ale ponieważ wystawiono ją "nielegalnie" nie przysługuje odliczenie
    VATu temu kto ją przyjął

    Nie przypominam sobie kary - czy jest jakaś, bardzo proszę o reakcję jak
    ktoś wie :)
    Tak jak napisał Samotnik: "mniej legalnie" :> niesie jakieś ryzyko, bo
    żaden przepis nie pozwala na zniszczenie wydanego dokumentu - a przepis
    że z f-ry VAT trzeba odprowadzić jest, więc w razie udowodnienia że taką
    "nielegalną" f-rę wycofano IMO należy się kara jak za uszczuplenie
    podatkowe.

    Ale:

    > Cieakwe ile za to dają :)

    To zależy czy podatnik grupę czyta i czy zalecane 2000..3000 postów
    przeczytał "na początek", później szukając dalej ;> - bo jak przeczytał,
    to zna hasło "czynny żal" :O

    Czynny żal wg KKS działa INACZEJ niż czynny żal wg KS (i prawdę mówiąc
    nie mam pojęcia dlaczego w KS czegoś takiego nie ma "w przypadku kiedy
    naprawienie szkody spowodowanej przestępstwem jest możliwe"!), zapis
    (tłumacząc na polski) w przypadku kiedy:
    - podatnik WPŁACIŁ zaległość (b.ważne!)
    - podatnik SAM się przyznał
    - US nie miał wcześniej informacji o przestępstwie lub wykroczeniu
    - podatnik zastosował "czynny żal"
    ...zwalnia od ukarania.

    Na mój rozum - jeśli podatnik:
    - wpłaci należny VAT do US
    - złoży czynny żal (to trzeba NA PIŚMIE!!) z wyjaśnieniem
    - powiadomi kontrahenta że odliczenie VAT nie przysługuje i bierze na
    siebie "koszt", czyli zwraca wartość VAT (+rozważyć wartość podatku
    dochodowego od tego VAT :>) kontrahentowi
    - jeśli kontrahent już złożył deklarację to RÓWNOCZEŚNIE z podatnikiem
    lun "nieco" później składa korektę (musi podać powód! - więc relacja
    czasowa jest istotna!)

    ...to kary nie ma.
    "Karą" jest stracenie VATu (plus ew. VATu od tego co można było odliczyć
    a nie przysługuje z braku rejestracji).
    Natomiast z gdybań wyszło że wszystkie czynności powinny być "naraz",
    czyli w miarę bezpośrenio po sobie - bo trzeba spełnić oba warunki
    (czyli zapłacić ORAZ US nie może "powziąć informacji" wcześniej, a jakby
    np. kontrahent wcześniej złożył korektę z wyjaśnieniem to wystawca błędnej
    f-ry jest "utopiony" - bo US "powziął")

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-08-08 18:09:31
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <s...@s...com.pl> napisal(a):
> [...]
    > z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9,
    > zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności

    Ale żeby zapis o 'następnym miesiącu' działał, to musi najpierw być
    zwolnienie. A może on jeszcze VAT-R nie składał, bo dopiero
    rozpoczyna.
    --
    Samotnik

  • 7. Data: 2006-08-08 18:11:29
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-08-2006 o 19:36:02 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

> [...]
    > - ponieważ wystawiono f-rę VAT należy wpłacić do US, nie ma zmiłuj się
    > - ale ponieważ wystawiono ją "nielegalnie" nie przysługuje odliczenie

    To było dla zagranicy i on ma to głęboko gdzieś na szczęście

> [...]
    > czasowa jest istotna!)
    >
    > ...to kary nie ma.
    > "Karą" jest stracenie VATu (plus ew. VATu od tego co można było odliczyć

    Ale VAT-5 dostałem, podbity "z upoważnienia naczelnika" więc wiedzili
    o tym kiedy się rejestruję i to przyklepali - więc teraz czynny żal
    nie będzie skuteczny.
    Poza tym faktura poszła za granicę, u nas żadnych obowiązków z tego tytułu
    nie ma.

    Więc pozwole sobie zostać egzemplarzem testowy i nic z tym faktem nie
    zrobię :)

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-08-08 20:28:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Aug 2006, t wrote:

    > Ale VAT-5 dostałem, podbity "z upoważnienia naczelnika" więc wiedzili
    > o tym kiedy się rejestruję i to przyklepali - więc teraz czynny żal
    > nie będzie skuteczny.

    Ale przecież nie wiedzieli że wcześniej wystawiłeś f-rę.
    Mylę się?

    > Więc pozwole sobie zostać egzemplarzem testowy i nic z tym faktem nie zrobię
    > :)

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-08-08 20:29:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Aug 2006, Samotnik wrote:

    > Ale żeby zapis o 'następnym miesiącu' działał, to musi najpierw być
    > zwolnienie. A może on jeszcze VAT-R nie składał, bo dopiero
    > rozpoczyna.

    IMO wybrał zwolnienie przez fakt dokonania sprzedaży przed rezygnacją
    ze zwolnienia :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-08-08 20:56:36
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <s...@s...com.pl> napisal(a):

    > IMO wybrał zwolnienie przez fakt dokonania sprzedaży przed rezygnacją
    > ze zwolnienia :)

    Niewątpliwie teraz to najlepsze wyjście :D
    --
    Samotnik