  • 11. Data: 2012-12-07 10:10:19
    Temat: Re: [zus] Zniżkowa stawka
    Od: W <w...@w...pl>

    spp wystukał, co następuje:

> [...]
    > obowiązek ubezpieczeń osoby prowadzącej pozarolniczą działalność
    > gospodarczą powstaje od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności, a
    > ustaje z dniem zaprzestania jej wykonywania (art. 13 ust. 4 powołanej
    > ustawy). Również art. 6 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 8 ust. 6 ustawy
    > ustalający podleganie ubezpieczeniom społecznym przez tych
    > ubezpieczonych odwołuje się do prowadzenia pozarolniczej działalności
    > gospodarczej. Decydujące znaczenie dla rozstrzygania istnienia obowiązku
    > ubezpieczeń ma więc faktyczne prowadzenie działalności gospodarczej, a

    OK, ale skoro ją załozyłem od 1.XII.2012 (bo była potrzeba ją założyć, żeby
    *ją prowadzić* i móc wystawiać faktury) to obowiązek powstał już tego
    01.XII.2012 -- zgadza się?

  • 12. Data: 2012-12-07 10:19:16
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-12-07 10:10, W pisze:

    > OK, ale skoro ją załozyłem od 1.XII.2012 (bo była potrzeba ją założyć, żeby
    > *ją prowadzić* i móc wystawiać faktury) to obowiązek powstał już tego
    > 01.XII.2012 -- zgadza się?

    Jeżeli ją prowadziłeś od 1.12 to tak.

    A w pierwszym poście napisałeś:

    "założyłem DG w grudniu 2010, zus zaczałem płacić od lutego 2011
    (pierwszy przelew w marciu) bo jeszcze przez dwa miesiące byłem
    zatrudniony w Republice Czeskiej i tam odprowadzałem składki więc tutaj
    zus nie był potrzebny."

    Zrozumiałem, że do lutego pozostawałeś na etacie a działalność
    faktycznie rozpocząłeś w lutym.
    Przy okazji - co to znaczy 'ZUS nie był potrzebny'?
    Prowadziłeś działalność już od 1.12 i nie płaciłeś obowiązkowego
    zdrowotnego?

    --
    spp

  • 13. Data: 2012-12-07 12:39:30
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 06 Dec 2012 22:42:46 +0000, W napisał(a):

    > No tak, ale domyślnie składając papiery wskazuje się date rozpoczęcia i
    > u mnie to jest 1.XII.2012...

    W twoim wypadku najważniejsza będzie data faktycznego (a nie planowanego)
    rozpoczęcia DG, którą zapewne zgłosiłeś w ZUS jako datę od której płacisz
    składki na zdrowotne.